| Konu: | HDP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 93 |
| Tarih: | 02.06.2020 |
AK PARTİ GRUBU ADINA AHMET ÇAKIR (Malatya) - HDP Grup önerisi aleyhine AK PARTİ Grubum adına söz almış bulunmaktayım.
Bazı belediyelerde belediye imkân ve kaynaklarının terör örgütünün amaçları doğrultusunda kullandığının, bu belediyelerin Türk hukuku sistemi yerine terör örgütü yöneticilerinin talimatları doğrultusunda yönetilmeye çalışıldığının Bakanlığımız denetim görevlileri ve adli mercilerce tespit edilip idari ve adli soruşturmalara konu olması nedeniyle görevden uzaklaştırma tedbirinin uygulanması ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Türkiye'de yerel yönetimlerin güçlendirilmesi hususunda son yıllarda reform niteliğinde bir çok düzenleme yapılarak belediyeler ve il özel idarelerinin yetki alanları genişletilmiş, gelirleri artırılmış ve vesayet denetiminin kapsamı asgariye indirilmiştir. Bu kapsamda 2004 yılında 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu, 2005 yılında 5393 sayılı Belediye Kanunu, 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu ve 5355 sayılı Mahallî İdare Birlikleri Kanunu ile 2012 yılında 6360 sayılı Kanun Meclis tarafından kabul edilmiştir. Bu düzenlemelerde katılımcılık, şeffaflık, yerinden yönetim, hizmette yerlilik gibi ilkeler esas alınmış ve yerel halkın seçtiği temsilciler etkin olarak yönetimin esas sahibi hâline getirilmiştir. Ülkemizde yerel yönetimlerin mali ve idari yetkilerinin artırılması yönünde yapılan düzenlemeler neticesinde yerel yönetimlere ilişkin mevzuatımız Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı'na uygun hâle getirilmiştir.
RIDVAN TURAN (Mersin) - Sayın Hatip, maskenizi takın.
AHMET ÇAKIR (Devamla) - Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'na göre mahalli idarelerin seçimle iş başına gelen organlarının -yani belediye başkanı, belediye meclis üyesi, il genel meclisi gibi- organlık sıfatını kaybetmeleri ancak yargı kararıyla mümkündür. Görevden uzaklaştırma, mahalli idarelerin seçimle iş başına gelen organlarının veya bu organların üyelerinin terör veya terör örgütlerine yardım ve yataklık suçları ve bu örgütlerle irtibat ve iltisakları sebebiyle yapılan adli soruşturma ve kovuşturmalarda Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, Belediye Kanunu ve diğer yasalara göre soruşturmanın selameti ve soruşturmaya etki edecek etkenlerin ortadan kaldırılması amacının yanı sıra kamu görevlisinin işlediği suçun niteliğine ve yürüttüğü görevin önemine göre görevi başında...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
AHMET ÇAKIR (Devamla) - Başkanım, bir dakikada toparlıyorum.
BAŞKAN - Sayın Çakır, lütfen maskeyi takalım öyle devam edelim.
AHMET ÇAKIR (Devamla) - Başkanım, demin ki arkadaşlar da çıkardılar da...
BAŞKAN - Ben arkadan görmüyorum ama uyarı gelince... Kusura bakmayın yani örnek olmamız gerekiyor.
Devam edin, tamamlayın sözlerinizi lütfen.
AHMET ÇAKIR (Devamla) - ...İçişleri Bakanlığı tarafından uygulanan geçici bir tedbirdir. Görevden uzaklaştırma işlemi, görevin sona erdirilmesi olmayıp kamu görevlisinin az önce belirttiğim sebeplerle geçici olarak görevden uzaklaştırılmasına yönelik bir işlemdir. Ayrıca görevden uzaklaştırılan belediye başkanları mali ve sosyal haklardan da yararlanmaya devam etmektedir. Görevden uzaklaştırma işlemi idari yargı denetimine tabi bir işlemdir, bunu da belirtmek istiyorum. Anayasa'nın 127'nci maddesinde, yine Belediye Kanunu'nun 46'ncı ve 47'nci maddelerinde bunlar çok açık bir şekilde görülmektedir.
Sayın Başkanım, değerli arkadaşlar; Türkiye'de, bu da bilinmelidir, 1.397 belediyemiz vardır.
KEMAL PEKÖZ (Adana) - Valileri seçtirecektiniz, şimdi, valileri belediye başkanlarının yerine gönderiyorsunuz. "Valileri halk seçsin." diyoruz biz.
AHMET ÇAKIR (Devamla) - Bunlardan 46 belediye başkanı terörle ilgili suçlardan dolayı açığa alınmıştır ve bunlarla ilgili yerlerine vekiller atanmıştır.
Gazi Meclisi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)