GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: CHP Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:110
Tarih:09.07.2020

AK PARTİ GRUBU ADINA AHMET TAN (Kütahya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Cumhuriyet Halk Partisinin demir yolları hatlarındaki yapısal sorunlarla ilgili önerisi hakkında grubum adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce heyetinizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Öncelikle, bugün Sakarya'da, havai fişek taşıyan kamyonda meydana gelen patlamada şehit düşen askerlerimize Allah'tan rahmet, yaralılarımıza da acil şifalar diliyorum.

Kıymetli milletvekilleri, ülkemizin gelişme ve kalkınmasına paralel olarak hem yük taşımacılığı hem de yolcu taşımacılığı ihtiyacı hızla artmakta ve bununla ilgili olarak hava yolu, kara yolu, deniz yolu ve demir yolu yatırımları da önem arz etmektedir. İşte bu ihtiyaçlar çerçevesinde Hükûmetimiz gerekli çalışma ve yatırımları yaparak hem yük hem de yolcu taşımacılığını rahatlatmak için çaba ve gayret göstermektedir.

2003 yılında 10.959 kilometre olan demir yolu uzunluğu, 1.213 kilometresi yüksek hızlı tren hattı olmak üzere, 12.803 kilometreye çıkmıştır. 2003 yılında 2.505 kilometre sinyalli hat uzunluğu yüzde 155 artırılarak 2019 yılı sonu itibarıyla 6.382 kilometreye ulaşmıştır. Konvansiyonel hatlardaki sinyalizasyon yapım çalışmaları da hâlen devam etmektedir. Önemli akslarımızın tamamının sinyalli hâle getirilmesi planlanmıştır. 2003 yılında 2.082 kilometre olan elektrikli hat uzunluğu yüzde 176 artırılarak 2019 yılı sonu itibarıyla 5.753 kilometreye ulaşmıştır.

RUTE (Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü) ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları, demiryolu teknolojileri konusunda Kore Demiryolları Araştırma Enstitüsü, Japon Demiryolları Araştırma Enstitüleriyle iş birliği görüşmelerine başlamıştır. Kısa zaman içerisinde, hem kendi AR-GE çalışmalarımız hem de uluslararası iş birlikleriyle kısa sürede sonuç alınması hedeflenmektedir.

Evet, 8 Temmuz 2018 tarihinde Kapıkule-İstanbul seferini yapan tren Tekirdağ'ın Çorlu ilçesinde raydan çıkarak kaza yapmış, yaralanmaların da olduğu bu elim kazada 25 vatandaşımız yaşamını yitirmiştir. Bir kez daha, vefat eden vatandaşlarımıza Allah'tan rahmet, yakınlarına başsağlığı, yaralanan vatandaşlarımıza da geçmiş olsun dilek ve dualarımla acil şifalar diliyorum. Çorlu tren kazasının acısı hepimizin acısıdır. Olayla ilgili Devlet Demiryolları Teftiş Kurulu Başkanlığınca aynı gün idari soruşturma başlatılmış olup 18/12/2018 tarihinde soruşturma tamamlanmıştır. Soruşturma sonucu tanzim edilen raporda "Olayın doğal afet kapsamında, çok aşırı yağıştan kaynaklandığı..." ifade edilmektedir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, toparlayın.

AHMET TAN (Devamla) - Adalete sonuna kadar güvendiğimizi ifade ediyor, kazaya ilişkin davanın Çorlu 1. Ağır Ceza Mahkemesinde devam ettiğini hatırlatmakta fayda görüyorum.

Hükûmetlerimizin demir yolu sektörüne verdiği önem önümüzdeki dönemde de artarak devam edecektir. On Birinci Kalkınma Planı döneminde, yaklaşık 5 bin kilometre daha demir yolu hattının ilavesiyle yaklaşık 17.600 kilometreye yükseltilmesi hedeflenmiştir.

Bu duygu ve düşüncelerle Cumhuriyet Halk Partisinin grup önerisinin aleyhinde oy kullanacağımızı ifade ediyor, aziz milletimizi ve yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.