| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Varlık Fonu Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/750) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 11 .08.2016 |
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Şunu sormak istiyorum: Mesela, ortalama ölçülerdeki şey için maliyet farkı yani yabancı bir bandıraya geçmek ile Türk siciline kaydolmak arasında ne kadardır, birkaç örnek verir misiniz mesela toplam maliyetler açısından. Şuraya geçerse armatörün kazancı şu kadar, burada kalırsa şu kadar diye.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Yani şu anda Türk uluslararası gemi sicilinde kayıt harcımız var 10 bin dolar, bir de yıllık harçlar var, sabit harçlar alınıyor 10 bin dolar. Ama mesela Malta bayrağına geçseniz, bunun çalışmasını yapmıştık, yani bu 5 bin dolar civarında oluyor yani bir yüzde 50 yine toplamda...
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Toplamda ne kadar? Mesela groston olarak söyleyebilirsiniz. Bir gemi için Panama'da olmak ile Türk sicilinde olmak arasında sigorta farkı var mı, başka şeyler var mı? Toplam bir maliyet analiziniz var mı sizin?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Ama onlar tabii ki geminin boyuna göre, çalıştırdığı gemi adamına göre değişiyor. Mesela, SSK primi her bir gemi adamına göre hesaplanıyor. Normalde hani kaç gemi adamı çalışacağı bu geminin teknik özelliklerine göre belirleniyor.
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Aynı özellikte iki gemi...
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Evet, yani mesela diyelim ki 300 grostonluk 100 gemi adamı çalıştırıyor, şu kadar sefer yapıyor. Bu bizde olsa şu kadar... Bunu şu anlamda soruyorum: Bu analizi yapabilirsek doğru düzenlemeyi yapabiliriz. Madem amacımız Türk siciline...
BAŞKAN - Ama bunu yüzde olarak söyleyin, rakam olarak değil tabii.
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Ha, yüzde olarak olabilir mesela.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Şu anda zaten Türk uluslararası gemi sicili tamamen deniz ticaretini teşvik etmek amacıyla yapıldığı için bizim 39'uncu maddedeki hedefimiz teknik olarak o kanun yapımı esnasında konmuş teknik hatalarla ilgili bir düzenleme yapmak aslında. Hani bu yaptığımız gemi tanımını özel maksatlı, özel yapılı gemi tanımı yapılmamış ama kanunun içine konmuş 4'üncü maddeye...
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Şu amaçla soruyorum: Bakın, millî, yerli, herkes kıyameti koparıyor. 10 bin dolar için gidip başka bir ülkenin bayrağını takmak ayıp bir şey. Bir armatör açısından da ayıp bir şey. Onun için, sizin şöyle bir çalışmanız olmalıydı: 300 grostonluk, 100 gemi adamı çalıştırıyor, bir yıl sürede ortalama şu kadar işi yapıyorsa zararı 150 bin dolar. Bu adamın 300 tane gemisi varsa 150 bin dolar için gidip başka bir ülkenin bayrağını taşıyorsa her şeyden önce ayıptır çünkü çok büyük ihtimalle mangalda kül bırakmayan adamlar milliyetçilik üzerine konuştuklarında, yurtseverlik üzerine konuştuklarında. Ortaya çıkarmaya çalıştığım veya sizden beklediğim analiz buydu benim çünkü ben görüyorum milyon dolarlık yat, bütününü bu bizim halkımızdan kazanmış adam üzerinde Malta bayrağıyla geliyor karşımızda şey yapıyor. Ben kişisel olarak çok kırılıyorum. Yani bana sorarsanız sermayenin her şeyi gösteriştir zaten. Sorarsan, içerideki adama sorduğunda milliyetçilik konusunda kimseye mangalda kül bırakmaz, burjuvanın bütün yatları Panama bandıralı. O açıdan sordum fiyatları ne kadar bu adamların diye.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Şimdi, şöyle sayın vekilim: Fiyatlarla ilgili genel çalışma, yapılmış çalışmalar var ama şu anda tabii bu konuda hemen sunabileceğim bilgi yanımda yok ama şunu söyleyebilirim, ben de gemi kaptanıyım aynı zamanda: Bayraklar arasında çok fark var. Mesela, bizde SSK primi ödeniyor, düşük ödeniyor ama Malta'da yok, SSK primi de almıyor. Yani kişiler Türk vatandaşı da gelsin, gemisine bizim bayrağımızı da çeksin diye o kadar çok teşvik var ki. Kayıt harcı almıyor, SSK primi almıyor, hani...
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Ben milletvekili olarak şu açıdan bilgilendirmek istiyorum: Burası yasama iradesi. Bütün bunlara baktığınızda bu ülkenin çok para kazanan ve bizden para kazanan insanların durumunu netleştirmek açısından ve bu da basında bilinsin istiyorum. Şöyle ki bilinsin: 15 bin dolar için başka bir ülkenin bayrağını çeken adam demektir. Bazen psikolojik baskı yasal baskıdan daha önemli olur. Ben tatile gittiğimde başka ülkenin bayrağını çekmiş bilmem ne bankasının sahibi, ne holdinginin sahibi, ne hayalî ihracatçısını gördüğümde içim cız ediyor. Ondan sonra toplanıp toplanıp gazetelere millî iradeler, yerli millî ilanları veriyorlar. Bunu bilirsek sizin yaptığınız baskıdan daha önemli bir şey yaparız.
Onun için, sizin yapmanız, bence benim ihtiyacım olan kişisel olarak şöyle: Bir yat 10 bin dolar için başka ülkenin bayrağını çekti kardeşim. O zaman hepimiz ona o kıyıdan farklı gözle bakarız, bir daha da o bayrağı çektirmeyiz ona.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Ama şöyle bir durum var sayın vekilim, bunu açıklamam gerekiyor o zaman: Şimdi, bu TUGS ticari amaçla çalışan yük, yolcu gemilerini yani daha çok gemilere ilişkin bizim...
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Ama aynı zamanda o pahalı 10 milyon dolarlık yatlar...
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Yatlar dediğiniz, o geçen haftaki yasada görüştüğümüz yabancı bayraklı yatlar aslında şu anda Türkiye karasularında, Türk marinalarında, Türk limanlarında ve Türk vatandaşlarının; ortalama 8 bin, 9 bin civarında yabancı bayraklı yatımız var. Bu da neden kaynaklanıyor? İkinci el teknenin ithalatı izne tabi. Türkiye'de 580 tane tekne imalat yerimiz var. 580 tane tekne imalat yeri yılda 4 bin tane tekne üretiyor. Bu teknelerin satışının devlet tarafından teşvik edilmesi amacıyla yurt dışından ikinci el teknenin girişi izne tabi kılındı ve izin vermiyoruz...
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Çok güzel, çok güzel bir şey bu.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - ...ve izin vermediğimiz için Türk vatandaşı gidip yurt dışından bir yabancı bayraklı yat alıp... Tamamen amatör denizcilerden bahsediyorum, özel denizciler; ticari denizciler değil. İş adamı diyorsunuz ama "amatör denizcilik" adı altında tekne alıyor, yat alıyor.
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Zaten millî ekonomiyi korumak dediğimiz şey böyle bir şeydir. Şimdi, son derece lüks bir tüketim var. Bu lüks tüketime biz bir kanal açıyoruz. Biz gidiyoruz, sigara alırken o kadar vergi veriyoruz, ekmek alırken vergi veriyoruz. Bütün parayı bizden kazanan adamlar en lüks tüketimde yatına aldığı şeyi... Gidip Yunanistan'dan benzini alıyor, vergi vermiyor; bandırasını başka bir şey yapıyor, vergi vermiyor. Bu bizim adalet bilincimizi şey yapıyor. Onun için yani biz buna destek veririz. O çatlakları dolduracak 10 maddelik bir düzenleme yaparsınız. Yatınla gelip benim denizimi kullanıp benim tatil yerimde tatil yapacaksan arkadaş bunun bir bedeli var. Üstelik, orada devlet baskısından daha çok halkın baskısı çok önemlidir. Bunu da bir kere halk bilirse bir daha da gelip o şeyleri yapamazlar. Ben kişisel olarak zoruma gittiği için söylüyorum, bu yasal düzenleme kapsamında söylemiyorum.
Teşekkür ederim.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Bu kapsamda geçen ki yasada biz de desteklemiştik maddeyi. Ataköy Marina'da da dâhil Türkiye'deki bütün marinalarda gidiyorsunuz, Amerikan bayraklı yatlar görüyorsunuz ve çok zorunuza gidiyor. O bayrağı çekenler de bize başvuruyor ve diyorlar ki: "Bu imkânı kılın, ikinci el teknenin ithalatına izin verin, biz geçelim, ÖTV'siz..."
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Başka? "Bu imkânı kılın, bizi..."
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - "ÖTV ve KDV almadan tekne geçişine izin verin -ikinci el tekne için söylüyorum- geçelim." diyor. Geçen haftaki kanunda geçseydi, bir 7 bin, 8 bin civarında yatımız Türk Bayrağı'na geçecekti. Kendileri talep ediyorlar. Ama, şu anda ikinci el bir tekne yurt dışından aldığı zaman adam, KDV ve ÖTV ödemediği zaman ve Türk marinasında turizmi teşvik amacıyla da biz bunlara izin verdiğimiz için gelip marinamızda bu teknesiyle kalabiliyor.
BAŞKAN - Bir soru da ben sorayım size. O bahsettiğiniz... Özel yatlardan bahsediyoruz yani özellikle Sayın Erdoğdu'nun üzerinde durduğu şey...
MUSA ÇAM (İzmir) - 40'ıncı madde mi?
BAŞKAN - Burada yok.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Bu kanunda değil bu.
BAŞKAN - Bu kanunla alakalı bir şey yok, bu kanunda onlarla ilgili bir düzenleme yok.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Bu kanun ticari teknelerle...
BAŞKAN - Burada yapmış olduğumuz şey ticari gemilerle ilgili bir teknik düzenleme. Yani, konuştuklarımızın maddeyle alakası yok ama hazır bir yetkiliyi bulmuşken bilgileniyoruz.
Ben sadece şunu sorayım: Türkiye'de siz bunu bir şirket üzerine bu getirdiğiniz yatı ya da sahip olduğunuz yatı koyduğunuzda uygun fiyatlı mazot alma imkânına sahip oluyorsunuz, doğru mudur?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Bizden almıyorlar ama Yunanistan adasına gidip alabiliyorlar.
BAŞKAN - Türkiye'den?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Biz araştırdık, Türkiye'den alan yok.
BAŞKAN - Nasıl yok? Ticari...
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Yani yabancı bayraklı tekne...
BAŞKAN - Bir dakika... Türk Bayraklı tekne burada bir ticari şirkete kayıtlı olduğu zaman Türkiye'de ucuz mazot alabiliyor mu?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - ÖTV'siz yakıtı diyorsunuz. Tabii, alabiliyor.
BAŞKAN - ÖTV'siz yakıtı alabiliyor. Peki, yabancı bandıralı bir yat Türkiye'de bir şirketin defterine kayıtlı olabiliyor mu?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - TTK'ya göre kurulmuş bir şirketse oluyor.
BAŞKAN - Oluyor. Yani, TTK'ya göre kurulmuş bir şirket yabancı bandıralı bir tekneye sahip olabiliyor.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Ticaret yapamıyor tabii, kabotajda çalışamıyor.
BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Hayır, "özel yatlar" diyor.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Özel yatlardan bahsediyorsunuz, tamam.
BAŞKAN - Ondan bahsetmiyorum, özel yattan bahsediyorum ama bu, şirket adına yabancı bandıralı da kayıtlı olabiliyor. Bu yabancı bandıralı kayıtlı yatıyla ilgili olarak da buradaki şirket gene uygun fiyatla ÖTV'siz mazot alabiliyor mu?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Yok, alamıyor.
BAŞKAN - Alamıyor. Türk Bayrağı olması şart.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Türk Bayrağı ve ticari olması şart.
BAŞKAN - Ya, zaten hepsinin adı zaten ticari.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - ÖTV'siz yakıt, ticari olanlara... Sayın vekilimizin bahsettiği yatlarda, özel amatör denizcilerimizin kullandığı yatlarda...
BAŞKAN - Ben de onu soruyorum.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - ...yakıt şeyi yok. Sadece kayıtlar... Yani, Türkiye'deki kaydı olmuyor, denetim olmuyor Türk Bayrağı çekmediği için, ÖTV ve KDV olmadığı için daha cazip geliyor Türk vatandaşına. Aslında, bunun tamamen köklü çözümünü sağlayıp Türk Bayrağı'nı teşvik etmek lazım.
BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Siz cevap alamadınız.
BAŞKAN - Ben aldım. Yani "Türk Ticaret Kanunu'na göre kurulmuş bir şirkete kayıtlı yabancı bandıralı bir özel yat da olsa Türkiye'de ÖTV'siz yakıt kullanamıyor." diyor.
BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Mesela onu bir örnekle sorayım ben. Otellerin kendi yatları var ve bu da diyelim ki yabancı bandıralı. O da mı alamıyor ÖTV'si olmayan mazottan?
BAŞKAN - Alamıyor.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Yok, turizmi teşvik amacıyla belgelendirildiyse alıyor.
BAŞKAN - Ben de onu soruyorum zaten. Hepsi turizmi teşvik kapsamında.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Yok, Turizm Bakanlığından aldığı bir belge var.
BAŞKAN - E, hepsi alıyor onu, herkese veriyor.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Yok, ticari çalışanlar için diyorum ben. Yani, turizm teşvik belgesi...
BAŞKAN - Canım, adı "Ticari çalışıyor.", senede 3 tane fatura kesiyor, adı "Ticari çalışıyor." oluyor.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - "Konuşturma beni." diyorsunuz.
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Onu bir de gider gösteriyor, zarar yazıyor.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Ticari çalışanların hepsi kayıt altında, turizmi teşvik kapsamında ticaret yapanların hepsi kayıt altında bizde. Sürekli çalışıyor, bunu belgeliyor. Liman başkanlığından belge alıyorlar, sürekli takip ediliyorlar.
BAŞKAN - Anladım.
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Yani, biz burada halkın hoşuna gidecek bir şey yapacaksak...
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI DENİZ VE İÇSULAR DÜZENLEME GENEL MÜDÜR YARDIMCISI OKAY KILIÇ - Ama o, turizm kapsamındaki bir uygulama.
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Ben kendi adıma son sözü söyleyeceğim.
BAŞKAN - Buyurun.
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Vakit almayacağım, Komisyonu meşgul etmeyeceğim ama son derece önemli bir konuda, aslında Türkiye'deki bu adaletsizliği konuştuğumuz bir konu üzerinde konuşuyoruz ve bu konuda bir türlü bir düzenleme yapılmadığı için de biz her gün bir sürü insanla birlikte bu adaletsizlikle yüz yüze geliyoruz. Turizmi desteklemek... Geliyor, burada kola alıyor, yemek alıyor, içki alıyor, bir de barınma giderlerini koyuyor ama milyonlarca lira harcadığı bir lüksü vergilendiremiyoruz, vergilendiremediğimiz gibi de... Çiftçi gidip motorin alıyor traktörüne, o vergi veriyor, yat sahibi vergi vermiyor. Bana sorarsanız, bu ülkenin bir milletvekili ve yurttaşı olarak, bunların getirdikleri ile götürdükleri arasında büyük bir fark var. Derli toplu bir temel kanun yapılır 25-30 maddelik, burada fayda maliyet analizleri de yapılır bandıra meselesinde, tam bir denge bulunur ve o dengede bu şekilde lüks harcamaları vergilendiren ve kamuya gelir sağlayan bir düzenleme yapılır. Bu sayede, yat limanlarındaki o üst üstelik de şey yapar. Çünkü, denize gidiyorsunuz, ağzına kadar yat dolu. Yani, baktığınızda, bir yat kirliliği de var bu ülkede. Buna yönelik bir düzenleme bence halkın da yararına olur. Bir de bir sürü insan da bandırayı asmak dolayısıyla da kendini mutsuz hissediyor ama bir moda başlamış, hiçbir şey bilmiyor, Amerikan Bayrağı'nı asıyor demek ki bir şey vardır diye. Böyle bir çalışmanın memlekete yararlı olacağını düşünüyorum.
Teşekkür ederim.