| Konu: | Sigortacılık ile Diğer Bazı Alanlara İlişkin Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 82 |
| Tarih: | 20.05.2021 |
ORHAN YEGİN (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan teklifin birinci bölümü üzerine söz almış bulunuyorum. Aziz milletimizi ve onu temsil eden Gazi Meclisimizi saygıyla selamlıyorum.
Kıymetli milletvekilleri, Türkiye bölgesel ve küresel nice krize rağmen hamdolsun büyüyor ve hedeflerine yürümeyi sürdürebiliyorsa bu, partimizin ve hükûmetlerimizin bütün badirelere, bütün engellemelere, bütün stres ve sıkıntılara rağmen yıllardır devletimizi ve imkânlarımızı büyüterek milletin standartlarını daha da yükseğe taşıma gayretinin hamdolsun bir sonucudur. AK PARTİ görevi devraldığı günden bugüne kadar hep bu anlayışla yoluna devam etmiştir, inşallah bundan sonra da öyle devam edecektir.
Kıymetli milletvekilleri, başta ekonomi olmak üzere hayatın tüm alanında büyük zorluklar getiren salgının yıkıcı etkilerini ortadan kaldırmak ve salgın sonrası dönemin ekonomik yapısına uygun, sürdürülebilir, güçlü ve kaliteli büyümenin sağlanabilmesi için ekonomik reform paketi hazırlayarak yeni bir reform dönemi başlattık. Makroekonomik istikrar kapsamında kamu maliyesi, enflasyon, finansal sektör, cari açık ve istihdam alanlarına odaklandık. Yapısal politikalar tarafında ise kurumsal yapının güçlendirilmesi, yatırımların teşvik edilmesi, iç ticaretin kolaylaştırılması, rekabet politikaları, piyasa gözetimi ve denetimini reform kapsamımıza aldık. Bu kapsamda yeni ekonomik reform paketinde takvime bağlanmış olan bazı değişikliklerden kanuni düzenleme gerektiren bir kısmını dikkate alarak kanun teklifimizi hazırladık.
Teklifimizin 1'inci ve 2'nci maddeleri teklifin ilk hâlinde yer almamaktayken Komisyonda verilen önergelerle teklif metnine girmiştir. Bu maddelerde, Siyasi Partiler Kanunu'nun kesin hesabı ve denetimini düzenleyen 74'üncü maddesinde yer alan parasal tutarların güncellemesine ilişkin bir düzenleme yapıyoruz.
Teklifimizin 3'üncü ve 4'üncü maddelerinde ise Karayolları Trafik Kanunu'nda yer alan trafik sigortası kapsamındaki tazminat hesaplamalarına ilişkin bir değişikliğe gidiyoruz.
3'üncü maddede, genel şartlarda düzenlenen tazminat hesaplama parametrelerini kanun metnine yazmak suretiyle Anayasa Mahkemesi kararı doğrultusunda düzenleme yapıyoruz ve karayolları motorlu araçlar zorunlu mali sorumluluk sigortası kapsamındaki tazminat hesaplamalarına dair temel çerçeveyi çiziyoruz.
Belirtmekte fayda var, genel şartların Danıştay denetimine tabi olması sebebiyle tüm genel şartlar ve yapılan her bir değişiklik Danıştayda sayısız iptal davasına konu edilmekte ve Danıştayın iş yükü artmaktaydı. Düzenleme bu davalar da göz önüne alınarak hazırlanmıştır.
4'üncü maddede ise yine Anayasa Mahkemesinin aynı kararındaki iptal gerekçeleri göz önünde bulundurularak kanunun mevcut hâlinde sayılan teminat dışında kalan hâllere ekleme yapıyoruz.
Teklifin 5'inci maddesiyle Finansal İstikrar ile Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun'da yer alan Finansal İstikrar ve Kalkınma Komitesini düzenleyen maddeyi yeniden ele alıyor ve daha net bir hâle getiriyoruz. Ekonomi Reformları Eylem Planı'nda, Ekonomi Koordinasyon Kurulu ile Fiyat İstikrarı Komitesinin kurulacağı ve Finansal İstikrar ve Kalkınma Komitesinin ise yeniden yapılandırılacağı belirtilmişti ve bu kapsamda Finansal İstikrar ve Kalkınma Komitesini "Finansal İstikrar Komitesi" adıyla yeniden yapılandırıyor ve Komitenin kimlerden oluşacağına ilişkin düzenleme yapıyoruz.
Teklifin 6'ncı maddesine bakıldığında, çok uzun ve karmaşık bir madde gibi görünse de aslında maddeyle 50 çalışanın altında çalışanı olan mikro ve küçük ölçekli işletmelerin ilave olarak istihdam ettikleri sigortalılar için ödemeleri gereken sigorta primlerinin 2020 Haziran sonuna kadar kullanacakları kredilerde kredi faiz veya kâr payı bakiyesinden düşülmesine imkân veren bir düzenleme getiriyoruz. Yararlanma şartı olarak ise alınan kişilerin işe alındıkları iş yerlerindeki sigortalı sayısının ortalamasına artı bir ilave oluşturması, ayrıca ilave istihdam edilen bu işçilerin on iki ay süreyle primlerinin yasal süresi içerisinde ödenmiş olması gibi bir şartı getiriyoruz.
Kıymetli milletvekilleri, burada yaklaşık olarak ilk planda 3,8 milyar TL, toplam da ise 10 milyar TL'lik bir kredi çekilmesini ve bunun karşılığında bu faizden indirilecek miktarın da yaklaşık olarak 1,6 milyar TL olmasını bekliyoruz. Bunun neticesinde de inşallah 100 bin kişinin istihdam edilmesine imkân sunan bir alanın açıldığını ifade etmemiz gerekir.
Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; bir diğer düzenlememiz de 7'nci maddede; Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu'nda yapıyoruz ve 18 yaşını tamamlamamış çocukları adına birikim yapmak isteyen ebeveynlerine, çocukları adına BES'te birikim yapabilme imkânı tanıyoruz. Bu süreçte yurt içi tasarrufları artıracak şekilde BES'in kapsamının genişletilmesi amaçlanmaktadır. Bir zorunluluk getirmiyoruz, herhangi bir zorlama getirmiyoruz, sadece 18 yaşından küçüklerin sisteme dâhil olmasının önündeki engeli kaldırıyoruz ve sistemde tasarruf etme ve tasarruf alışkanlığı oluşturma amacı taşıyoruz, bunu arzuluyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurunuz Sayın Yegin.
ORHAN YEGİN (Devamla) - Üç sene içerisinde 18 yaş altı BES'e katılımın 923 bin civarı olması ve 3 milyar TL civarında bir birikim tutarına ulaşması, on sene içinde de yaklaşık iki buçuk milyon küçük vatandaşın BES'e katılması ve 32 milyarlık bir tasarrufun oluşmasını ümit ediyoruz.
Teklifin 8'inci maddesiyle, Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu'na özellikle aktüeryal olarak sürdürülemez duruma düştüğü için üyelerinin gelecekteki yükümlülüklerini karşılayamama riski bulunan hizmet sunucularının BES'e aktarımına izin veren bir geçici madde ekliyoruz. Aktarım işlemi bütçeye herhangi bir ilave yük getirmiyor. Bu kuruluşlara mensup üyelerin birikimleri BES'e aktarılırken kuruluşta geçirdikleri süre BES'te geçirilmiş sayılıyor, aktarım esnasında herhangi bir devlet katkısı teşviki sunulmayacak ama BES'te yapılan yeni katkı payı ödemeleri için yüzde 25 oranında devlet katkısı ödemesine devam edilecek.
Teklifin 9'uncu, birinci bölümün de son maddesi ise hazineye ait taşınmazların değerlendirilmesine ve Katma Değer Vergisi Kanunu'nda değişiklik yapılmasıyla ilgili kanuna 2 geçici madde ekliyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ORHAN YEGİN (Devamla) - Bir dakikam var mı, sürem bitti mi?
BAŞKAN - Buyurunuz efendim.
ORHAN YEGİN (Devamla) - Teşekkür ederim.
Bildiğiniz üzere, geçen yıl bir erteleme yapmıştık, bu yıl pandemi koşulları devam ettiği için bir erteleme daha yapıyoruz. Geçen yıl çıkarmış olduğumuz kanun kapsamında toplam 925 milyon liralık bir alacak ertelenmiş, bu ertelemelerin vadesi bu yıl dönüyor, ödenmesi bekleniyor ve bu yıl için o paraları tahsil ediyoruz; şimdi erteleyeceğimiz toplam rakam ise 1,125 milyar lira olarak bekleniyor.
Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; eleştiriler oldu, "Daha önce yapılan kanunlarda değişiklik yapılıyor, ha bire yapboz, ha bire yapboz, ha bire yapboz." diyen hatipler oldu. Arkadaşlar, hayat yerinde durmuyor, ne geçmiş yüz yıldayız ne de geçmiş bir yıldayız. Hayat önümüze yeni sorunlar çıkarıyor, hayat önümüze yeni problemler çıkarıyor; yaşadığımız sorunlar yeni iddialar ortaya koymamızı, yeni çözümler üretmemizi bizim için bekliyor ve zorluyor. Hep beraber oturuyoruz, bu değişen koşullar, oluşan yeni talepler doğrultusunda bunları aşmanın, yenilikleri ortaya koymanın gayretini, çabasını milletimize sunmaya çalışıyoruz.
Emeği geçen herkese teşekkür ediyor, hepinize saygılarımızı arz ediyoruz. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)