| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Varlık Fonu Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/750) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 11 .08.2016 |
ERHAN USTA (Samsun) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Şimdi, tabii, Özelleştirme İdaresi Başkanlığından arkadaşların, hani, onu söylemesi normal de, yalnız, bakın, birçok şeyi burada konuşabiliriz. Ciddi eleştirilerimizin olduğu, devlette çalışırken de eleştirilerimizin olduğu hususlar var.
Şimdi, "TÜRK TELEKOM" denildi diye, TÜRK TELEKOM özelleştirmesinde öyle bir ihale şartnamesi hazırlandı ki -kayıtlara geçmesi açısından söylüyorum ben- biz altyapıyı verdik mi, vermedik mi, bu konu belli değil. Bu kadar başarısız bir şeydir özelleştirme ihalesi, yani TÜRK TELEKOM'un özelleştirilmesi bu kadar başarısızdır. Şeyden çıkıldı, adamlar dedi ki: "Biz bunu altyapısıyla aldık." Ondan sonra bizimkiler "Tamam." dedi. Sonra araya Danıştay girdi, bilmem ne girdi, meğer şartnamede netlik yokmuş. Altyapıyı verdik mi, vermedik mi, uluslararası tahkime gidecek bir konu. Yani tüyler ürpertecek bir meseledir bu. Verdik mi, vermedik mi belli değil. Bir yandan varlıkları satılıyor, bir yandan devlete sorarsanız, o günkü yönetim kurulu üyelerinin bir kısmı -bu, Ekonomi Koordinasyon Kurulunda da gündeme geldi birkaç defa- sorduğunuz zaman "Geri alacağız." diyorlar. Ya, neyi geri alacaksın? Adam zaten her tarafı sattı ve şu anda yatırım yapmıyor. Yani bu ihale şartnamesinde söz konusu yatırımları TÜRK TELEKOM şu anda yapmıyor ve bunun üzerine gidilmiyor. TÜRK TELEKOM ihalesini kimse burada tutup da bize savunmasın. Hakikaten çok başarısız bir ihaledir. Ve kurumlar vergisi meselesi doğrudur. TÜRK TELEKOM'u satıyorsunuz, dört ay geçmeden aradan, üçte 1'ine indiriyorsunuz kurumlar vergisini. TÜRK TELEKOM'un o dönemde verdiği kurumlar vergisi miktarı 1 katrilyon liraydı. Kurumlar vergisi indiriminin yıllık etkisi, o günkü jargonla söylüyorum, 300 trilyon lira civarında yıllık kaybımız oldu. Madem böyle, biz devlet değil miyiz? Bu kurumların hepsi aynı Hükûmetin yönettiği kurumlar değil mi? Yani kurumlar vergisini düşüreceksek biz, öncesinde ilan edersiniz bunu, TÜRK TELEKOM'un o zaman fiyatı çok daha yüksek boyutlara çıkacaktı. Yani o yüzden oralarda hakikaten çok ciddi sıkıntılar var, bunlara değinmemiz lazım.
Şimdi, eğer 2886'dan kaynaklanan bir sorun varsa hakikaten varlıklarının satılması konusunda kurumlarımızın elini bağlayan ve verimsiz olduğunu düşündüğümüz birtakım işler varsa -biz devletiz işte, Hükûmet var, Parlamento var- 2886'yı düzeltelim. Yani orası katı, öbür tarafa gelelim, burada hiçbir katılık yok. O zaman 2886 niye ortada? Yani oradan satılması lazım, elbette kurumun kendisi satması lazım. Yani Özelleştirme İdaresi kim bilir bilmem neredeki dairesiyle, arsasıyla niye ilgilensin? Zaten imar meselesi bir dehşet. Yani imarını artırdıktan sonra, imar artırma yetkisi... Gitsin o zaman belediyeye "Yaptırın, ben burayı satacağım." bilmem ne desin. Zaten imar artırılması, son on yılın bütün problemi bu değil mi? İmarlarla bu şekilde rehin alınarak birtakım şeyler yapıyor.
TOKİ meselesinde de konuşma imkânımız olmadı. TOKİ'nin de zaten yaptığı bataklık budur. Yani imarı sen 1'den 30'a çıkar, ondan sonra herkes para ettirir o arsaya. İmar artırılmış, değerinde gidiyor mu, gitmiyor mu, ona bakmanız lazım. Yani imar artırılması ayrı bir sıkıntı da, artırdığı zaman da artırılmış imarla böyle gidiyor mu, gitmiyor mu, ona bakılması lazım.
Teşekkür ederim.