| Konu: | 2013 YILI MERKEZÎ YÖNETİM BÜTÇESİ VE 2011 YILI MERKEZÎ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 39 |
| Tarih: | 13.12.2012 |
CHP GRUBU ADINA KEMAL EKİNCİ (Bursa) - Sayın Başkanım, nezdinizde yüce Parlamentoyu saygıyla selamlıyorum.
Altmış iki yıllık geçmişi olan çok güzide bir kuruluş.;özellikleri olan, liyakati olan, kendi ilkesi olan bir kuruluş; bugüne kadar önemli hizmetlerde bulunmuştur.
Teşkilatta emeği geçenlerden altmış iki yıl içerisinde bütün ölenlere rahmet diliyorum, yaşamda olanlara sağlık diliyorum, çalışanlarına da kolaylık diliyorum.
Siyasetin yönlendirmesiyle zaman zaman Karayolları birtakım kesintili ve dejenere yapıya dönüşmüştür ama kendi ilkeleri o dejenerasyondan çabuk çıkmasına neden olmuştur. Çok muhtemel ki, siyasetin elbette yatırımcı bir kuruluş üzerinde etkinliği olur ama bu etkinlik, ilkesiyle, onun da siyasetin kendi stratejisiyle, Karayollarının kuruluş amacıyla ve Karayolları stratejisiyle paralellik arz ettiğinde hem üretim kolay olur hem de siyaset, üreten bir yapıya çok müdahale etmemiş sayılır.
Değerli arkadaşlar, Karayolları için sadece kamuoyunun veya siyasetin beklentileri yok; önce kendi çalışanları var, o çalışanlarının beklentilerinin olması lazım. Son zamanlarda söyleniyor. İtibar etmekte zorluk çekiyorum. Bu siyaset, tarikat, cemaat işlerinden süratle Karayolları uzaklaşmalıdır; bir.
İki; Karayolları çalışanlarının, teknik düzeyde hizmet edenlerin ücretlerinde bir değişiklik yapılması zorunludur. Aksi hâlde kalifiye elamanları orada tutmakta zorlanırsınız.
Bir başka şey de "karayolculuk ruhu" diye Karayollarının geleneğinde vardır. Karayolları personelinin arasında sosyal bir dayanışmanın oluşturulması lazım. Bütün bunlar, çalışan ve hizmet edenler açısından beklentilerimiz bizim. Bir kere yapımına diyecek yok fakat bakım-onarım konusunda son zamanlarda yapılmış yollarda doğru bir seyahat etmek olası değil; otobanlarda da, bölünmüş yollarda da tonaj kontrolü yeterince yapılmadığı için. Özellikle sağ şeritlerde müthiş bir deformasyon var. Bunun önüne geçmenin yolu da ya kapasiteyi belirleyeceksiniz ya da yol gövdesindeki kalınlığı taşıyıcı yükü karşılayabilecek şekle getireceksiniz. Karayolları Genel Müdürünün yaz aylarında bir lafı vardı Boğaz Köprüsü'nün onarımı için, "İstanbullular seyahate gitsin." dediler; ben onu duymazlıktan geldim, belki başka amaç için kullanmıştır. Eğer, yol, kullanmak ve ulaşımı doğru kullanmaksa insanları tatile çıkararak işlevinizi yapamazsınız. Bakım-onarım için ihaleli yollarla bu işi hâlledemezsiniz. Kendi eğitilmiş personeliniz olmadan, kurum içinde yetişmiş personel olmadan bakım-onarımı yapamazsınız.
Bir de süratle Sayın Bakandan istediğimiz şey Karayolları camiası içinde teknolojinin üstün olduğu yerlerde yol bakımları nasıl yapılıyorsa hangi iş makineleri kullanılıyorsa derhâl Karayolları böyle bir makine parkını oluşturmalıdır. Tip makineler olursa? Atölyeleri atıl kaldı, Karayolları bu konuda sıkıntı çekiyor, biliyorum. Bu atıl kalan atölyelerde tip makineler, teknolojik özelliği olan makineler eğer kullanılırsa çok daha Karayollarının işi kolay olur.
Şimdi, bir başka şey de bu eleman yetiştirme konusunda Karayollarının ciddi bir eğitim politikası vardır fakat kurum içindeki eğitimle bu yetmiyor. Benim özellikle ricam, eğer becerebilirlerse, üniversitelerle koordinasyon içerisinde çalışırlarsa kara yolculuk konusunda, yol konusunda bir yüksekokul seviyesinde bir okul açılırsa önümüzdeki zaman için bu gerekli olur. Şöyle ki önümüzdeki zaman içerisinde -göreceksiniz- belediyelerin ihtiyacı olacak. Bütünşehir kapsamı içerisinde belediyeler geniş çaplı yol yapımına ihtiyaç duyacak. Biz kurum olarak onlara da eleman yetiştirmek durumundayız.
Değerli arkadaşlar, eleştirdiğim bir başka şey de Karayolları süratle kendi içindeki, elindeki taşınmazları devrediyor. Ben Sayın Bakana soruyorum: Bir, Kavacık'taki Karayollarına ait arsanın devri neye göre yapıldı, merak ediyorum. İkincisi, Küçükyalı'daki Karayolları bölge müdürlüğü binasının devri yapılmak üzere. Bunun da gerekçesini bilmiş değilim.
Bir başka şey de güzergâh tespitiyle ilgili. Ne hikmetse birtakım atmacalar herkesten önce o güzergâhın nereden geçeceğini biliyor ve spekülatörler arsa kapatıyorlar. Buna müdahale eden, içeride veya dışarıda siyaseten veya teknik olarak kim varsa bunlar hakkında da bir soruşturma yapılırsa iyi olur diye düşünüyorum.
Bütün bu olanlara rağmen, Karayollarının konsolide bütçe içerisindeki aldığı pay çok az; bu payla ulaşım hizmetini gerçekleştirmek olası değil. İnşallah, bir başka zaman, önümüzdeki zaman içerisinde daha çok pay ayrılır konsolide bütçeden diyorum ve bu bütçeyle umudunu gerçekleştirecek olan Sayın Genel Müdüre ve çalışanlara kolaylık diliyor, hepinize saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Ekinci.