| Konu: | İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 7 |
| Tarih: | 20.10.2020 |
AK PARTİ GRUBU ADINA AHMET ARSLAN (Kars) - Değerli Başkanım, saygıdeğer milletvekili arkadaşlarım; ben de milletvekili arkadaşımız Markar Eseyan'a rabbimden rahmet, ailesine, Meclisimize, grubumuza sabır ve başsağlığı diliyorum.
Değerli arkadaşlar, yap-işlet-devret modeli Ulaştırma Bakanlığında en çok ve Sağlık Bakanlığında, Gençlik ve Spor Bakanlığında da uygulanmakta. Ulaştırma Bakanlığıyla ilgili gerek Genel Müdür olarak gerek Bakan olarak bu işlerin içinde bulunmuş bir kardeşiniz olarak şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki: Geçmişte dünyada uygulanan yap-işlet-devret veya yap-kirala-devret modellerinin yanlışlıkları gözükmüş, bunların tamamı düzeltilmiş ve dünyaya "Türk modeli" diye örnek olmuş bir uygulama sistemi yapıyoruz ve dünyanın birçok yerinde uygulanıyor bunu da dünyanın birçok yerinde Türkiye'deki yükleniciler yapıyor. Hani, Türkiye'de olunca üç-beş kişiye peşkeş deniyor ya peki dünyanın ülkeleri bu kişilere niye yaptırıyor, onlar da mı peşkeş çekiyor? Hayır.
ENEZ KAPLAN (Tekirdağ) - Hangisi? İsim ver.
AHMET ARSLAN (Devamla) - Bu, Türk müteahhitlik sektörünün itibarını ve geldiği noktayı göstermesi adına çok çok önemli.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Peki ama hangi parayla?
AHMET ARSLAN (Devamla) - Evet "Borçlanıyoruz, borç ödüyoruz." deniyor.
VELİ AĞBABA (Malatya) - Yalan!
AHMET ARSLAN (Devamla) - Değerli arkadaşlar, ya borçlanarak yapacaksınız ya öteleyeceksiniz. Borçlanarak bunların tamamını geçmişteki gibi yaparsanız Türkiye'de iki tane köprü yaparsınız, 81 ile hizmet götüremezsiniz. 81 ilin tamamına hizmet götürmek ve bu hizmetleri ötelememek için anında uygulamanız lazım, AK PARTİ'nin yaptığı budur. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Bunlar neye yarar? Bunlar katma değer oluşturur, bunlar istihdam oluşturur, bunlar 81 ilin tamamına yatırım anlamına gelir. Birkaç tane rakam vereyim, hepsinin cevabı; bugüne kadar 30,5 milyar dolarlık KÖİ yani kamu-özel ortak işbirliğiyle yatırım yapılmış.
26 milyar dolarlık gayrisafi yurt içi hasıla oluşmuş, 58 milyar dolarlık üretime etkisi olmuş, insanımızın hayatını kolaylaştırmayı bir kenara bırakıyorum. Gebze-Osmangazi-İzmir Otoyolu'nu hepiniz kullanmışsınızdır, temmuz ayı rakamları, garanti rakamlarının üzerine çıkmıştır, bu da zaten öngörülendir. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Bugüne kadar 1 milyonun üzerinde istihdam oluşturulmuştur, bu çok kıymetlidir. Yap-işlet-devretlerden kaynaklı Zafer Havalimanı örnek gösterildi.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurunuz.
AHMET ARSLAN (Devamla) - Sadece Zafer değil, değerli arkadaşlar, başka havalimanlarından kaynaklı da ödediğimiz garanti ücret 133 milyon dolar, ancak buna karşılık 538 milyon dolar garanti üzeri gelir almışız. Biz işimizi bilen, müdebbir bir tacir gibi davranıyoruz, 405 milyon dolar fazladan para almışız. İstanbul Havalimanı dâhil sekiz havalimanında yap-işlet-devret süreci bittikten sonra işletme hakkını devretmişiz, kiraya vermişiz, kaç lira elde etmişiz? 4,9 milyar dolar. (AK PARTİ sıralarından alkışlar, CHP sıralarından gürültüler) Bunları iyi hesap etmek lazım. Değerli arkadaşlar, küçük havalimanları zarar eder, ZAFER'de dâhil ancak küçük havalimanlarını yapmazsanız, büyük havalimanlarından bu gelirleri elde edemezsiniz. Zafer'in maliyeti 52 milyon euro, bugüne kadar devlet işletseydi yaklaşık 40 milyon euro üzerine para koyacaktı.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
AHMET ARSLAN (Devamla) - Hâlbuki garanti olarak ödediğimiz yaklaşık 39 milyon euro. (CHP sıralarından gürültüler)
Değerli arkadaşlar, dünyada biliniyor bu sistem, örnek alınıyor bu sistem, bu sistemi eleştireceğinize bence öğrenmek lazım deyip saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar, CHP sıralarından gürültüler)