GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 196 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin temel kanun olarak görüşülmesinin İç Tüzük hükümlerine uygun olup olmadığı hakkında usul görüşmesi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:66
Tarih:10.03.2020

MEHMET DOĞAN KUBAT (İstanbul) - Değerli Başkanım, saygıdeğer milletvekilleri; açılan usul tartışmasında Başkanlığımızın görüşmelere devam noktasındaki zımni tutumu lehinde görüşlerimi ifade etmek üzere söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım.

Değerli Başkanım, Cumhuriyet Halk Partisi tarafından, şu anda gündemimize aldığımız kanun teklifinin İç Tüzük'ün 91'inci maddesindeki hükme aykırı ve bu yönüyle de Anayasa'ya aykırılığı iddia edilerek bir usul görüşmesi talep edildi, görüşmelerin yapılamayacağına dair bir eleştiri öne sürüldü.

Bilindiği üzere, Meclis Başkanlığına verilen kanun teklifleri, Meclis Başkanlığımız tarafından Anayasa'ya uygunluk yönünden denetimi yapıldıktan sonra ihtisas komisyonuna, ilgili komisyona havalesi yapılır ve bu ihtisas komisyonları da İç Tüzük'ün 38'inci maddesine göre, kendisine havale edilen teklifi Anayasa'nın özüne ve sözüne açık veya örtülü biçimde aykırı olup olmadığı yönlerinden değerlendirdikten sonra ancak o teklifin görüşmelerine geçilir. Komisyon bu incelemeyi yapmıştır ve bu görüşmeyi bitirip sıra sayısını Meclise göndermiştir.

Şimdi, Mecliste, Meclisin gündemine gelen, Başkanlık makamına gelen bir kanun teklifinin Anayasa'ya aykırılığı iddia edilerek doğrudan komisyona iadesi şu aşamada mümkün değildir. Daha önce de benzeri usul görüşmeleri oldu ama buna imkân veren maddeler vardır. 81 ve 91'inci maddeler kanun tekliflerinin nasıl görüşüleceğini düzenliyor. Burada Anayasa'ya aykırılık önergeleri verilir. Genel Kurul, tümünün görüşmelerinden sonra, zaten, maddelere geçilmesi oylanırken bu Anayasa'ya aykırılık iddialarını değerlendirip maddelere geçilmesini reddeder ve bu vesileyle bu iddialar karşılanmış olur. İç Tüzük'ün 91'inci maddesi... Başkanımızın ifade ettiği, doğrudur, 21 kanunda değişiklik yapmaktadır bu. Ancak, kişisel veya toplumsal yaşamın büyük bir bölümünü ilgilendiren kanunlar, yine kendi alanındaki özel kanunların dayandığı temel kanunlar ve bunlar arasındaki uygulamada ahengi sağlama adına zaman zaman bu tür tekniklere başvurulmaktadır. Burada da 21 kanundaki değişiklik, normalde getirilen... Örneğin, derneklerle ilgili var, esnaflarla ilgili var, işte, Vakıflar Genel Müdürlüğünü ilgilendirenler var. Bunlar kendi aralarında -birkaç madde- o alanda bir ahengi sağlamak amacıyla bir bütünlük içerisinde yine teklifte yer almışlardır. Dolayısıyla bu görüşmelerin yapılmasında, ne İç Tüzük ne de Anayasa açısından herhangi bir engel yoktur. Ama siyasi parti gruplarımız elbette ki Anayasa'ya aykırılık önergeleri vererek... Ki bunlar da İç Tüzük 84'e göre öncelikle burada görüşülecek ve yüce Genel Kurul da bunları varit görürse elbette ki ona göre bir karar ihdas edecektir. Dolayısıyla bu İç Tüzük'ün verdiği imkânlar çerçevesinde ancak bu itiraz karşılanabilir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Kubat.

MEHMET DOĞAN KUBAT (Devamla) - Çok teşekkür ederim.

Dolayısıyla şu aşamada İç Tüzük ve Anayasa açısından önümüzdeki kanun teklifinin görüşmelerine hiçbir engel bulunmamaktadır.

Bu vesileyle Başkanımızın tutumu lehinde olduğumu ifade ediyor, yüce heyetinizi saygılarımla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)