| Konu: | ELEKTRİK PİYASASI KANUNU İLE ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI VE TEKLİFİ |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 53 |
| Tarih: | 16.01.2013 |
RECAİ BERBER (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 393 sıra Sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ile Özel Tüketim Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin 3'üncü maddesi üzerinde şahsım adına söz almış bulunuyorum, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığımız, özellikle son yıllarda attığı adımlarla ithal enerjiye alternatif projeler üretmekte ve bu alandaki gelişmelerle, özellikle doğal gazın enerji üretimindeki payını azaltmaktadır. Bu kapsamda en yeni gelişme olarak Tavşanlı'da, Soma'da, Seyitömer'de kömürden sentetik gaz üretimi yapacak tesislerin kurulması da çok önemli bir adım olacaktır.
Bununla birlikte, alternatif enerji kaynağı arayışlarının daha da artırılarak devam etmesi gerekmektedir. Elektrik piyasasında yapılan düzenlemelerle, üretim, dağıtım ve perakende satış faaliyetlerinin birbirinden ayrılması öngörülmektedir.
Değerli milletvekilleri, sadece bu kanunun, elektrik piyasasının bazı maddelerini burada görüşüyoruz. Önümüzdeki günlerde Enerji ve Sanayi Bakanlığının Komisyonunda, esas enerji piyasasıyla, elektrik piyasasıyla ilgili bütün düzenlemeyi? Esas kanun orada görüşülecek ve bu dediğimiz üretim, dağıtım ve perakende satış aşamalarının ayrı ayrı faaliyetler olması hâlinde, piyasanın daha rekabetçi, daha verimli bir şekilde, işlemesini sağlayacak bir Elektrik Piyasası Kanunu'na yeni düzenlemelerle kavuşmuş olacağız.
Değerli milletvekilleri, özel sektörün santrallerinin üretimdeki payı on yıl önce sadece yüzde 24 idi, 2015 yılına kadar, Enerji Bakanlığımız, yapılan bu çalışmalarla yüzde 75'lere kadar çıkarmak hedefindedir. Bunun için, bu husustaki geçiş süreci, özellikle bu geçiş sürecinde yapılan düzenlemeler son derece önemlidir. Bu geçiş sürecinde, İngiltere'de, enerji piyasasıyla ilgili kanunda 9 kez değişiklik yapılmıştır.
Öte yandan, enerji üretim, dağıtım ve pazarlama şirketlerinin, özel sektörün başarılı girişimleriyle maliyetlerin daha da aşağıya çekilmesine ve gerçek anlamda rekabete dayalı ve verimli bir serbest piyasaya dönüştürülmesine katkı sağlanmış olacak. Alternatif enerjiye ilişkin, Bakanlığımız her türlü desteği, özellikle yenilenebilir enerjideki satın alma garantileriyle ve fiyatlarıyla vermektedir. Rüzgârda, güneşte, jeotermalde on yıla varan geri alım garantileri söz konusudur.
Enerji Bakanlığının -özellikle Sayın Bakanımızdan burada yine duyduk- 2023 yılına kadar, yerli linyit, taş kömürü, petrol ve doğal gaz potansiyelimizin tamamen ortaya çıkarılması hedefine yönelik çalışmaları yoğun bir şekilde devam ettirilmektedir. Sayın Bakanımızın, özellikle 17 bin megavata varan linyit rezervimizin önümüzdeki günlerde ciddi şekilde realize edilmesi yönünde girişimleri vardır. Bunlardan bir tanesini memnuniyetle burada ifade etmek istiyorum ki, Soma'da, özel sektörün tamamen girişimiyle ve TKİ'nin elindeki bir kömür sahası verilmek suretiyle, hem de kilovatsaat başına 4,67 kuruşluk bir redevans payı ödenmek suretiyle, tamamen özel sektör eliyle kömürümüz değerlendirilmekte ve minimum 450 megavatlık bir santral, bölgemiz, özellikle Batı Anadolu'ya, enerji tüketiminin yoğun olduğu Batı Anadolu'ya kazandırılmış olmaktadır.
Yeri gelmişken, tabii, Bakanlığımızdan açıkçası sadece kendisine ait, redevansla işletilebilecek sahalar değil, aynı zamanda özel sektörün elindeki kömür sahalarının da değerlendirilebilmesi adına mutlaka onların da, elektrik üretiminde en yüksek maliyetli olan doğal gaz üretim maliyetlerinin altında bir fiyatla alım garantisi verilmek suretiyle desteklenmesinin yerinde olacağını düşünüyorum.
Bu maddede getirilen, değerli arkadaşlar, söylendiği gibi sadece arz güvenliği değil; eğer biz burada 31/12/2012'de biten teşvikleri uzatmazsak, buradan ilave olarak gelecek özellikle iletim sistemindeki maliyetler, sonuçta elektrik maliyetlerine ve sanayicimizin, nihai tüketicimizin maliyetlerine yansıyacak. Dolayısıyla, bu, arz güvenliğinin ötesinde bir maliyet sorunu. Dolayısıyla da bu 3'üncü maddeyle yaptığımız değişiklikle önce 2015 yılına kadar bu teşvikleri uzatıyoruz, daha sonra da -açıkçası- beş yıl daha Bakanlar Kuruluna bu konuda yetki veriyoruz.
Sadece iletim bedeli değil, aynı zamanda bu tesislerin -bundan sonra kurulacak olanlar da dâhil- damga vergisi ve harçlardan istisna edilmesini de sağlamış oluyoruz.
Değerli arkadaşlar, bu kanunun ben gerçekten çok acil ve önemli?
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
RECAİ BERBER (Devamla) - ?olduğuna inanarak aynı zamanda, hem piyasamıza hem milletimize hayırlı uğurlu olmasını diliyorum, teşekkür ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Berber.