GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:87
Tarih:02.06.2021

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI CEVDET YILMAZ (Bingöl) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Değerli arkadaşlar, tabii, konuya ilişkin hususlara cevap vereceğim ama geçmişte TÜİK'ten sorumlu Bakanlık da yaptığım için TÜİK'le ilgili çok kısa bir şey söyleyeyim. TÜİK son dönemlerde hakikaten çok iyi kurumsallaşmış, uzman kadroları olan, uluslararası standartlara uygun iş yapan bir kurumumuzdur, Birleşmiş Milletlerin Ulusal Hesaplar Sistemi'ne göre, EUROSTAT'ın standartlarına göre istatistik üretmektedir. Dünyanın bütün istatistik kurumlarını teknik olarak eleştirebilirsiniz, bazı eksikler tespit edebilirsiniz ama sistematik bir eksik olduğu kanaatinde değilim ben. Ulusal hesaplar da zaman zaman metodoloji olarak gözden geçirilir, yeniden yapılır; bütün dünyada da, Avrupa'da da, bizde de. Son dönemlerde böyle bir şey de yapılmamıştır, metodolojik bir değişiklik de yoktur. Dolayısıyla, ben doğrusu, büyüme hızıyla ilgili tartışmaların yerinde olmadığını düşünüyorum. Fakat genelde siyasette böyle olur; iktidar ve muhalefete bağlı olarak kim hangi istatistikten hoşlanıyorsa onu vurgular, TÜİK'e referans gösterir, hoşlanmadığı istatistiklerle ilgili de tereddüt oluşturucu konuşmalar yapar. Ama şunu söyleyeyim: TÜİK, iftihar edeceğimiz bir kuruluştur, çok fedakâr çalışanları olan, hakikaten son yıllarda da uluslararası alanda da tecrübesini paylaşan bir kuruluştur. Bakan olduğum dönemde dünyanın değişik yerlerinden "meslektaşlar gözden geçirmesi" adı altında gelip TÜİK'te incelemeler yapan bağımsız otoritelerin TÜİK'e ilişkin olumlu raporlarını da gayet iyi hatırlıyorum. Bunlar önemli kurumlar, hep birlikte sahip çıkmamız gereken kurumlar diye ifade etmek istiyorum.

Sayın Paylan'ın doğrudan konumuzla ilgili olan soruları var. "'Bu bir vergi affı değildir.' dediniz ama aslına af gelen yerler var." diye ifade etti. Şimdi, AK PARTİ hükûmetleri döneminde, geçmiş on sekiz yılda hiçbir zaman vergi aslı affedilmedi. Bu genel bir ilke, her zaman korundu vergi aslı ama cezalarda, diğer birtakım hususlarda düzenlemeler yapıldı, ödemeler kolaylaştırıldı.

Vergi aslının azaltıldığı tek bir durum var, o da dava aşamasında olan hususlar. Şimdi, dava aşamasında olduğu için vergi aslının ne olduğu ihtilaflı yani daha belirlenmiş değil. Buralarda da idarelerimiz şöyle bakıyorlar genelde duruma: İstatistiki olarak baktıklarında, bu davaların, yüzde 50 civarında idare lehine -kabaca söylüyorum tabii- yüzde 50 mükellef lehine sonuçlandığı görülüyor. Dolayısıyla, dava aşamasında olanlarda aslından yüzde 50 indirim yapılarak dava aşamasındaki dosyalarda gündemden kaldırılmış oluyor. Bunun dışında vergi aslının affedildiği durum söz konusu değil bildiğim kadarıyla.

Diğer taraftan değerli arkadaşlar, "Pandemiyle ne ilişkisi var?" diye sordu yine Sayın Paylan. Konuşmamın başında da ifade etmeye çalıştım, pandemi gerçekten tüm dünyada sadece bir sağlık sorunu olarak yaşanmadı, aynı zamanda bir sosyoekonomik mesele olarak yaşandı. Uluslararası ilişkilerden siyasete kadar çok geniş etki yelpazesi olan bir süreçten bahsediyoruz. İşin sağlık boyutu da var ama bir taraftan farklı birçok farklı boyutu da var, bu boyutların da yönetilmesi gerekiyor. Etkiler elbette eşit değil. Coğrafyalar bazında, sektörel bazda etkilerin farklılaştığını da görüyoruz ama tüm dünyanın olağanüstü bir durumdan geçtiği de bir gerçek. Bunun ekonomik etkileri, özellikle de hizmet sektörleri üzerindeki etkileri çok açık. Sanayimiz belki etkilenmedi, işte, tarımımız kendi mecrasında gitti ama özellikle hizmet sektörlerinde ciddi bir etkilenme olduğunu da hep birlikte biliyoruz. Dolayısıyla pandemi sonrası yeni bir dünyaya gidiyoruz aslında. Henüz tam şekillenmiş değil tabii, işte, virüsün bu değişik varyasyonları, mutasyonları vesaire, tartışmaları hep birlikte izliyoruz ama temenni ederiz ki, tabii, artık böyle insanlığı tehdit edecek boyutta yeni çeşitler üremesin, çıkmasın.

Aşılama çalışmalarıyla da birlikte, bunların yoğun bir şekilde devreye girmesiyle birlikte, dünya ve Türkiye yeni bir döneme giriyor. Bu yeni dönemin arifesinde ekonomide, sosyal hayatta, kurumsal çalışmalarda bir anlamda farklı bir atmosfere doğru gidiyoruz. Ve bu noktada aslında bu tür yapılan çalışmalar daha anlamlı yani geçmişte yapılanlara göre bence bugün yaptığımız daha anlamlı. Her zaman tartışabilirsiniz tabii bu tür düzenlemeler yapılsın mı, yapılmasın mı diye. Elbette katılan olur, katılmayan olur ama geçmişle mukayese ettiğinizde bence bu tür geçiş süreçlerinde bu tür düzenlemelerin yapılması daha anlamlı diye düşünüyorum.

"Vergi ahlakını etkiler mi? Bu, düzenli uyumu etkiler mi?" anlamında sorunuz olmuştu. Kamu alacaklarının yeniden yapılandırılmasına ilişkin düzenlemelerin vergi alışkanlıkları üzerinde olumsuz etkileri olabileceği genelde değerlendiriliyor. Bununla birlikte, süresinde ödenmeyen alacakların vergi idaresince cebren tahsil edildiği dikkate alındığında ödeme kabiliyeti varken vergi ödememe yolunu seçmek ve icra takiplerine muhatap olarak faaliyetlerinin kısıtlanmasına razı olmak da pek olumlu bir durum değil takdir edersiniz ki.

Diğer taraftan, uyumlu mükelleflere yönelik bu tür düzenlemelerde ödenecek tutarlarda indirim mekanizmaları da gündeme gelebilmektedir. Nitekim bu teklifte de vergi uyumu yüksek mükelleflerin gelir ve kurumlar vergisi matrah artırımları sonucunda ödeyecekleri vergide 5 puan indirim öngörülerek yüzde 20 yerine yüzde 15 oranında vergi ödemeleri yönünde bir düzenleme yapılmıştır, bunu da ifade etmek isterim.

Diğer taraftan, başka bazı sorular da oldu konuşmalarda, onlardan bazılarına vaktim yettiğince cevap vermeye çalışacağım. "Bunları nerede harcayacaksınız? Bu gelirleri kamu nereye harcayacak?" diye bir arkadaşımızın bir sorusu olmuştu. 2021 yılı bütçesiyle öngörülen harcamalar ve yine, öngörülen gelirlerin nerelere harcanacağı zaten Bütçe Kanunu'nda belirlenmiştir. Ayrıca, Hazine ve Maliye Bakanlığımız 31 Mayıs 2021 tarihinde kamu maliyesi raporu yayınlayarak yıl sonu tahminlerini kamuoyuyla paylaşmıştır. Covid'le mücadele kapsamında yapılan harcamalar da ayrıntılı olarak belirtilmiştir burada. Yapılanma gelirleri de tabii ki bütçe prensipleri çerçevesinde öngörülen harcamalarda kullandırılacaktır, bunun dışında bir şey söz konusu değildir.

Diğer yandan, matrah artırımında bulunan mükellefler hakkında daha önceden başlamış vergi incelemeleri 2 Ağustos 2021 tarihine kadar sonuçlandırılacak, bu tarihe kadar bitmezse devam etmeyecektir. "Neden böyle bir süre konuldu?" diye bir soru olmuştu. Vergi incelemesi, belli bir süreç gerektiren bir inceleme. Bu süreç altı ay...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)