| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/774) ile 2015 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/733) ve Sayıştay tezkereleri (Devam) f) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı g) Karayolları Genel Müdürlüğü h) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ı) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 09 .11.2016 |
İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Sayın Başkanım, değerli Bakanım, beraber çalışmaktan onur duyduğum Komisyon üyeleri ve milletvekili arkadaşlarım, çok kıymetli bürokratlar, basınımızın seçkin temsilcileri; öncelikle hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum.
Sayın Bakanım, Bakanlığınız hayırlı olsun, ilk bütçeniz.
Ben çalışmış olduğum Orman Genel Müdürlüğü ve DSİ gibi köklü olan Karayolları Genel Müdürlüğünün bütçesi hakkında konuşma yapacağım.
Karayolları Genel Müdürlüğü otoyollar, devlet ve il yolları ağına giren güzergâhları tayin ve tespit etmek, plan ve programlar gereğince bu ağlar üzerindeki yol, köprü ve sanat yapılarını inşa etmek, onarmak, bu hususlarda teknik esasları tespit etmek, yolların sürekli açık tutulmasıyla ilgili bakım ve onarımı ile kar mücadelesini yapmak ve tarif edilen işlerle ilgili diğer tamamlayıcı işleri yapmakla görevlidir.
Kara yolu ulaşımının etkin, ekonomik, sürdürülebilir ve çevre dostu olması hedefiyle hizmet veren Karayolları Genel Müdürlüğü yatırım programında proje bedeli 157,5 milyar TL olan 1.720 adet proje bulunmaktadır. Söz konusu projelere bugüne kadar 89,4 milyar TL harcanmış olup kalan proje tutarı 68,1 milyar TL'dir. Son beş yılda kara yolu yatırım çalışmaları için 2016 yılı fiyatlarıyla yıllık ortalama 19 milyar 70 milyon TL harcama yapılmıştır.
Sayın Başkan, değerli üyeler; Karayolları Genel Müdürlüğü sorumluluğunda 2016 yılı itibarıyla 2.489 kilometre otoyol, 31.126 kilometre devlet yolu ve 33.355 kilometre il yolu olmak üzere toplam 66.970 kilometre yol ağı bulunmaktadır. Bu yol ağının 42.663 kilometresi sathi kaplama, 20.517 kilometresi bitümlü sıcak karışım kaplama olup 3.790 kilometresi ise diğer yollardır. 2003 yılı öncesi mevcut 6.101 kilometre uzunluğundaki bölünmüş yol ağımızla sadece 6 ilimiz birbirine bağlıyken 2003-2016 yılları arasında 18.790 kilometre yol yapılarak bölünmüş yol ağımız toplamda 24.891 kilometre ye ulaşmış ve 76 ilimizin birbiriyle bağlantısı sağlanmıştır.
Otoyol yapım çalışmaları kapsamında, 2003 yılında 1.775 kilometre olan otoyol ağımız Ekim 2016 tarihine kadar yapılan 775 kilometreye birlikte 2.489 kilometreye ulaşmıştır. Kamu-özel sektör iş birliği ve yap-işlet-devret finansman modeliyle gerçekleştirmeyi hedeflediğimiz 5.945 kilometre uzunluğundaki otoyol projelerinin hayata geçirilmesiyle Türkiye'nin otoyol ağı 8.227 kilometre uzunluğa erişecektir. Yap-işlet-devret projelerinden 206,5 kilometresi trafiğe açılmış olup 631,5 kilometrelik kesiminde yapım çalışmaları devam etmektedir. Kalan 5.107 kilometrelik kesimde ise proje ve ÇED çalışmaları sürdürülmektedir.
Acil eylem planı kapsamında 2003 yılında yapımına başlanan bölünmüş yol projeleriyle trafik güvenliğini arttırarak kazaları azaltmak ve kazalardaki ölüm oranını düşürmek amaçlanmıştır. Bölünmüş yollar toplam yol ağımızın yüzde 37'sini oluşturmasına karşın bütün yol ağımızda hareket eden trafiğin -taşıt/kilometre- yaklaşık yüzde 80'ine hizmet vermektedir. Trafiğe açılan bölünmüş yollarda yapılan araştırmalarda son on dört yılda trafik artışı dikkate alındığında ölüm sayılarında yaklaşık yüzde 62 oranında azalma sağlanmıştır. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre ülkemizdeki motorlu kara taşıtı sayısı 2003 yılında 8 milyon 903 bin 843 olup 2016 Ağustos ayı sonu itibarıyla 20 milyonu aşmıştır. Taşıt sayısı son on dört yılda yaklaşık yüzde 133 artmıştır.
Sayın Başkan, değerli üyeler; 2003 öncesi 50 kilometre olan toplam tünel uzunluğumuz 2003-2016 yılları arasında yapılan 261 kilometreyle birlikte 311 kilometre uzunluğa ulaşmış ve yüzde 523 artış göstermiştir. Söz konusu çalışmalar için yapılan toplam yatırım harcaması 1993-2002 yılları arasında 37 milyar 902 milyon, 2003-2016 yılları arasında 186 milyar 49 milyon TL olup harcamalarda artış yüzde 491 olmuştur.
Burada Karayolları Genel Müdürlüğümüze, Bakanlığımıza Antalya ilinde yaptığı çalışmalardan dolayı peşinen teşekkür ediyorum. İlk yıllarda biz Karadeniz Sahil Yolu yapıldığı zaman "Akdeniz yolu niye geç kalıyor?" demiştik ama yani keşke Karadeniz yolu da bugünün ekonomisine göre ve tekniğine göre şu anda projelendirilmiş olsaydı da o güzelim sahillerimizi, şehirlerimizi yok etmemiş olsaydı ama şu hâliyle de tabii, hizmet vermekte. Ama, Akdeniz yolu gerçekten Mersin'den başlayıp tünellerle, viyadüklerle çok güzel bir şekilde Mersin'den Antalya'ya doğru hızla yapılıyor, son üç yılda tamamlanacak inşallah. Yine aynı şekilde Antalya'mızın yalnızca doğu kesiminde Ermenek-Gazipaşa proje aşamasında. Yine aynı şekilde Konya'dan Alanya'ya çok zor şartlarda Hadim-Taşkent Kuş Yuvası yolu var, iki saatte Konya'dan Alanya'ya inebileceğiz. Yine Aynı şekilde Konya-Seydişehir-Akseki-Manavgat-Alacabel yolumuz var, belki Türkiye'nin en aktif yollarından birisi şu anda. Alacabel'de tünel çalışmaları başladı, 7 bin metrenin üzerinde bir tünel. Yine aynı şekilde Konya-Beyşehir-Kesikbeli-İbradı-Taşağıl-Serik-Antalya yolu 5.100 metre tünel bitmek üzere. Yine aynı şekilde -Komisyon Başkanımızın da yakından takip ettiği- Isparta-Dereboğazı-Antalya yolumuz yatırım programında. Yine Çubukbeli yolu... Yani Antalya'nın yalnızca doğu kesiminde Torosları zor şartlarda geçen 6 yolumuzun çalışmaları devam etmektedir. Tabii, biz bu Akdeniz Sahil Yolu'nun Antalya'da değil, Antalya'nın batısında da -şu anda Kemer'e kadar yapılan yol, Kemer-Kumluca arası ihale edildi- Finike'den Demre'ye, Kaş'a, oradan da Muğla'ya bağlanacak olan yolların, tünellerin yatırım programına alındı, hızlı bir şekilde yapılacak.
Bu işlerde tabii, samimiyet gerekiyor, insanlara hizmet etmek yatıyor. Şu andaki Başbakanımız Binali Yıldırım Bey'in ve onun ekibinin devam etmesi samimi bir şekilde... Özellikle de beraber çalıştığım Karayolları Genel Müdürü İsmail Kartal Beyefendi'ye de özellikle teşekkür ediyorum. Biz bürokratlar olarak işleri yapmak gerçekten çok zordur. Ben İzmir bölge müdürüyken biliyorum, bire bir kendisi takip edip bu işleri yapmıştır. Bu konuda Genel Müdürümüze çok teşekkür ediyorum ve bu hizmetlere katkısı olan herkese teşekkür ediyorum.
Bütçemizin hayırlı olmasını diliyorum.