| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Danıştay Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/726) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 17 .06.2016 |
HALUK PEKŞEN (Trabzon) - Sayın Başkanım, bu maddedeki düzenleme de -üzerinde de zaten belirtilmiş- daha önce Anayasa Mahkemesince iptal edilmiş. Şimdi Anayasa Mahkemesindeki iptale küçücük bir değişiklik yapılmış, çok açıkçası bu cümleyi de kullanmak istemiyorum, ama maalesef öyle, kanuna karşı bir hileyle yargı ilamının etkisi ortadan kaldırılmaya çalışılmış. Daha önce "Başkanlık Kurulu", burada "Başkanlar Kurulu" olarak değiştirilerek Anayasa Mahkemesinin iptal kararı etkisi ortadan kaldırılmaya çalışılmıştır. Hâlbuki, Anayasa'mızın 138'inci maddesinin son fıkrası, bizi ve burada tanımlanan devletin diğer kurumlarının hepsini bağlayıcı niteliktedir.
BAŞKAN - O madde mi, yoksa 153'üncü madde mi?
HALUK PEKŞEN (Trabzon) - Aynı, ikisi de aynı sonuca geliyor.
BAŞKAN - Ama özel hüküm 153 olmalı.
HALUK PEKŞEN (Trabzon) - Evet, 153'teki daha özel nitelikli, ama burada doğrudan bize, buraya söylüyor.
Şimdi, Sayın Başkan, biz, özellikle Anayasa'ya bağlılık konusunda gerçekten Parlamentomuzun iyi bir sınav verdiğini söyleyemeyiz. Niçin?
Bakın, geçen dönem Meclis Başkanı Sayın Cemil Çiçek, Anayasa'nın 138'inci maddesinin çöp olduğunu söyledi. Bu cümle ona ait, bana ait değil. Ben katılıyorum ama kendisinin de burada sorumluluğu az değildir. Zira, o dönemde, biliyorsunuz bu darbe ve muhtıraları araştırmayla ilgili komisyon kuruldu, ben o zaman avukatlık yapıyordum. O komisyonlar kurulduğu zaman, o komisyonlarda tartışılan konularla ilgili Ankara adliyelerinde, İstanbul adliyelerinde yargılamalar vardı. Doğal olarak, Anayasa'ya göre o komisyonların kurulmaması gerek ama gördük ki o yargılamalara gerekçe oluşturmak, oradaki yargılamalara delil toplama açısından Parlamento devreye girerek, yargılamayı toplumsal kabule taşıyacak bir algı oluşturma yönünde böyle bir hukuksuzluğa imza attı.
Şimdi, benzer bir şey burada var, buna lütfen izin vermeyin Sayın Başkan. Bu, tam bir kanuna karşı hile. Böylesi bir kanuna karşı hileyi burada Komisyon olarak geçirirseniz, bundan sonra topluma neyi anlatacağız? Anayasa Mahkemesinin kararı orada. Emin olun, bu Anayasa Mahkemesine gidecek, Anayasa Mahkemesi bunu iptal edecek. Değişen hiçbir şey yok ki. Tamamen basit bir kural değişikliğiyle aynı hile devam ediyor. Bunu ayakta tutmak için hiçbir hukuki gerekçemiz, yeni bir yaslandığımız haklı sebep yok ki. Doğal olarak, buradaki düzenlemenin metin içerisinden çıkarılması, bir hukuk devleti açısından ve kuvvetler ayrılığı ilkesi açısından büyük önem taşıyor.
Biz, Anayasa Mahkemesi kararlarını her defasında böyle bir yasal düzenlemeyle uygulamaktan kaçınacaksak, o zaman nerede bizim hukuk devleti, nerede Anayasa'ya bağlılık, nerede Anayasa Mahkemesi kararlarının emredici ve bağlayıcı niteliği?
Bu itibarla, bunun mutlaka değerlendirilerek tasarının içerisinden çıkarılması büyük önem arz ediyor diye düşünüyorum.
Teşekkür ediyorum.
BAŞKAN - Teşekkürler.
Şimdi, Haluk Bey, hukukçusunuz, merak ediyorum.
Şimdi, bir yargı içi yönetim daire üyesini oradan oraya veriyor. Görevler belli zaten o ilgili maddede, tetkik hâkimlerinin çalışacağı daire, öbürü, öbürü. Bunlar yargısal denetime tabi olsun mu? Merak ediyorum çünkü bizim bildiğimiz öğretiye göre, bunlar yargısal olmasa bile yargıyı yürüten ara işlemler ve anayasal bir temeli bulmak zor, ama...
HALUK PEKŞEN (Trabzon) - Çok teşekkür ediyorum, var Sayın Başkan.
BAŞKAN - Çok önemli.
Mesela savcının bir işlemi vesaire. Çünkü o yargının, yani o organın dışında bir denetim olabilir mi?
HALUK PEKŞEN (Trabzon) - Var Sayın Başkan, çok teşekkür ediyorum konuyu yanıtlama fırsatı verdiğiniz için.
Şimdi, Bangalore etiği ilkesi içerisinde kurallar sayılıyor ya Sayın Başkanım, o sayılan kurallardan 4'üncü başlıkta da dürüstlük var. Diyor ki: "Dürüstlük ve dürüstlüğün görüntü olarak ortaya konuluşu, bir hâkimin tüm etkinliklerini icrada esaslı bir unsurdur." Bu yalnızca beni değil, yargıcı da bağlıyor.
BAŞKAN - Haluk Bey, tamam, yargı kurulu bir üyeyi 1. daireden 2. daireye verdi. Bununla ilgili nasıl yargısal denetim öngöreceğiz?
HALUK PEKŞEN (Trabzon) - Şimdi, bakın, bu verme işlemi, burada 3. daireden 2. daireye verme işlemini bir yargıç dürüstlük ilkeleri doğrultusunda eğer yargıya taşıyabilecekse, Anayasa Mahkemesine taşıyabilecekse bunda hiçbir mahzur görmüyorum.
BAŞKAN - Hangi yargıya taşıyacak ki bunu?
HALUK PEKŞEN (Trabzon) - Şimdi oraya gelelim işte.
BAŞKAN - Çok önemli yani ben merak ediyorum onu.
HALUK PEKŞEN (Trabzon) - Sayın Başkan, benim düşüncem şu: Şimdi, bir yargıcın kendisi belli bir erdemi taşıyorsa zaten o cübbeyi giymelidir, taşımıyorsa o cübbeyi giymemelidir.
BAŞKAN - Bir yerde 5 üye var. Üyenin biri felaket kavga yapıyor, yumruklaşıyor vesaire.
HALUK PEKŞEN (Trabzon) - İşte, bence o üye değil, o yargıç değil, o yanlışlıkla gelmiş oraya.