| Konu: | Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 56 |
| Tarih: | 09.03.2021 |
AHMET KILIÇ (Bursa) - Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Evlatlarını bu millet için şehit veren annelerimizin, dağa kaçırılan çocuklarını gözyaşı içinde bekleyen Diyarbakır Annelerinin ve bizi biz yapan değerlerin bekçisi tüm hanımefendilerin 8 Mart Dünya Kadınlar Günü'nü bir kez daha kutluyorum.
Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; Seyhan Nehri'nde meydana gelen taşkınların en büyüğü 1949 yılında gerçekleşmiş, tüm ovanın sular altında kalması sebebiyle 1950 ve 51 yıllarında Seyhan Nehri'ndeki bu taşkınları önlemek maksadıyla Seyhan Nehri'nin iki yanına sedde inşaatına başlanmış, bu seddelerin yapımıyla seddeler arasında kalan Adana ve Mersin illerinde toplam 11 köyün seddelerin dışına çıkarılması zarureti ortaya çıkmıştır. Tahliye edilmiş köylülere evlerini yapmak üzere Devlet Su İşleri tarafından arsa tahsisinde bulunulmuş ancak, söz konusu kişilere bu arazilerin tapusu verilmemiştir. Zemin ile mülkiyetin Devlet Su İşleri veya Maliye arazisine ait olması, üzerindeki muhdesatın ise vatandaşlara ait olması, vatandaşlar açısından sürekli problem oluşturmuştur. Teklifimizle yapılacak düzenlemeyle, bu problemlerin çözümü için söz konusu kişilere rayiç değeri üzerinden taşınılan arazinin tapusunun verilmesi sağlanacaktır.
Teklifimizdeki bir diğer düzenleme: Akşehir Gölü'nün Konya ili Akşehir ve Tuzlukçu ilçelerinde yer alan kıyı kesimine ait kıyı kenar çizgisi ilk olarak 12 Mart 1997 tarihinde onaylanmış olup onaylı kıyı kenar çizgisinin hatalı olduğu ve iptali gerekçesiyle Konya İdare Mahkemesinde muhtelif esaslarda açılan davalar sonucunda kıyı kenar çizgisinin iptaline karar verilmiştir. Mahkeme kararının infazı amacıyla Bakanlık tarafından onaylı kıyı kenar çizgisi iptal edilmiştir. Yapılan yargılama sonucu oluşturulan bilirkişi raporlarına göre hükmen yeni bir kıyı kenar çizgisi tespit edilmiştir. Daha sonrasında, 2019 yılında, Bakanlık tarafından kıyı kenar çizgisi tekrar belirlenmiştir ancak bu tarihe kadar tapuları iptal ve terkin edilen şahısların bir kısmı tarafından tazminat davası açılmıştır, yine, bunun yanında, tazminat davası devam edenler bulunmaktadır ve mülk sahiplerinden bazılarına hâlihazırda tazminat ödenmiştir ve mülk sahiplerinden bazılarına da yapılacak düzenlemeyle, 4 Ocak 2019 tarihli kıyı kenar çizgisi esas alınarak söz konusu taşınmazların sahiplerinin mülkiyet sorunlarının çözülmesi amaçlanmaktadır. Öte yandan, aynı alan içinde bulunması ve daha önce yapılan kadastro çalışmaları sırasında kadastro harici bırakılan taşınmazların Hazine adına tescil edilmesi ve bu taşınmazların kullanıcı veya muhdesat sahiplerine doğrudan kiralanabilmesi hedeflenmektedir.
Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; teklifimizin bir diğer maddesiyle, 15 Mart 2020 tarihinden sonra ihalesi yapılmış, henüz uygulama sözleşmesi imzalanmamış, finanse edilmesi planlanan ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına bağlı özel bütçeli kamu idareleri tarafından borç üstlenim anlaşması imzalanacak olan ancak bazı teknik ve mücbir sebeplerle söz konusu özel bütçeli kamu idarelerinin taraf olamadığı projeye Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının borç üstlenim anlaşmasına taraf olması finansmana erişimde önemli ölçüde avantaj sağlayacaktır.
Çok değerli milletvekilleri, haberleşme ve elektronik iletişim sistemlerinin ulaşılabilir olması bir tür kamu hizmetidir. Söz konusu hizmetlerin bütün yurt sathında düzgün dağıtılması ülkemizin her bölgesinde fırsat eşitliğinin sağlanması için de son derece önemlidir. Kamu hizmetlerini haiz ancak telekomünikasyon işletmecileri tarafından karşılanmasında mali güçlük bulunması nedeniyle altyapı götürülemeyen yerlere Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından uygulanan projelerle gerekli yatırımlar yapılmaktadır. Uygulanan mevcut sisteme göre işletmecilerden toplanan evrensel hizmet gelirleri, yine işletmeciler aracılığıyla yürütülen projeler çerçevesinde, evrensel hizmetin Bakanlık tarafından belirlenen yerleşim yerlerine götürülmesi için kullanılmaktadır. Mevcut uygulamada, işletmeciler proje kapsamında gerçekleştirdikleri faaliyetlere ilişkin maliyetlerini bir sonraki yıl Bakanlığa bildirmekte, Bakanlık gerekli denetlemeleri yaptıktan sonra ödenecek miktarı belirlemekte ve ödeme yapılmaktaydı. Bu sürece göre, bir işletmeci yaptığı bir faaliyetin bedelini yaklaşık olarak on sekiz ve yirmi dört ay sonra alabilmekteydi. Bunun neticesinde, hizmetin maliyetinin öngörülmesi zorlaşmakta, ilave finansman maliyeti oluşmakta, evrensel hizmet projelerine olan ilgi azalmakta ve gerçekçi proje bedelleri belirlenememekteydi. Öngörülen değişiklikle bu konuda bir düzenleme yapılmakta ve finansman maliyetinin asgariye indirilerek proje faaliyetlerinin daha gerçekçi değerlerde oluşması amaçlanmaktadır. Söz konusu değişiklikle, evrensel hizmet kapsamında altyapı kurulumlarının daha hızlı ve etkin hâle getirilmesi, BTK'nin daha fazla yere altyapı ve hizmet götürmesi hedeflenmektedir.
Kanun teklifimizle düzenleme getirmek istediğimiz bir diğer husus da hayvancılık alanındadır. Yapılan düzenlemeyle, toplum sağlığı ile hayvan haklarının korunması arasındaki dengeyi gözeterek nakil esnasında yakalanan küpesiz buzağı, kuzu ve oğlaklar ile gebe hayvanların kesime sevk edilmesi uygulamasına son verilerek karantina altına alınması amaçlanmaktadır. Bundan önceki uygulamalarda hepimizin canını sıkan, içini parçalayan, hayvan hakları açısından da çeşitli sakıncalar barındıran bir usul söz konusuydu. Nakil sırasında yakalanan küpesiz hayvanlar derhâl en yakın kesim noktasına yönlendiriliyor ve orada kesimi gerçekleştiriliyordu. Bu sebeple, henüz kesim aşamasına gelmemiş çok küçük hayvanların ve gebe hayvanların da kesildiğini görüyorduk. Bu uygulama her ne kadar insan ve çevre sağlığını gözetmek bakımından önemli bir husus olsa da insan vicdanını sızlatan bir görüntü arz ediyordu. İnşallah, yapacağımız değişiklikle bu konuda iyileştirme yoluna gideceğiz. Teklifimizin yasalaşması hâlinde de bundan böyle nakil sırasında yakalanan küpesiz buzağı, kuzu, oğlak ve gebe hayvanlar karantina altına alınacak ve karantinaya esas olacak hususlar da Bakanlık tarafından belirlenecektir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sanayileşmek, kalkınmak ve katma değer üreten sanayi tesislerinin devamlılığını sağlamak bir ülke için son derece önemlidir. Bütün bu saydığımız hususlarda gereken ulaşım ve lojistik imkânlarının sağlanmasında en etkili yol, şüphe yoktur ki demir yollarıdır. Ülkemizin ve cumhuriyetimizin göz bebeği kurumlarından biri olan TCDD, üzerine düşen bu kritik görevi ifa etmek için yoğun bir tempoyla çalışmaktadır. Mevcut yük ve yolcu taşımacılığı hizmetlerinin yeniden yapılanma süreci tamamlanıncaya kadar aksamadan sürdürülmesi ve mevcut altyapının güçlendirilerek vasfının iyileştirilmesi için hem altyapı hem de tren işletmeciliğinden kaynaklanan sorunlar sebebiyle altyapı işletmeciliği ile taşımacılık hizmetlerinin yapılamaz hâle gelmesinin önlenmesi amacıyla öngörülen geçiş sürecinin uzatılmasına ihtiyaç duyulmuştur. Ticari olmayan yolcu taşımacılığı için yakın zamanda özel tren işletmecilerinden de talep olmadığından TCDD Taşımacılık AŞ'nin yürüttüğü kamu hizmetinin devamının sağlanması, yolcu taşımacılığında da mağduriyet yaşanmaması için kamu hizmeti yükümlülüğü süresinin uzatılması amaçlanmaktadır.
Değerli milletvekilleri, bildiğiniz gibi, Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihî Alanı, millî kimliğimizin ve millî mücadele ruhunun ortaya koyulduğu son derece önemli bir savaşa, Çanakkale muharebelerine şahit olmuştur. Çanakkale savaşlarının insanımıza ve özellikle genç nesillere iyi anlatılması son derece mühimdir. Alan kılavuzları bu anlamda önemli bir görevi ifa edecek ve boşluğu dolduracaktır. Tarihî alanda görev yapan alan kılavuzları hâlihazırda rehberlik hizmeti yerine getirmeksizin yönlendirme faaliyetleri yapabilmektedir ancak alana gelen ziyaretçi yoğunluğu ve turist rehberlerinin sayıca yetersiz kalmaları dikkate alındığında alan kılavuzlarının hizmetine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ihtiyacın giderilmesi amacıyla mevzuat çalışması yapılmasına, Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu ve Turist Rehberliği Meslek Kanunu'yla çatışma yaşanmaması ve yeniden uygulamada kesinti yaşanmaması amacıyla mevzuatın kanun olarak yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; teklifimizle getirdiğimiz düzenlemelerin, sizlerin de katkılarıyla yüce Meclisimizden geçerek kanunlaşmasını temenni ediyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)