| Konu: | Sigortacılık ile Diğer Bazı Alanlara İlişkin Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 82 |
| Tarih: | 20.05.2021 |
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Teşekkür ederim.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Sigortacılık ile Diğer Bazı Alanlara İlişkin Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin geneli üzerine şahsım adına söz almış bulunmaktayım. Sizleri ve bizi ekranları başında izleyen aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Geçtiğimiz yıl tüm dünya devletleriyle birlikte yaşadığımız Covid-19 pandemisi hayatlarımızı tehdit ettiği gibi yaşam şeklimizi ve ekonomilerimizi de etkilemiştir. Covid-19 enfeksiyonundan vatandaşlarımızı korumak ve sağlıklı bir şekilde hayatta kalmaları için önemli tedbirler alan Hükûmetimiz, aynı zamanda Covid enfeksiyonunun oluşturduğu olumsuz şartlar nedeniyle ekonomik yönden vatandaşlarımızın en az etkilenmesi için esnafımıza, çiftçimize, sanayicimize, KOBİ'lerimize, turizm sektörümüze ve dar gelirli vatandaşlarımıza 186 milyar TL doğrudan destekle; ödemelerin ertelenmesi, uygun kredi imkânlarının sağlanması, istihdam destekleri gibi pek çok paketi hayata geçirerek toplamda 660 milyar TL destekle vatandaşımızın yanında oldu.
Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan, salgının yarattığı yaraları sarmak ve salgın sonrası dönemde ekonomik yapılanmasına uygun, sürdürülebilir, güçlü ve kaliteli büyümeyi ana hedef alan, makroekonomik istikrarın tahmini, rekabetçi üretim ve verimlilik artışlarıyla şeffaf, öngörülebilir ve hesap verilebilir yönetişimi amaçlayan 2021 yılı yeni ekonomik reform eylem planını açıkladı. Makroekonomik politikalar ve yapısal politikalar olmak üzere iki ana başlık altında toplanan yeni ekonomik reform eylem planı takvimi de açıklandı.
Bu kanun teklifinde Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın mart ayında açıkladığı yeni ekonomik reform paketinde takvime bağlanmış 7 maddeyi de içeren, Sigortacılık Kanunu başta olmak üzere, bazı kanunlarda ve kanun hükmünde kararnamede değişiklik yapmaktayız.
Madde 3 ve 4'te 9/10/2020 tarihli ve 31269 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Anayasa Mahkemesinin 2020/40 Kararı ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun 90 ve 92'inci maddelerinde kısmi olarak iptali sonrasında ortaya çıkan yasal boşluk Yargıtay içtihatları ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu'nun haksız fiillere ilişkin hükümleriyle doldurulmaya çalışılmış olup ortaya çıkan son durumda tazminatlarda ortalama yüzde 53, vefat tazminatlarında ortalama yüzde 40 artış olmuştur. Hesaplamada belli bir standardizasyon kalmadığı için benzer olaylarda çok farklı tazminatlar ortaya çıkmasıyla vatandaşlar açısından adalet ortadan kalkarken sigorta şirketleri açısından da öngörülemez bir durumla karşı karşıya kalınmıştır. Kanuni bir düzenleme yapmazsak kaos ortamı devam edeceği gibi, zorunlu sigorta primlerinde de yaklaşık yüzde 22 oranında bir artış beklenmektedir. Zorunlu mali sorumluluk sigortası kapsamında tazminatlardan değer kaybı tazminatı, destekten yoksun kalma tazminatı, sürekli sakatlık tazminatı gibi tazminatların hesaplamalarının nasıl yapılacağına yönelik düzenleme yapılmaktadır. Bu kapsamda, destekten yoksun kalma ve sürekli sakatlık tazminatı hesaplamalarında ülkemizin demografik gerçeklerini en doğru biçimde yansıtan ulusal doğum ve ölüm istatistikleri kullanılarak hazırlanan hayat tablosunun kullanılması amaçlanmaktadır.
Ayrıca, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumuna, Karayolları Trafik Kanunu'nun 90'ıncı maddesinin birinci fıkrasıyla düzenlenen tazminat hesaplamaları kapsamında kullanılacak aktüeryal yöntemlere ilişkin diğer teknik hususları belirleme yetkisi vermekteyiz.
92'nci maddede de hangi maddelerin bu tazminatların dışında kalacağı belirlenmektedir. Diğer taraftan, yine 92'nci maddede terör eylemlerinde kullanılan araçları, bu araçlara bilerek binen insanların uğradıkları zararları yine tazminat dışı bırakmaktayız.
Diğer taraftan, bu kanun teklifinin 5'inci maddesinde, söz konusu eş güdümün sağlanması adına, Finansal İstikrar ve Kalkınma Komitesinin görev ve yetkileri gözden geçirilerek daha etkin ve şeffaf bir kurumsal yapı oluşturulacak şekilde Finansal İstikrar Komitesinin yeniden yapılandırılması amaçlanmaktadır.
Diğer taraftan, daha önce Covid'den dolayı istihdamı artırma adına, istihdam için yaklaşık 19 tane paket çıkarmıştık, bir yeni paket daha... Burada küçük ve mikroişletmelerin, 50'den az çalışanı olan işletmelerin hem likidite sıkıntısını karşılamak hem de istihdamı desteklemek için bu işletmelerin bir önceki yıl çalıştırılan işçi ortalamasına ilave olarak 1/7/2021 tarihinden itibaren bir yıl süreyle istihdam ettikleri sigortalılar için ödedikleri sigorta primlerinin, hazine destekli kefalet sağlanan ve kamunun doğrudan veya dolaylı olarak sermayedar olduğu bankalardan 30/6/2022 tarihine kadar kullanacağı kredilerde kredi faiz ve kâr payı bakiyesinden düşülmesine olanak sağlıyoruz. 50'nin altında çalışanı bulunan mikro ve küçük ölçekli işletmelerde yeni istihdam sağlamak veya pandemiden dolayı nakdî yardım alanların tekrar işe dönmesine fırsat vermek için çıkarılan bir kanun teklifidir. Bir işletme maksimum 5 kişi için bundan faydalanabilmekte ve 5 kişi çalıştırıldığında da total tutar 80.493'tür. Bu ayrılan finansman 10 milyar TL olup çekilen krediler altı ay ödemesiz, yirmi dört ay vadelidir. Bu kanun neticesinde 100 bin kişinin istihdam edilmesini ve 1,6 milyar TL de fon maliyetinin olmasını beklemekteyiz.
Diğer taraftan, tasarruf oranlarımızı artırmak için bireysel emeklilik sisteminin 2003 yılında hayata geçmesiyle, 2013 yılında yüzde 25 devlet desteğinin sağlanmasıyla, 2017 yılında otomatik katılım sisteminin getirilmesiyle bireysel emeklilik sisteminde bugün 12 milyon 600 bin vatandaşımız olup 174 milyar TL ekonomik büyüklüğe erişilmiştir. Bu kanun teklifiyle 18 yaş altında bulunan 23 milyon kardeşimize bireysel emeklilik yolunu açıyoruz ve on yılda 2,4 milyon çocuğumuzun bireysel emeklilik sistemine girmesini ve 32 milyar TL tasarruf yapılmasını bekliyoruz.
Diğer taraftan, vakıf ve sandıklardaki emeklilik birikimlerinin -daha önce 2007 ile 2017 yılları arasında bu hakkı vermiştik- BES'e geçmesi için bir fırsat veriyoruz. Burada da 50 tane vakıf ve sandık vardır, 300 bin kişi vardır ve dolayısıyla da ekonomik büyüklüğü 40 milyar TL'dir. Burada, tabii ki bu vakıf ve sandıkların organları tarafından karar alınması gerekmektedir. 2023 yılında da buradan yaklaşık 10 milyar TL'nin bireysel emeklilik sistemine geçmesini bekliyoruz.
Diğer taraftan, Cumhurbaşkanlığı sisteminden önce orta vadeli program Kalkınma Bakanlığınca hazırlanmaktaydı, Cumhurbaşkanlığı sistemine geçilmesiyle beraber Kalkınma Bakanlığı kalktığı için hem orta vadeli mali program hem orta vadeli program, her ikisi de Bütçe ve Strateji Başkanlığınca ve Hazine ve Maliye Bakanlığınca hazırlanmaktadır. Bu ikisini birleştirerek sadeleştirme işlemine geçiyoruz.
Diğer taraftan, önemli bir kanundaki önemli bir değişiklik de başta reel sektörün karşı karşıya kaldığı bazı riskler olmak üzere, nükleer risk gibi özellik arz eden ve sigortalanmasında kamu menfaati bulunabilen birtakım risklere gerek yurt içinden gerekse uluslararası piyasalardan sigorta ve reasürans teminatı bulunmasında güçlük çekilmektedir. Bu tip riskler çoğunlukla sigorta ve reasürans havuzları kurulmak suretiyle ve çoğu zaman prim ve reasürans desteği şeklinde olmak üzere devlet desteğiyle yönetilmektedir. Örneğin, devlet destekli alacak sigortası ve maden çalışanlarının zorunlu ferdi kaza sigortası uygulamaları 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu'nun 33'üncü maddesi uyarınca hayata geçirilmiştir. Bu maddeyle uygulamaların yanı sıra ileride kapsamda ihtiyaç duyulacak diğer risklerin de bu çatı altında toplanması, bu yapıya bir tüzel kişilik kazandırılması suretiyle daha sonra da DASK ve TARSİM havuzları arasında reasürans desteği sağlanması hedeflenmektedir. Çünkü TARSİM geçen yıl yabancı reasürörlere 149 milyon TL, DASK da 257 milyon TL para ödemiştir.
Diğer bir madde, 12'nci maddede Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı olarak 2'ye ayrılmasından dolayı 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim Kontrol Kanunu'nun ek 1 sayılı cetvelde de diğer değişiklikler yapılmaktadır.
Diğer bir madde finansal sektör komisyonunun kaldırılması.
Diğer bir maddede ise çek ibraz yasağına ilişkin tereddütlerin giderilmesi ve oluşan problemlerin çözülmesi için 7226 sayılı Kanun'un geçici 3'üncü maddesinin 1'inci fıkrasının (a) bendiyle getirilen çek ibraz yasağına ilişkin uygulamalardan kaynaklı tereddütlerin giderilmesi amaçlanmaktadır.
Diğer bir madde... Bölgesel kalkınma ajanslarına ait bölge kalkınma idareleri 2011 yılında kurulmuştur. Doğu Anadolu Projesi, Doğu Karadeniz Projesi, Konya Ovası Projesi'yle ilgili idarelerin süreleri 8/6/2021 tarihinde bitmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurunuz Sayın Güneş.
İSMAİL GÜNEŞ (Devamla) - Bunlar olumlu faaliyetler sürdürdükleri için bunların sürelerinin beşer yıllık olmak üzere 2 sefer daha uzatılması yetkisinin Sayın Cumhurbaşkanımıza verilmesidir.
Diğer bir madde... 1'inci ve 2'nci maddelerde, daha önce, 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu'nda taşınabilir mallarla ilgili bir meblağ vardı, çok eskiden kalmış bir meblağ; bunu da 1500 TL'ye getiriyoruz.
Diğer bir madde de turizm sektöründe kullanılmak üzere hazine arazisi tahsis edilen Kültür ve Turizm Bakanlığından belgeli yatırımcılarımızın kiralarının bir yıl ertelemesidir.
Bu kanunun vatanımıza, milletimize, ülkemize hayırlı olmasını temenni ediyor, bu teklif için desteklerinizi bekliyorum.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)