| Konu: | Torba kanun olan 277 sıra sayılı Kanun Teklifi'ni temel kanun olarak görüşmeye açmak istemesi nedeniyle Başkanın tutumunun İç Tüzük'e uygun olup olmadığı hakkında usul görüşmesi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 104 |
| Tarih: | 16.07.2021 |
RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Değerli milletvekilleri, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Öncelikle, Meclis Başkan Vekilimizin tutumu istikametinde olduğumuzu belirtiyorum.
Bu, Gündem; bu Gündem Danışma Kurulu ve grup önerisiyle... Danışma Kurulu oy birliğiyle karar alıyor, İç Tüzük 19'a göre, eğer anlaşma olmazsa da grup önerisi getiriliyor ve burada, Genel Kurulun takdiriyle, AK PARTİ'nin grup önerisinde 277 sıra sayılı Yasa Teklifi'ni Gündem'in 1'inci sırasına aldık ve aynı Gündem'de "Temel yasa olarak görüşülmesini öneriyoruz." dedik. 13+13, iki bölümden mürekkeptir ve iki bölümden mürekkep kanun teklifinin Gündem'in 1'inci sırasına alınması Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulundaki milletvekillerinin kahir ekseriyetiyle kabul edildi. Dolayısıyla, Gündem oluştu. Gündem oluştuktan sonra Meclis Başkan Vekiline dönerek "Bu Gündem'den sarfınazar edin." demek doğru değildir, hukuki de değildir. Dolayısıyla, eğer Anayasa'ya aykırılık, aynı şekilde ve diğer taraftan da torba yasayla ilgili itirazlar varsa grup önerisinin kabulünde bu tartışmanın yapılması daha isabetli olacaktır. Ayrıca, İç Tüzük'te temel kanunlar 91'inci madde... Burada, bir hukuk dalında sistematik olarak konu bütünlüğü arz eden hadiselerde kümülatif olarak kanun teklifi hazırlanabilir.
Netice itibarıyla, Anayasa Mahkemesine de gitmiştir temel yasa. Anayasa Mahkemesi, Türkiye Büyük Millet Meclisinin yasama ekonomisi açısından, süre ekonomisi açısından, rasyonel çalışması açısından buna cevaz vermiştir. Netice itibarıyla, teamüller de bu manada oluşmuştur; gerek Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı gerekse uygulamalarındaki tutumlar bu yönde, bu cihette istikamet bulmuştur. Netice itibarıyla, tabii ki usul tartışması, Anayasa'ya aykırılık tartışması ve temel yasa olup olmadığıyla ilgili tartışmalar gerek komisyonda gerekse Genel Kurulda meşru olarak ileri sürülebilir. Anayasa'ya aykırılık iddiası Türkiye Büyük Millet Meclisinin Genel Kuruluna önergeler yoluyla getirilebilir. Netice itibarıyla, buradan da bir sonuç alınamazsa -38'inci maddeye göre evvelemirde Komisyonda da aynı şekilde önergeler verilebilirdi- buradan da netice alınmadığı zaman... Zaten Anayasa Mahkemesinin kuruluş sebeplerinden biri de budur. Kaldı ki Anayasa Mahkemesine gerek Türkiye Büyük Millet Meclisinde milletvekillerinin sayısıyla gerekse mahkemelerde iddianın somut norm denetimi yoluyla, kazai yani yargısal denetiminin mahkemeler boyutuyla ileriye götürülmesinde mahkemenin ciddi bulması hâlinde de Anayasa Mahkemesine götürülebilir ve Anayasa Mahkemesi de bu konuda karar verir, bu karar da hepimizi bağlayıcıdır. Netice itibarıyla da gerek temel yasa açısından gerekse Anayasa'ya aykırılık açısından İç Tüzük'ün bu hükümleri caridir, yerindedir, pozitiftir.
Genel Kurulun takdirlerine arz ediyor, saygılarımla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)