KOMİSYON KONUŞMASI

ERHAN USTA (Samsun) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Şimdi, maalesef biz -içeride ürettiğimiz otomobil için söylüyorum- otomobillerin yaklaşık yüzde 80'ini ihraç ediyoruz, yüzde 20'si içeride kalıyor. İçeride tükettiğimizin de yüzde 78'ini ithal ediyoruz, yüzde 22'si içeriden. Yani, Türk kullanıcısının aslında arzu ettiği otomobil türünü bir şekilde üretmiyoruz anlamı çıkıyor buradan çünkü kendi ürettiğimizi kullanmıyoruz, böyle bir şey var. Dolayısıyla, bu 1.600 cc meselesi geçmişte faydalı bir şeydi yani bundan yirmi yıl önce konulduğunda hakikaten 1.600 cc'nin üzerindeki otomobiller daha çok ithal, 1.600 cc ve altı da yerliydi ve o zaman doğrudan ithal ve yerli arasında bir ayrım yapamadığımız için böyle bir şey konulmuştu. Fakat, şimdi, aslında biz dünyanın bütün otomobil üretim sistemlerini de bozduk. Şimdi, bize has 1.600 cc'nin altında şu kadar "Tork"lu şu kadar bilmem neyli otomobiller üretiliyor. Mesela, 1.400 cc'li Passat'lar var. Kocaman Passat'ı adam 1.400 cc'yle yapıyor. Bunlar hep bize özel üretilen şeyler, bizim bu vergiden kaçırılmak için yapılmış şeyler. Bu 1.600 cc meselesine falan tekrar bakmak lazım çünkü şu anda zaten yurt içi tüm tüketilen otomobillerin yüzde 96'sı falan 1.600 cc'nin altı, 1.600 cc'nin üzerinde bir şey kalmadı, o yüzden o sistem çalışmıyor. Yerliyi koruyacak, uluslararası anlaşmaları, sözleşmelere aykırılık teşkil etmeden yerliyi koruyacak bir şeylerin yapılması gereği çok açık bir şekilde ortada.

Şimdi burada yapılan düzenlemeye biz de katılıyoruz elbette. Sayın Kalaycı da ifade ettiler, bizim parti programımızda da olan bir şey. Fakat, burada şu 2019'a uzatılması daha önceden Sayın Bakanla konuşurken bizim de önerdiğimiz bir şeydi, çok yerinde oldu. Bunu yapmadığımız zaman içeride bir fiyat baskısı yani fiyatlarda yukarıya doğru bir hareket oluşacaktı dolayısıyla aslında bizim şoför esnafımız bundan tam faydalanamayacaktı. Bu anlamda iyi oldu. Hem insanlar sıkışmadan, 2019'a kadar, rahat olduğunu hissettiği zaman, aracı da biraz daha yıprandığında aracını değiştirme imkânı olacak.

Fakat, burada şimdi ben şu kısmının da düzeltilmesinin doğru olacağını düşünüyorum Sayın Bakan, Sayın Başkan: "Bu yenilemeye konu edilen taşıtın istisnaya yararlanılan tarihten iki tam yıl içerisinde satılması..." Yani, niye buna zorluyoruz? Adamın bir tane dolmuşu varsa, bir servis aracı, bir taksisi eğer plakasını falan da ayarlayabiliyorsa ikincisi de olsun. Yani biraz amacımız ülkede ticaretin artırılması falansa şayet... Belki daha ekonomik ömrünü tamamlamadan elindeki aracı satmasını, yeni bir araç almasını, böyle vergi mevzuatını zorlamış olacağız. Bence bu çok şey değil. Bir defa şu otomobillerin, taksilerin tamamı değişecek, o kesin çünkü yüzde 45 bir vergi avantajı sağlıyorsun, yüzde 1'lik, 2'lik olanlarda vakti geldiğinde değiştirecek; yüzde 1, 2'lik vergi avantajı için hiç kimse aracını değiştirmez. Bence bu satılma zorunluluğunu da kaldırmamız lazım. Kendisi belki ikinci araçla da işini biraz daha büyütecek, ona da engel bir şey olmasın yani nihayetinde diye düşünüyorum. Bunu bence Bakanlık bir düşünsün. Tabii şimdi düzeltme imkânı olmayacaktır Maliye Bakanı burada olmadığı için, Sayın Bakanımız belki inisiyatif kullanabilir ayrıca o ayrı bir şey ama Genel Kurul aşamasında bence düşünülmesinde fayda var.

Teşekkür ederim.