| Konu: | Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesine İlişkin Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 40 |
| Tarih: | 26.12.2020 |
ADALET KOMİSYONU BAŞKANI YILMAZ TUNÇ (Bartın) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım. Soru soran milletvekillerimize de ayrıca teşekkür ediyorum.
Sayın Taşkın, düzenleme ile FATF'ın tavsiyeleri uyumlu mu, bu düzenlemeler yeterli mi, bu konuda açıklama yapmamızı istedi. Kanun teklifine baktığımız zaman, kanun teklifinde, Mali Eylem Görev Gücü'nün kuruluşundan bu yana üye ülkelere, öncelikle terörizmin finansmanıyla mücadele ve kara para aklamayla mücadele hususlarında yol gösterici, ülkelerin mevzuatlarında yer almasını tavsiye ettiği hususlar vardı. Ülkemiz bu iki hususla ilgili olarak geçmişte Türkiye Büyük Millet Meclisinden gerek Terörizmin Finansmanıyla İlgili Kanun gerek Suç Gelirlerinin Aklanmasıyla İlgili Kanun düzenlemelerini gerçekleştirmişti, önemli oranda bu düzenlemeler hayata geçirilmişti. Mali Eylem Görev Gücü, terörizmin finansmanıyla mücadele ve kara para aklamayla mücadelenin yanı sıra üçüncü olarak da nükleer silahların yayılmasının finansmanıyla mücadeleyi de temel hedefleri arasına aldı ve bu yönde de üye ülkelere tavsiyelerde bulunuyor gerekli incelemelerin ardından oluşturduğu raporlarla.
Görüşmekte olduğumuz kanun teklifiyle de bu tavsiyelerin öncelikli olanlarının tamamına yakınını -tamamını diyebiliriz, 7 öncelikli hedef var- bunların tamamını karşılayan bir düzenleme söz konusu. 43 maddelik bir kanun teklifi önümüzde, görüşmekte olduğumuz kanun teklifi. Burada kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanının önlenmesine dair bir temel kanun hazırlanıyor ve bu temel kanuna bağlı olarak da gerek Yardım Toplama Kanunu'nda gerek Dernekler Kanunu'nda gerek Suç Gelirlerinin Aklanması Kanunu'nda, Ticaret Kanunu'nda ve bazı kanunlarda değişiklik tekliflerini şu anda görüşmekteyiz.
Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyinin bu konudaki kararlarının uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirleyen bir kod kanun eksikliğimiz vardı, bu eksiklik giderilmekte bu teklifle. Yasak işlem ve faaliyetleri gerçekleştirmeye yönelik makul sebeplerin varlığı hâlinde, kişi veya kuruluşların Türkiye'deki mal varlıklarının dondurulmasıyla ilgili olarak Denetim ve İşbirliği Komisyonu ihdas ediliyor bu kanun teklifiyle. Bu Komisyonun çalışmaları ve önerisi neticesinde, Cumhurbaşkanı kararıyla Resmî Gazete'de yayımlanarak bu yasak işlemleri gerçekleştiren kişi ve kuruluşların mal varlıkları dondurulabilecek.
Sayın Aycan internet ağı sorunları, engelli eğitimleri ve çocukların eğitimleriyle ilgili görüşlerini ifade etti. Bu konuyu da ilgili bakanımıza ileteceğiz.
Sayın Hayati Arkaz'ın düşüncelerine ve temennilerine katılıyoruz.
Sayın Okan Gaytancıoğlu tarımla ilgili, tarım destek paketleriyle ilgili düşüncelerini ve değerlendirmelerini aktardı.
OKAN GAYTANCIOĞLU (Edirne) - Tarım demedim, esnaf dedim.
ADALET KOMİSYONU BAŞKANI YILMAZ TUNÇ (Bartın) - Sayın Tarım Bakanımıza bu konuyu aktaracağız.
Sayın İmran Kılıç kitle imha silahlarının yayılmasının ve üretiminin önlenmesiyle ilgili hassasiyetini belirtti. Şu anda görüşmekte olduğumuz kanun teklifi tam da bu amaca yönelik. Türkiye, terörle mücadele eden bir ülke, terörün her türlüsüyle mücadele eden bir ülke. O nedenle, terörle mücadelede de uluslararası iş birliğinin önemine inanan bir ülke. Dolayısıyla, üyesi olduğumuz uluslararası kuruluşların tavsiyeleri doğrultusunda, alınan kararlar doğrultusunda gerekli mevzuat değişikliklerini de gecikmeden yapan bir ülke. Kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanının önlenmesi hususunda Mali Eylem Görev Gücü'nün, özellikle terör finansmanı ve kara para aklanmasının yanında üçüncü bir hedef olarak koyduğu bir durum söz konusu ve buna yönelik bir düzenlemeyi de bugün sizlerle birlikte gerçekleştiriyoruz.
Sayın Arzu Erdem'in temennilerine biz de katılıyoruz. 2021 yılının ülkemize ve bütün insanlığa hayır getirmesini temenni ediyoruz. Sıkıntılardan kurtulmamızı Cenab-ı Allah'tan diliyoruz.
Sayın Aydın Özer, teklifle ilgili, dernek kurma özgürlüğünün ihlaliyle ilgili düzenlemeden bahsetti. Buna katılmak mümkün değil Sayın Özer. Dernekler Kanunu'nda yapılan değişiklikler, dernek kurma özgürlüğünü ihlal eden düzenlemeler değil bir kere. 30/A maddesinden bahsettiniz. Dernekler Kanunu'na eklenen 30/A maddesiyle görevden uzaklaştırma ve faaliyetten geçici alıkoyma sadece 3 suçla alakalı; biri terörizmin finansmanı, diğeri uyuşturucu imal ve ticareti, diğeri de suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama suçu. Bu 3 suçtan hakkında dava açılan birisi dernek yönetiminde bulunuyorsa İçişleri Bakanı tarafından geçici olarak görevden uzaklaştırılabilecek. Tabii, bu karar yine yargı denetimine tabi. Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde de -eğer bu tedbir yeterli değilse- derneğin faaliyetlerini geçici olarak İçişleri Bakanı durdurabilecek ancak bu durdurma kararını derhâl mahkemeye götürecek. Mahkeme bu durdurma kararının haklı olup olmadığını inceleyecek. Geçici durdurma kararını onayladığı takdirde, dernek yönetimi görevden eğer geçici olarak el çektirilmişse Medeni Kanunu'muzdaki sisteme göre kayyum tayini yoluna gidilecek. Dolayısıyla burada dernek kurma özgürlüğünü ihlal eden bir durum söz konusu değil. Dernek yönetim kurulunda üye olabilmek için de -ayrı bir düzenleme burada yapılıyor- bu suçlardan mahkûm olmama şartı... Eğer kişi bu suçlardan mahkûm olduğu hâlde -bu 3 suçla ilgili- yasaklanmış haklarını geri almışsa da yine dernek yönetimlerinde görev alabilecek. O nedenle, böyle bir endişemiz bulunmamaktadır.
Teşekkür ederim.