GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUNU İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI VE TEKLİFİ
Yasama Yılı:3
Birleşim:49
Tarih:08.01.2013

MEHMET ŞÜKRÜ ERDİNÇ (Adana) - Teşekkür ediyorum.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 370 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın geneli üzerine, şahsım adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi selamlıyorum.

Sözlerimin başında, Çukurca'da meydana gelen çatışmada şehit düşen, Adanalı şehidimiz Uzman Çavuş Mehmet Doğan'a Cenab-ı Hak'tan rahmet, yakınlarına ve milletimize başsağlığı diliyorum.

Değerli milletvekilleri, görüşmekte olduğumuz 370 sıra sayılı Kanun Tasarısı'yla, Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nda ve diğer bazı kanunlarda çeşitli düzenlemeler yapılmaktadır.

2008 yılında yürürlüğe giren 5510 sayılı Yasa çerçevesinde, sosyal güvenlik uygulamalarında süreç içerisinde meydana gelen ihtiyaçları karşılamak üzere sigortalı lehine bazı düzenlemeler yapılmaktadır. Bu çerçevede görüşmekte olduğumuz kanun tasarıyla getirilen düzenlemelerden kısaca bahsetmek istiyorum.

2003 yılında çıkarılan 4904 sayılı Türkiye İş Kurumu Kanunu'nun 3'üncü maddesi uyarınca Türkiye İş Kurumuna, iş ve meslek danışmanlığı hizmetleri vermek veya verdirmek üzere görev verilmiştir. Bu görev çerçevesinde, Hükûmetimizin programı ve İŞKUR'un planlamaları doğrultusunda, işsizlikle mücadele kapsamında, İŞKUR bünyesinde istihdam edilmek üzere 2.000 kadro vize verilmiş ve iş ve meslek danışmanı ilanına gerekli sertifikaya sahip 2.817 kişi başvuru yapmış, bunlardan 2.000'i KPSS puanına göre mülakatsız olarak atanmıştır. Bu atamadan üç ay sonra kalan 817 kişi için Maliye Bakanlığımızın onayı ile istihdam sağlanmıştır. İki istihdam arasında geçen üç aylık sürede 523 kişi daha gerekli sertifikayı edinmiş, yeni sertifika alanların başvurusunun kabul edilmemesi üzerine bu konu yargıya taşınmış ve Danıştay bu ilk 817 kişilik alımın yürütmesini durdurmuştur. Tasarıda yaptığımız düzenleme ile yargı kararı sonrası 2013 yılı başında işten çıkarılan 817 kişinin ve 2'nci atamaya başvuru yapamayan 523 kişinin iş ve meslek danışmanı olarak atanması düzenlenmektedir.

5335 sayılı Kanun kapsamında, kamu kurumlarında ve kamuya ait iş yerlerinde çalışmaya başlayan emeklilerin çalışmayı bıraktıktan sonra tekrar emekli maaşlarını almak için SGK'ya yazılı talepte bulunmaları gerekiyordu. Tasarıyla getirilen düzenleme ile yazılı talep şartı kaldırılmakta, bunun yerine sigortalılığın bitiş tarihi SGK tarafından tespit edilerek, yazılı istek tarihi olarak kabul edilmesi amaçlanmaktadır.

Tasarının 3'üncü maddesiyle Sosyal Güvenlik Kurumunun Genel Kurul yapısı yeniden düzenlenmekte ve Genel Kurulda temsilci bulunduran bakanlıkların isimleri güncellenmektedir. Ayrıca Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığının Genel Kurulda temsilinin sağlanması amaçlanmaktadır.

Tasarı ile getirilen düzenlemelerden biri de SGK Yönetim Kurulu üye sayısının artırılmasıdır. Esnaf ve sanatkârların Sosyal Güvenlik Kurumu Yönetim Kurulunda temsilinin olmaması bugüne kadar, üzerinde konuşulan büyük bir eksiklikti. Yapılan bu düzenleme ile bu eksiklik giderilmektedir.

Tasarının 5'inci maddesi ile SGK'nın ilave personel ihtiyacı için Sosyal Güvenlik Kurumunda kullanılmak üzere kadro ihdas edilmektedir.

2008 yılında yürürlüğe giren 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile 18 yaşını doldurmamış vatandaşlarımız, genel sağlık sigortası kapsamına dâhil edilmiştir. Bu çerçevede, lise öğrenimini sürdüren bir kişi 20 yaşına kadar, üniversite öğrencisi 25 yaşına kadar anne babasının sigortası kapsamında sağlık hizmetlerinden prim ödemeden yararlanmaktadır. Ancak öğrencilerin liseyi bitirdiği veya üniversiteye başladığı dönem arasında dört aylık bir boşluk ortaya çıkmaktadır. Bu dönem içinde kişi lise veya üniversite öğrencisi statüsünde olmadığından, 19 yaşından gün almışsa gelir testi yaptırması gerekmektedir. Bu durumda bulunan 406 bin kişi mağdur olmaktadır. Mağduriyetin giderilmesi amacıyla tasarıda yapılan düzenlemeyle, kişi liseden mezun olunca eğer 20 yaşını doldurmamışsa dört ay daha gelir testi yaptırmadan ve prim ödemeden sağlık hizmetlerinden faydalanması öngörülmektedir.

Tasarının 8'inci maddesiyle terörle mücadele veya emniyet ve asayişin sağlanmasına ilişkin görevleri sebebiyle malul kalanlar ya da Kore, Kıbrıs ve İstiklal Savaşı gazisi olarak şeref aylığı bağlanmış olanlar ya da bunların eşlerinden özel hastaneye müracaatlarında ayrıca bir sevk usulü şartı aranmaksızın ilave ücret alınmaması amaçlanmaktadır.

5510 sayılı Kanun'a eklenen ek 8'inci madde ile 1/10/2008 tarihinden önceki sigortalılık süresine ait değişiklikten dolayı tahakkuk eden prim borcunun usulüne uygun olarak ödenen af, tecil, taksitlendirme ve yapılandırma uygulamalarını etkilemeyecek hâle getirilmesi amaçlanmıştır.

Genel sağlık sigortası sistemine geçiş sürecinde ortaya çıkan uygulama farklılıkları sebebiyle hak etmedikleri hâlde bazı kişilere sağlık yardımı yapılmış, söz konusu kişilerin tespiti ile kişilere borç tahakkuk ettirilmiştir. Tasarıyla, bu kapsamda borcu bulunan kişilerin SGK'ya açtıkları davalardan vazgeçmeleri hâlinde sağlık giderlerinin ilgililerden tahsil edilmemesi ve bu suretle oluşacak mağduriyetlerin önlenmesi amaçlanmaktadır.

5510 sayılı Kanun'a eklenen geçici 47'nci madde ile 5335 sayılı Kanun'un 30'uncu maddesinde, tasarının 2'nci maddesiyle aylığın tekrar başlatılmasıyla ilgili yapılan değişikliğin maddenin yürürlüğe girdiği tarihten öncesine de uygulanması sağlanmıştır.

2007 yılında Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu kurulmuş ve bu kurumda istihdam edilecek bazı kadrolara Avrupa Birliği müktesebatı çerçevesinde dil şartı getirilmiştir. Kurumun ilk kuruluşunda bu kapsamda istihdam edilecek personele dil şartını belli bir sürede yerine getirme hakkı tanınmış ve personelin yüzde 90'ı bu şartı yerine getirmiştir. Tasarıda yapılan düzenlemeyle dil şartının kuruma girmeden aranmasına yönelik düzenleme yapılmış, ayrıca bugüne kadar dil şartını yerine getirmeyenlere bir yıllık ek süre tanınmıştır.

Değerli milletvekilleri, görüldüğü gibi tasarının birçok maddesi yeni yılın girmesi ve uygulamadan kaynaklanan sebeplerle oluşan mağduriyetlerin giderilmesini amaçlamaktadır. Burada iddia edildiği gibi yeni ek külfetler getirmemektedir.

Bu vesileyle, görüşmekte olduğumuz kanun tasarısının hayırlı olmasını diliyor, saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Erdinç.