| Konu: | Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 66 |
| Tarih: | 10.03.2020 |
NİLGÜN ÖK (Denizli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklif sahibi olduğum 196 sıra sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin tümü üzerine şahsım adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce Meclisi ve ekranları başında bizleri izleyen vatandaşlarımızı sevgi ve saygıyla selamlıyorum.
Görüşmekte olduğumuz kanun teklifini, vatandaşlarımızın, gurbetçilerimizin, esnafımızın, iş insanlarımızın, gazilerimizin, STK'lerin sorunlarını çözmeye ve milletimize daha iyi bir hizmet verme amacına yönelik olarak hazırlamış bulunmaktayız. Hepimizin bildiği üzere, yakın tarihte Elâzığ, Malatya ve Van'da, Başkale'de depremler yaşadık. Maalesef bu depremler sonucu acı kayıplarımız oldu. Bu vesileyle bu depremlerde hayatını kaybeden vatandaşlarımıza Allah'tan rahmet, yakınlarına başsağlığı diliyorum, yaralılarımıza da acil şifalar diliyorum.
Deprem haberlerinin alınmasıyla birlikte devlet ve millet olarak el ele vererek büyük bir seferberlik başlattık. Devletimizin tüm kurumlarıyla depremzede vatandaşlarımızın yanında yer aldık. Aslında bu depremlerde ülke tarihinin en hızlı ve etkili afete müdahale faaliyetini yürütmüş bulunmaktayız. Bu anlamda, emeği geçen herkese teşekkür ediyorum.
Bu kanun teklifiyle, doğal afetler sonucu ortaya çıkan vatandaş mağduriyetlerinin giderilmesine yönelik düzenlemelerimiz bulunmakta. Madde 1'le, afet ve acil durum hâllerinde vatandaşlarımıza ulaşmak için ihtiyaç duyulan telefon abone ve konum bilgileri -afetten veya acil durumdan etkilenen kişilerle sınırlı olmak üzere- Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığıyla veya valilikle paylaşılabilecektir. Afet ve acil durum hâlinin ortadan kalkması durumunda veya aranılan kişiye ulaşılması ve buna benzer durumlar sonucunda kişisel veriler, veri sorumlusu tarafından kanuna uygun olarak silinecektir.
Yine, doğal afet sonrası zarar gören bölgelerimizde mağdur olan tüketicilerimiz için, ödemek zorunda oldukları elektrik ve doğal gaz gibi faturaların Cumhurbaşkanı onayıyla bir yıla kadar ertelenmesi, ayrıca bu ertelemeden kaynaklanan dağıtım ve tedarik şirketlerinin gecikme zammının Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı bütçesinden karşılanması sağlanacaktır. Yine, deprem, sel, grizu patlaması gibi mücbir sebep hâllerinde zarar gören maden işletmelerinden her yıl ödemek zorunda oldukları ruhsat bedeli, devlet hakkı bedeli gibi mali yükümlülükleri yerine getiremeyecek olanların Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca tespit edilerek söz konusu bedellerin ertelenmesi veya taksitlendirilmesi için Bakanlığa yetki vermekteyiz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan kanun teklifiyle getirilen önemli düzenlemelerden bir tanesi de yenilenebilir enerji kaynak alanı olarak ilan edilen ve tapu kütüğüne şerh konulan yerlerde üç yıllık süre içinde kamulaştırma işlemlerini başlatma şartını getiriyoruz. Eğer bu süre içerisinde kamulaştırma işlemleri başlamazsa tapu idarelerine bu şerhi resen kaldırma yetkisi verilmekte olup böylece yaşanılabilecek vatandaş mağduriyetlerinin de önüne geçmiş olacağız. Ayrıca YEKA yarışmaları kapsamında uygulanan döviz cinsinden tavan fiyatı yerine artık Türk lirası cinsinden tavan fiyatı uygulamasına geçiyoruz. Bu madde, Sayın Cumhurbaşkanımızın başlattığı Türk lirası seferberliği doğrultusunda çok önemlidir. Kamu kurum ve kuruluşlarımızın yapacağı yatırımlar ve çalışmalarda Türk lirasına dönerek yerliliğimizi ve millîliğimizi bu konuda da göstermeyi önemsemekteyiz.
Hepimizin bildiği gibi, artık günümüzde çevreye duyarlı hâle gelen tüketici sayısı her geçen gün artıyor. Çevreye duyarlı firmalar da bunu pazarlama stratejisi olarak kullanıyor. Getirdiğimiz teklifle eğer bir vatandaşımız "Ben kullandığım elektriğin yenilenebilir enerji kaynaklarından gelmesini istiyorum." derse buna imkân sağlıyoruz. Tüketiciden gelen yeşil enerji kullanım talebi doğrultusunda da EPDK'ye farklı tarifeler uygulama yetkisini getiriyoruz. Teklifimizle Türk Standartları Enstitüsünün gerek yurt içinde gerekse yurt dışında alacağı özel bilgi ve uzmanlık gerektiren işlerde hem rekabetçiliğini artırmak hem de hızlı davranabilmesini amaçlamak için yurt içinde ve yurt dışında iş akdiyle enstitü dışından inceleme elemanı ve uzmanı istihdam edebilmesinin önünü açmaktayız.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; maalesef günümüzde işlenen birçok silahlı terör eylemi, yaralama ve cinayet gibi olaylarda kullanılan silahların çoğunun ruhsatsız ve kaçak olduğunu aynı zamanda illegal yollardan temin edildiğini görmekteyiz. Son beş yıldaki olaylara baktığımızda, kullanılan silahların istatistiklerinde ruhsatsız silahların kullanım sayısı ruhsatlılara göre yaklaşık 10 kat daha fazladır. Dolayısıyla, silaha erişimi zorlaştırmak için internet üzerinden silah satışını yasaklıyoruz. Caydırıcılığı olması için de idari ve adli para cezalarını ciddi oranda artırıyoruz. Ayrıca, internet başta olmak üzere, silahların görsel, işitsel ve buna benzer reklam ve tanıtımlarına ciddi anlamda cezalar ve yaptırımlar getiriyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; tamamen demokratik temsili doğru bir şekilde işletebilmek, yerine getirebilmek ve şeffaflık adına vatandaşlarımızın izni ve bilgisi dâhilinde olmayan dernek üyelikleri nedeniyle mağduriyet yaşamalarını engellemek için derneklere üye olma ve üyelikten çıkarma işlemlerinin bildirimini zorunlu hâle getiriyoruz. Bu teklifin hayata geçmesiyle birlikte, vatandaşlarımızın hangi derneğe üye olduklarını veya hangi dernekten ayrıldıklarını e-devlet sistemi üzerinden takip edebilmelerine de imkân sağlıyoruz. Biliyorsunuz ki bir derneğin fesih edilmesi durumunda derneğin bütün para ve mal varlığı, mahkeme kararıyla, derneğin amacına en yakın ve kapatıldığı tarihte en fazla üyeye sahip olan derneğe devrediliyor. Dolayısıyla en fazla üyeye sahip derneğin üye sayısının doğru bir şekilde bilinmesi hem temsilci atamalarında hem de derneğin feshedilmesi durumunda çok büyük önem arz etmektedir. Yapılacak olan düzenlemeyle derneklerin üye sayısını net olarak bilindik hâle getiriyoruz. Bizim bu getirmiş olduğumuz düzenlemeyle hiç kimsenin herhangi bir derneğe ya da bir organizasyona ya da siyasi faaliyete katılmasına engel teşkil etmiyoruz, her türlü anayasal hakları mevcuttur; sadece dernek üye sayılarının net ve doğru bir şekilde bilinmesinin önünü açıyoruz. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; her gazimiz, her şehidimiz bizim ortak değerimiz ve onurumuzdur. Bu vatan için çekinmeden canını ortaya koyan gazi vatandaşlarımız için düzenlemeler ve iyileştirmeler getiriyoruz. Gazilerimize bağlanan ikinci aylık yani emeklilik aylığının bağlanma şartlarında iyileştirme yapıyoruz. Gazilerimiz zaten gazi olduğu tarihten itibaren en üst seviyeden, otuz yıl hizmet etmiş gibi en üst seviyeden bir malullük maaşı alıyor. Bu, emeklilik aylığıyla ilgili düzenleme. Bu düzenlemeyle prim gün ve sayılarında düşüş sağlayarak 5000 gün prim gün ödeme süresi ve yirmi yıl sigorta süresi olarak düzenliyoruz. Normal şartlarda eğer 2008 yılından sonra emekli olsalardı 7200 gün prim ödeme iş günü ve 65 yaş sınırı vardı, bu sınırı da kaldırıyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hem çalışanların hem işverenlerin desteklenmesi amacıyla hâlihazırda tehlikeli ve çok tehlikeli işlerde mesleki yeterlilik belgesi zorunluluğundan dolayı bu mesleklere yönelik yapılacak sınav ve belge için alınacak ücretin İşsizlik Sigortası Fonu'ndan karşılanması süresini de uzatıyoruz. Ayrıca Esnaf Ahilik Sandığının faaliyete başlama tarihini de esnaflarımız, esnaf birliklerinden gelen talepler doğrultusunda 2020 yılı sonuna kadar uzatıyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; işverenlerimizin iş gücü maliyetlerini düşürmek ve istihdamı artırmak amacıyla, 2000 yılı için gerekli şartları sağlayan işverenlere çalıştırdıkları işçi başına sektör ayrımı yapılmaksızın aylık 75 TL asgari ücret desteği sağlayacağız. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) 2020 yılı için yaklaşık 7 milyon sigortalının bundan yararlanacağını öngörmekteyiz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Kültür ve Turizm Bakanlığımız tarafından yatırımcılara tahsis edilen taşınmazlarımızın amacı dışında kullanılması veya tahsis şartlarının yerine getirilmemesi sonucunda tahsisi iptal oluyor. Tahsisi iptal olmuş ve davası bitmiş ancak irtifak hakkından dolayı devam eden dava süreci nedeniyle atıl durumda kalan taşınmazlarımız var. Dolayısıyla bu taşınmazların tekrar ekonomiye kazandırılması adına bu uzun süren davaların basit yargılama usulüyle görülmesini ve sürecin hızlanmasını hedeflemekteyiz. Ayrıca, madde 11'le, turizm tesislerinin yüksek nitelikli ve özgün hâle getirilmesi için düzenleme yapma konusunda Bakanlığa yetki vereceğiz.
Biliyorsunuz, başta KOBİ'ler olmak üzere, teminat eksikliği nedeniyle finansmana erişim olanakları kısıtlı olan firmaların finansmana erişiminin kolaylaştırılması ve gelişimini sağlamak için Hazine destekli kredi garanti sistemi kapsamında kefalet desteği sağlanmaktadır. Teklifimizle, kredi garanti kurumlarına aktarılacak kaynağı 25 milyar TL'den 35 milyar TL'ye çıkartıyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Devam edin.
NİLGÜN ÖK (Devamla) - Söz konusu KGS kaynak destek tutarının 10 milyar TL artmasıyla piyasada yaklaşık 142,86 milyar TL yeni imkân oluşacaktır. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Şunun altını çizmek istiyorum: Bu kaynak ve destekler -evet, bugüne kadar 295 bin şirket bundan yararlanmıştır- bunlar tamamen banka vasıtasıyla verilip öyle sizin söylediğiniz gibi yandaş falan söz konusu değildir, kim şartları sağlıyorsa gidip bu destekten yararlanabilmektedir. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Ayrıca, böyle bir uygulama sayesinde şirketlerin finansman maliyetleri de düşmekte, belki de o teminat gösteremedikleri için daha düşük faizle kredi kullanma imkânlarının da önü açılmış olmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; maalesef, yasa dışı bahis ve kumar siteleri, neredeyse her yaştaki ve her ekonomik durumdaki vatandaşımızla bir şekilde temas ediyor, onları bu karanlık dünyaya çekerek hem ekonomik hem de ailevi durumlarına zarar veriyor. Kanun teklifimizle, erişime engelleme kararı verilecek katalog suçlara illegal yani yasa dışı bahis ve şans oyunlarını da ekliyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın.
NİLGÜN ÖK (Devamla) - Hepimizin bildiği gibi, günümüzde ecdat yadigârı binlerce tarihî eserin bakımı, onarımı ve yaşatılması Vakıflar Genel Müdürlüğü... Getirmiş olduğumuz teklifle Vakıflar Genel Müdürlüğünün kira alamama sorununa çözüm getiriyoruz. Onarım veya inşa karşılığı uzun süreli kiraya verilen vakıf taşınmazlarının, kirasını da ödemeyen kiracılar için mülki amirliklerce tahliyesinin önünü açıyoruz.
Teklifimizin 18'inci maddesiyle yurt dışında yaşayan vatandaşlarımızın da bireysel emeklilik sistemine döviz cinsinden katılımını sağlıyoruz. TL'de yüzde 25 olan devlet katkısının dolarda yüzde 10'a kadar indirimi için Cumhurbaşkanına yetki veriyoruz.
Ayrıca, madde 28'le Nüfus Hizmetleri Kanunu'nda yer alan, yurt dışında yaşayan vatandaşlarımızın boşanma bildirimlerine kolaylaştırıcı bir düzenleme getirerek her iki tarafın da başvurma şartını kaldırıyoruz. Taraflardan biri başvuru yaparak bu işlem sağlanacak.
Yine, madde 38'le yurt dışında yaşayan gençlerimizin dövizli askerlik yapabilmeleri için mevcutta gereken üç yıl çalışma şartını kaldırıyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Devam edin, tamamlayın.
NİLGÜN ÖK (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözlerime son verirken bu kanun teklifinin hazırlanmasında emeği geçen milletvekili arkadaşlarımıza ve Plan ve Bütçe Komisyonu üyelerimize teşekkür ediyor, yüce Meclisi saygı ve sevgiyle selamlıyorum.(AK PARTİ sıralarından alkışlar)