| Konu: | Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 53 |
| Tarih: | 02.03.2021 |
BÜLENT TÜFENKCİ (Malatya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'miz üzerinde konuşmak için şahsım adına söz almış bulunuyorum.
Cumhurbaşkanımız liderliğinde, ülkemizin kalkınması yolunda sürdürdüğümüz projelere hız kesmeden devam ediyoruz. Geçtiğimiz dönem boyunca birçok projeyi başarıyla hayata geçirdik. Ülkemizin ekonomik bağımsızlığına ve vatandaşlarımızın refahına önemli katkılarda bulunduk. Aynı azim ve kararlılıkla devam edecek çalışmalarımız kapsamında nihai amacımız, ülke olarak kendine yetebilen, dış kaynaklara ihtiyaç duymayan bir Türkiye'dir.
Hepimizin malumu olduğu üzere, ekonomik gelişme ve kalkınma yolunda ihtiyaç duyulan en önemli kaynak sermayedir. Yapılacak yatırımların ve hayata geçirilmesini beklediğimiz projelerin en önemli kaynak ve araçlarla finanse edilmesi kalkınma sürecimizdeki istikrar açısından önemlidir. İşte bu noktada, özellikle, hane halkımızın tasarruflarının görece az olduğu düşünüldüğünde, bu yasa teklifimizle birlikte tasarruflarımızı da artırmayı amaçlamaktayız. Özellikle, hane halkı tasarruflarının artırılması için öncelikle kişilerin kendilerini finansal açıdan güvence altında hissedebilecekleri uygun tasarruf ürünlerinin bulunması gerekmektedir. Ülkemizde, vatandaşlarımızın konut ve taşıt başta olmak üzere çeşitli varlıkları edinmeleri için finansman hizmeti sunan özel firmalar belirli bir süredir faaliyettedir. Otuz seneye, otuz üç seneye yakındır bu şirketler Türkiye'de faaliyetlerine devam etmekte; önemli bir aksaklık görülmemekle beraber, bu boşluğu gidermek, mağduriyetlere yol açmamak adına bu teklifimizi sunuyoruz. Özellikle bu teklifimiz, esas itibarıyla, bireylerin bireysel olarak veya grup hâlinde tasarruf edecekleri ve sonunda bir finansman elde edecekleri organizasyon yapılarını tesis etmektedir. Özünde bir finansal aracılık faaliyeti yürüten söz konusu firmaların uygun şekilde denetim ve gözetimlere tabi tutularak, bu alanın güvenliğini ve sürdürebilirliğini sağlayarak finansal sektörümüzün büyümesine ve piyasalarımızın derinleşmesine katkı sağlayacağımıza inanıyoruz.
Biz, bu sistemin, özellikle dünyada 100'e yakın ülkede kullanıldığını ifade etmek istiyoruz ama Türkiye'de uygulanan sistem, Türkiye'ye özgü bir model ve gerçekten biz, bu finansal şirketlerin de yaşamasını istiyoruz ama tasarruf sahiplerinin mağdur olmasını da istemiyoruz. Getirdiğimiz teklifle "tasarruf finansmanı" olarak adlandırılan yöntemin düzenlenmesi ve denetim altına alınması amaçlanmaktadır. Tasarruf finansmanı sistemi, en genel anlamıyla, firma ve müşteri arasında önceden kararlaştırılmış olan ya da müşteri grupları arasında çekiliş yapma yöntemleriyle belirlenen vadeye kadar müşterinin birikim yapması karşılığında müşterilere konut veya taşıt edinebilmesi amacıyla finansman sağlanabilmesidir. Burada, bu şirketler, konut veya taşıt alıp müşterilerine vermiyorlar, müşterilerinin bulduğu konut ve taşıtlara finansman sağlamış oluyorlar. Bu, uluslararası literatürde "sözleşmeye dayalı tasarruf sistemleri" diye ifade edilmekte, çeşitli nedenlerle bu tür organizasyonlara vatandaşlarımız başvurmakta, kimisi faizi haram olarak nitelendirdiği için bu sistemi tercih etmekte, kimisi bankalarda kredi notu düşük olduğu için bu sistemi tercih etmekte, kimisi de maliyet açısından bu sistemi tercih etmekte, yani bazı arkadaşların burada ifade ettiği gibi "yeşil sermaye, şu sermaye, bu sermaye"nin kullandığı bir araç veya metot değil, ayrıca sermayeyi ötekileştirmek, renklere ayırmak da gerçekten bu Meclise yakışmamaktadır.
Değerli arkadaşlar, biz bu teklifimizle beraber bu firmaların, özellikle tasarruf finansman sistemini icra eden firmaların, finansman aracılık faaliyetlerinde bulunduğunu değerlendirdiğimizde BDDK'den izin almasını istiyoruz. Sermaye şartı getiriyoruz, sermayenin 100 milyon olarak verilmesini, konulmasını istiyoruz.
Yine, lisans alacaklar bu firmalar, lisanslı olarak faaliyetlerine devam edecekler. Bu kanun yürürlüğe girmeden önce icra eden şirketlere de özellikle bir süre tanıyoruz; bu süreler, makul süreler. Sermaye şartı için belirli süreler var, diğer eksiklikleri gidermek için de farklı süreler var ve bu süreleri Komisyonda tartıştık; arkadaşlarımızın da oy birliğiyle veya kararıyla bu noktada, bu süreleri ortaya koyduk.
Tasfiye hâlinde neler yapılabileceğini bu teklifimizde yine gündeme getirdik. Tasfiyede vatandaşlarımızın, şu veya bu nedenle tasfiyeye giren şirketlerdeki mudilerin, tasarruf sahiplerinin mağdur olmaması için düzenlemeler getirdik.
Yine, kötü niyetli organizasyon şirketlerinin suistimalleri hâlinde, zimmetlerine para geçirmeleri hâlinde Bankacılık Yasası'na koşut düzenlemeler getirerek en ağır cezaları alması noktasında sisteme bir güvence getirdik ve bu noktada, sistemin işleyişini denetleme noktasında da BDDK'ye ayrıca bir yetki verdik.
Yine, bu sistemin... Özellikle bu sistemde hangi finansman aracı için para toplanmışsa -konut veya taşıt için- onun dışındaki başka araçlara, enstrümanlara bu paraların gitmemesi için düzenlemeler ortaya koyduk. Tasarruf sahiplerinin hak ve menfaatlerinin korunması amacıyla, sistem kapsamında faaliyette bulunan firmaların özellikle kendi şirketlerine para aktarılmaması noktasında da özel hükümler koyduk ve bu noktada, mali durumları bozulması hâlinde de yine, BDDK'nin denetiminde tasfiye sürecine girilmesi noktasında da biz, hükümler koyarak sistemi daha işler hâle getirdik.
Mevcut firmalar için eleştirilen hususlardan bir tanesi olarak söylenen, toplanan tasarrufların firmanın dâhil olduğu grup içindeki diğer faaliyetlerde kullanılmasını önleme noktasında da hükümler getirdik. Yine, firmaların başta iç sistemleri olmak üzere yeterli organizasyon ve yönetsel yapılarının tesis edilerek sağlamlaştırılması ve böylelikle kurumsallık düzeyini artırması noktasında da biz yeni düzenlemeler getiriyoruz bu teklifimizle. Yine, özellikle bu çerçevede konuya ilişkin teknik düzeydeki çalışmaları da gerçekleştirmek için, yönetmelikler çıkarmak için de yine BDDK'ye yetki veriyoruz.
Kanun teklifimiz sayesinde firmalar, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun gözetimi altında bu faaliyetleri yaparken özellikle bir aylık süre içerisinde başvurma zorunluluğu getiriyoruz. Bununla ilgili, bu süre içerisinde başvurmayanlarla ilgili birtakım düzenlemeler var ve başvurduğunda yeterlilik alamayanlarla ilgili düzenlemelerimiz var. Böylelikle bu firmaların özellikle vatandaşlarımızı mağdur etmemesi noktasında bir güvence oluşturuyoruz. Bunu Titanla veya geçmişteki birtakım şirketlerle karıştırmamak lazım. Bu sistemin işleyişi ile çok ortaklı şirketleri birbirine karıştırarak işleyen bir sistemi rencide etmeyi de doğru bulmuyoruz. Biz bu sistemin özellikle kurumsal anlamda güçlenerek yoluna devam etmesinden yanayız ve vatandaşlarımızın, dar gelirli vatandaşlarımızın da özellikle konut alması noktasında, taşıt alması noktasında veya diğer ihtiyaçlarını gidermesi noktasında -BDDK'miz denetlemelerini yaparak onların gözetiminde- bu sistemi büyütmek istiyoruz. Bu sistemin, vatandaşlarımızın özellikle ihtiyaçlarını gidermesinde farklı bir enstrüman olmasını da istiyoruz.
Özellikle bu teklifte emeği geçen bütün arkadaşlarımıza, Komisyonumuza teşekkür ediyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.
BÜLENT TÜFENKCİ (Devamla) - İnşallah, birlik içerisinde bu teklifimizi yasalaştırırız. Türkiye'de özellikle bu enstrümanın daha sağlıklı bir şekilde hayata geçmesini istiyoruz. Sözlerime son verirken, yeni kurulacak sistemin ülkemiz ekonomisine, finansal piyasalarımıza ve vatandaşlarımızın refah ve huzuruna katkı sağlamısını temenni ediyor, sizleri saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ ve MHP sıralarından alkışlar)