KOMİSYON KONUŞMASI

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Birincisi: Uluslararası muhasebe ve denetim standartları uluslararasıdır, OECD de ona uyar. Bu hangi standart, bunu merak ediyorum; ne değişti, onu merak ediyorum.

İkincisi, yaptığımız düzenleme şu: Şu telefon var ya mesela, bu telefonun bir üretici şirketi var. Bu telefonun normal maliyeti, AR-GE'sini de koysanız, 200 dolar ama bu, Türkiye'ye mesela 1.000 dolar faturalanıyor, Türkiye'de de 1.100 dolara satılıyor. İşte bu 200 dolarlık şeyin Türkiye'ye 1.000 dolar faturalanması ve bunun da piyasada 1.100 dolar olarak satılması Türkiye'ye sadece 100 dolarlık kazanç üzerinden bir kazanç bırakıyor. Oysaki bu telefondaki kazanç şirket adına 900 dolar. O aradaki 800 doları -gümrük vergileri de çok önemlidir burada- kendi ana şirketine transfer etmesi, mesela bu işte uluslararası bir sömürü. Televizyonda, bütün ithalat ürünlerinde bu transfer fiyatlanması dediğiniz şey son derece tehlikeli.

Diğer bir mesele büyük holdingler meselesi. Büyük holdinglerin kâr eden şirketleri, yatırımdaki şirketleri ve zarardaki şirketleri arasında gayrimenkul alımı ilişkilerinden -sizin cezalandırdığınız medya grupları da var bu arada- bu transfer fiyatlamasıyla vergiyi ödememe hâline getiriyor. Bu transfer fiyatlaması düzenlemesi de işte bu kadar önemli konuyu şey yapıyor.

Birinci sorum şu: Şu madde kapsamında şu an vergi raporu düzenlenmiş kaç mükellef var? Bu madde geçtikten sonra bu vergi raporlarında nasıl değişiklikler olacak? En azından 10 milyon lira ve üzerindeki vergi cezası raporları konusunda ben bir bilgi istiyorum, mükellefin ismi önemli değil. Ama, mesela, 50 mükellef bu transfer konusunda incelenmiş bu madde kapsamında. Bu madde geçtikten sonra bu, raporlara veya yargıdaki dosyalara nasıl etkisi olacak? Bunu bilmek isterim birincisi.

İkincisi: Anayasa'ya aykırı çünkü kanun koyucunun iradesi... Kanun koyucu Bakanlar Kuruluna bir yetki veriyor, ne yetkinin sınırı belli ne başka bir şey belli, ayrı ayrı veya toplu, bilmem ne olmak üzere. Vergi kanunla konulur. Siz bu yetkiyle Bakanlar Kuruluna vergi koyma, vergiyi alma, değiştirme -sadece oransal değil, kavramsal olarak değiştirme- yetkisi veriyorsunuz. Bunu da Anayasa'ya aykırı görüyorum. Bence bu maddeyle alakalı özellikle vergi incelemeleri ve vergi davaları konusunda Meclisi bilgilendirdikten sonra Meclisin iradesinin oluşmasını doğru buluyorum. Onun için, bu bilgi geldikten sonra bir daha oylamanızı doğru bulurum.

Teşekkür ediyorum.