| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Varlık Fonu Kurulması ile Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1319) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 16 .08.2016 |
BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Evet, aslında tabii, Sayın Bakanım, burada her gün her gün konuştuğumuz her başlıkta yine yeni birtakım uyarılarla şöyle mi olsun diyoruz ve bunu bir daha söyleyeceğim ve kayıtlara geçmesinin çok önemli olduğunu düşünüyorum. Bir hafta içinde, iki gün içinde Genel Kurula inişine şu kadar zaman kalışına göre çalışmak yerine daha geniş... Çünkü Türkiye'nin prestij fonudur bu, Türkiye fonu, böyle bir prestij fonunu bu kadar hızlandırılmış, etki analizlerinin net ve doğru olarak yapılma imkânı tanınmamış veyahut genel değerlendirmede toplumsal açıdan baktığınızda etkilenecek veyahut bu sektörle ilgili olan, var olan tüm birimleri de burada bizim dinleme imkânına kavuşmadığımız bir çalışma süreci işletiyoruz. Yani ben bu Türkiye fonunu oluşturulurken Özelleştirme İdaresi Başkanının teknik bilgi verme dışındaki bilgi vermesini, Komisyonu ve buradaki yetkili arkadaşları... Biraz önce dört dakika oldu ama burada tabii kendisi gibi Sermaye Piyasası Kurulu Başkanı da, Hazine Müsteşarı da, Bankalar Birliği de çünkü burada baktığınızda bu madde içeriğinde verdiğiniz işlem yapma yetkileri pek çok sektörü ve piyasayı ilgilendiriyor ve onlarda işlem yapmak lisansını da beraberinde getiriyor. Yani burada hisse senedi alım satımı yapılacak, o zaman bir sermaye piyasası yetkili aracı kurumu mu olacak? Veya tahvil ihraç edecek tahvil ihracıyla beraber bu işlemi kime yaptıracak? Kendi doğrudan yapma yetkisine mi sahip olacak, o zaman kimliği ne olacak? Ya da bunu bir tahvil ihracını gerçekleştirirken bir aracı eliyle mi gerçekleştirecek? Veya biraz önce varlık, varlık gayrimenkul işlemleri yapmaya yetkili bir kurum mu olacak? Ve buradaki tanımlanan piyasa araçları, daha doğrusu finansal araçlarla ilgili işlem yapma yetkisi ilgili kanunlarda tanımlanmıştır. Bu şirketi her derde deva şey eskiden Gripin işi derlerdi, her türlü ağrıya iyi gelir, bu da böyle Gripin gibi her derde deva, her işlemlere matuf, her işlemi yapabilecek bir çatı altıda oluşturulmuş gözüküyor. Bir kere burada bütün...
BAŞKAN - Bizim Bütçe Komisyonundan mı bahsediyorsunuz?
BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Biz zaten ona imkân veriyoruz ama bizim derdimize kim deva olacak bilmiyorum, siz deva olamıyorsunuz bu kadar yoğun çalıştırma süreciyle.
Yani bunlar bence çok önemlidir diye düşünüyorum. Bir de burada bakarken ve konuşurken iki ayrımı çok iyi yapmak lazım. Şimdi, sayıyoruz, sayıyoruz, sayıyoruz, altına "varlık fonu adına şirket" diyoruz. Aslında bütün bu işlemler, bütün bu varlık olayları fonun kendisi veya alt fonlar için gerçekleşiyor. Biz bir şirketin olması gereken hukuksal yapı bir de fon ve fonun yönetimiyle ilgili genel işte oradaki "Varlık olarak değerlendirecek." Şimdi diyorsunuz ki varlıklar alacak, nereye gidecek bu varlık? Fona gidecek, fon tüzel kişiliğinin içerisinde değerlenecek, öyle değil mi, ben yanlış mı bir değerlendirme mi yapıyorum?
MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Fonun içinde.
BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - İki yapı var: Bir şirket, bir fon var. Burada ilkeleri belirlerken şirket açısından farklı, fon açısından farklı bakmak gerekiyor ve fonun içerisine yüklediğiniz varlıklar, içine aldığınız varlıklar kamunun elde etmiş olduğu kamu mallarından oluşan bir varlık yani sonuçta o fon kamunun fonu, öyle bakarak bir değerlendirme ve ona göre denetim mekanizmalarının oluşması gerekiyor.
Bir ikincisi, baktığınızda şimdi, -biraz önce birçok şeyi Aykut söyledi, hepsine yüzde yüz katılıyorum- bir de şirkete baktığınızda şirket ve şirket genel müdür ve yönetim kurulu olmaz. Yönetim kurulu her zaman için şirkette üst organdır, genel müdür orada üye olabilir veya olmaz yani burada şirket genel müdürü ve yönetim kurulu değildir. Tanımlarda yönetim kurulu daha çatı yapı olarak kendini gösterir.
Yine, bu şirketle ilgili -fonla ilgili değil- konuşuyorum. Özelleştirme İdaresinin yüzde yüz nama yazılı hisselerine sahip olan bu şirket ve burada pay gelirleriyle ilgili birtakım maddeler de var. Şimdi, ben bunu daha önce de size sormuştum, bu şirket Özelleştirme İdaresi tarafından özelleştirme kapsamına alınıp bir farklı özelleştirme sonucunda ortaklık yapısı değişebilir mi, değişemez mi? Bunu daha önce de sormuştum yani bu kadar geniş bir fonu idare edecek olan şirket yapısıyla ilgili, o yüzden burada hâlihazırda baktığımızda... Bir, bu kadar geniş yani burada bankaya da rakip yani işlem yapılma açısından, aracı kuruma da rakip, işte altın borsasına üye olacak mı, altın borsası işlemleri olacak, İMKB'de nasıl olacak? Yani öyle bir yapı var ki karşınızda bununla ilgili şirketin üzerinde yetkilendirilmiş veya yetkilenecek belgeler hepsi mi olacak? Yani o yüzden burada bir karmaşa... Ve açıklık olmadığını ve yine tekrar tekrar söylüyorum. Bunca soru işaretine istinaden çalışma ve kanunlaştırma çalışmasının daha makul sürelerde olması gerektiğini söylüyorum.
Çok teşekkür ediyorum.