| Konu: | Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesine İlişkin Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 39 |
| Tarih: | 25.12.2020 |
ADALET KOMİSYONU BAŞKANI YILMAZ TUNÇ (Bartın) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım. Soru soran değerli milletvekillerimize de teşekkür ediyorum.
Sayın Sefer Aycan, nükleer ve biyolojik silahların tehlikeli olmasıyla ilgili ve bu konuda önlemlerin alınmasıyla ilgili yorumlarda bulundu. Tabii ki bu yorumlara katılmamak mümkün değil. Türkiye de bu konuda en hassas ülkelerden bir tanesi ve bu konuda uluslararası iş birliğinin gereğine de inandığımızı buradan belirtmek istiyorum. Tabii, bu kanun teklifi de bu uluslararası iş birliğinin gereklerinden bir tanesi. Kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanın önlenmesi, terörün finansmanının önlenmesi; suç gelirlerinin aklanmasıyla, suç gelirleriyle, kara parayla mücadele; tüm bunlar, elbette ki özellikle kod kanun olarak hazırladığımız, bugün görüşmekte olduğumuz nükleer ve biyolojik silahların tehlikesinin ortadan kaldırılmasına yönelik uluslararası iş birliğinin gereğini yerine getirdiğimizin de en bariz göstergesi.
Sayın Tutdere "Bu kanunda cemaatlere yardım var mı?" dedi. Böyle bir husus düzenlemesi yok. Tarımla ilgili, sulama projeleriyle ilgili de ilgili Bakanımıza konuya ileteceğiz.
Sayın Taşkın, Türk Ticaret Kanunu'nda hamiline yazılı pay senetleriyle ilgili bir düzenleme yapıldığını, bunun içeriğini öğrenmek istediğini ifade etti. Burada yapılan düzenlemede, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nda halka açık olmayan anonim şirketlerde hamiline yazılı pay senetlerinin takip edilmesiyle ilgili bir husus söz konusu. Burada, halka açık olmayan anonim şirketlerde, hamiline yazılı pay senetlerinin pay sahiplerine dağıtılmadan önce, anonim şirket yönetim kurulu tarafından ve bu senetlerin, zilyetliğin geçirilmesi suretiyle payı devralan tarafından merkezî kayıt kuruluşuna bildirilmesi ve sisteme kaydedilmesi, böylelikle bu pay senetlerinin sahipleri ile sahip oldukları paya ilişkin bilgilerin kayıt altına alınması öngörülmektedir. Bu da suç gelirlerinin aklanmasıyla alakalı, bunun önlenmesiyle ilgili çok önemli bir husustur.
Sayın Kılavuz, biz de tüm şehitlerimize Allah'tan rahmet diliyoruz.
Sayın Şeker "Cenevre'de nükleer silahlar yasaklandı." diyerek başladığı sorusunda müdahale talebinin reddedildiğinden bahsetti. Yani bu tabii ki yargıyla alakalı bir husus, bu müdahale talebinin reddedilmesi yargının vereceği bir karar. Türkiye'nin kimyasal silahlara karşı mücadelede kararlı olmasını ifade etti, elbette ki buna katılmamak mümkün değil, bu kararlılıktan hiçbir zaman vazgeçmemek lazım. Bu kanun teklifi de zaten bu kararlılığın bir göstergesidir, o nedenle, katkı sunan bütün milletvekillerimize teşekkür ediyoruz.
ALİ ŞEKER (İstanbul) - Kimyasal silahları merak ettim.
ADALET KOMİSYONU BAŞKANI YILMAZ TUNÇ (Bartın) - Sayın Karahocagil, Yardım Toplama Kanunu'nda, internet üzerinden izinsiz yardım toplanması durumunda gerekli yaptırımın ne olacağını ifade etti. Burada, teklifin 7'nci maddesinde bu açık açık belirtiliyor. Yardım Toplama Kanunu'nun 6'ncı maddesine bir fıkra ekleniyor. İzinsiz yardım toplama faaliyetinin internet ortamında yapıldığının tespiti hâlinde, ilgili valilik veya İçişleri Bakanlığı tarafından içerik ve/veya yer sağlayıcıya, yardım toplama faaliyetine ilişkin içeriğin çıkarılması için internet sayfalarındaki iletişim araçları, alan adı, IP adresi ve benzeri kaynaklarla elde edilen bilgiler üzerinden elektronik posta veya diğer iletişim araçlarıyla bildirimde bulunulacak. İçeriğin en geç yirmi dört saat içinde içerik veya yer sağlayıcı tarafından çıkarılmaması veya içerik ve yer sağlayıcıya ilişkin bilgilerin edinilememesi ya da teknik nedenlerle bildirimde bulunulamaması hâlinde, ilgili valilik veya İçişleri Bakanlığı internet ortamındaki söz konusu içeriğe ilişkin erişimin engellenmesine karar verilmesi için sulh ceza hâkimliğine başvuracak. Hâkim, talebi en geç yirmi dört saat içinde duruşma yapmaksızın karara bağlayabilecek ve gereği yapılmak üzere doğrudan Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna gönderilecek. Bu karara karşı, tabii ki Ceza Muhakemesi Kanunu'na göre de itiraz hakkı mevcut. Bu fıkra kapsamında verilen erişimin engellenmesi kararının içeriğe erişimin engellenmesi yöntemiyle verileceği de kanun teklifinde açıkça belirtilmiş.
Sayın Cengiz Gökçel, yayıncı kuruluşların kulüplere olan yayın borçlarıyla ilgili bir soru sordu. Bununla ilgili Gençlik ve Spor Bakanımıza bu problemi ileteceğiz.
Sayın Durmuşoğlu, mal varlığının dondurulmasıyla ilgili biraz daha açıklama yapmamız gerektiğini ifade etti. Burada, tabii, Türkiye terörle mücadele eden bir ülke. Terörün her türlüsüyle mücadele ediyoruz, DEAŞ'ıyla da PKK'sıyla da FETÖ'süyle de DHKP-C'siyle de ve terörün her türlüsüyle yıllardır mücadele ediyoruz. Bu anlamda, elbette ki uluslararası iş birliğinin de gereğine inanıyoruz. Bütün ülkelerin bu konuda hassas davranmasını istiyoruz. Bu anlamda, özellikle, bizim de üyesi olduğumuz G20 bünyesindeki Mali Eylem Görev Gücü'nün, bizim kanunlarımızla ilgili, özellikle Dernekler Kanunu'yla ilgili, kâr amacı gütmeyen vakıflarla ilgili tespit ettiği eksiklik özet olarak şu: "Türkiye'nin derneklere yönelik denetimi terörün finansmanından ziyade daha çok dolandırıcılık ve kötü yönetim üzerine yoğunlaşıyor." Bu konuda eksikliklerin giderilmesini tavsiye ediyor.
Gerek Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun'da gerek Terörizmin Finansmanının Önlenmesi Hakkında Kanun'da gerekse yeni kod kanun olarak hazırladığımız ve bugün görüşmekte olduğumuz Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesine İlişkin Kanun Teklifi'yle getirilen düzenlemeler büyük ölçüde Mali Eylem Görev Gücü'nün eleştirilerini karşılayan, o eleştirilerin gerekçesini ortadan kaldıran düzenlemeler. Denetim ve İşbirliği Komisyonu kuruluyor Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesine İlişkin Kanun Teklifi'nde. Bu Denetim ve İşbirliği Komisyonunun çalışma usulü de madde 4'te belirlenmiş. Orada, nasıl çalışacağı açıkça belirlenmiş.
Teşekkür ediyorum.