KOMİSYON KONUŞMASI

ZÜLFİKAR İNÖNÜ TÜMER (Adana) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Genel Müdürüm, bu 393 milyon liralık sözleşmeye 500 küsur milyon ödeme yapıldı diye Haydar arkadaşım söyledi. O konuda bir teyit alabilir miyim acaba? Tekrara düşmek istemiyorum.

TCDD GENEL MÜDÜRÜ İSA APAYDIN - Şimdi, efendim, bu ihale edildikten sonra, tabii, yıllar geçince eskalasyon uygulanıyor, fiyat farkı uygulaması oluşuyor. Normal şartlarda ihale bütçesinin normal proje tavanı neyse onun üzerinde tamamlanıyor fakat yıllara sari bir iş olduğu için eskalasyonla birlikte projeler bu bedele geliyor.

ZÜLFİKAR İNÖNÜ TÜMER (Adana) - Tamam, fiyat farkı var yani.

TCDD GENEL MÜDÜRÜ İSA APAYDIN - Yani, KİK'in bu tür yapım ihalelerinde yıllardan geçince eskalasyon uygulaması rutin bir uygulamadır.

ZÜLFİKAR İNÖNÜ TÜMER (Adana) - Tamam ama bir keşif artışı falan söz konusu değil yani değil mi?

TCDD GENEL MÜDÜRÜ İSA APAYDIN - Yok, yok, hayır.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Keşif artışı var orada.

ZÜLFİKAR İNÖNÜ TÜMER (Adana) - Keşif artışı yok diyor.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Yeni proje daha farklı bir maliyetle çıkıyor.

ZÜLFİKAR İNÖNÜ TÜMER (Adana) - Hayır, yok, yok, bundan bahsediyoruz, bu projeden bahsediyoruz.

TCDD GENEL MÜDÜRÜ İSA APAYDIN - ...bütçesinde keşif artışı yok.

ZÜLFİKAR İNÖNÜ TÜMER (Adana) - Şimdi, tabii, ihalenin yaklaşık maliyetine ve ihale bedeline bakınca gerçekten müteahhidin ne zor şartlarda aldığını düşünüyor insan ve hissediyor ve nasıl altından kalkacak diyor ama burada 75 kilometrenin 50 kilometrelik hat değişimi öngörüsünü maalesef kurumumuz görememiş ama müteahhit firma görmüş. Yüzde 50 kırımdan vazgeçtik, normal, yaklaşık maliyetin üstünde birim fiyatlar vermiş bu müteahhidin öngördüğü hat değişikliğine. Yani, bunu öngörmek de aslında çok zor değil. Sayın vekilim demin bahsetti yani artık parsellerin kullanılması sağlanmış, işte, Devlet Su İşleriyle görüşmeler yapılmış. Bunlar hep daha sonra yapılmış. Yani, anlaşılır bir şey değil. Sanki bu projeyi o müteahhit arkadaşımız hazırlasa ancak böyle fiyat verir diye düşünüyor insan. Hani, zaten tünel vardı ama tünelde klas değişikliği oldu deseniz bir derece anlarım ama bu da olmaz.

Şimdi, bunun yaklaşık maliyet içerisinde tamamlanmayacağı anlaşıldığı hâlde neden işin yüzde 100'üne kadar devam ettiriyoruz? Yani, istesek bunu yüzde 70'inde keserdik, müteahhidimize teşekkür ederdik, bu kadar yüksek kırımla bu şeye girmesine... Çünkü bu tekrar ihaleye çıkacak bir iş. Neden biz yüzde 100'üne kadar devam ettiriyoruz bunu bitmeyeceğini bildiğimiz hâlde? Sadece bu bile bana göre yasalara uygun değil, sadece bu bile.

Onun ötesinde, tekrar aynı şeyleri söylemek istemiyorum. Yani, her tarafında, neresinden bakarsanız bakın, burada çok ciddi bir zaaf var, başka bir şey söylemek istemiyorum. Bunu görmemek, öngörmemek, bilmemek... Sadece yapacağı fiyatların, birim fiyatların yüksek olması, yapmadıklarının yüzde 50 kırım altında kalması... Yani, bunları çocuğa gösterseniz çocuk güler buna, başka bir şey demek istemiyorum.

Teşekkür ederim.