GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 112 Ortak Çağrı Merkezi Projesi'ne ilişkin gündem dışı konuşması
Yasama Yılı:3
Birleşim:50
Tarih:30.01.2020

ARİFE POLAT DÜZGÜN (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 112 Ortak Çağrı Merkezi Projesi hakkında gündem dışı söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle sizleri ve ekranları başında bizleri izleyen vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum.

Ortak Çağrı Merkezi Projesi, ülkemizde İçişleri Bakanlığı bünyesinde 2009 yılında Antalya ve Isparta illerimizde başlamıştır. Proje kapsamında Emniyet 155, Sağlık 112, İtfaiye 110, Jandarma 156, AFAD ve Orman 177 kurumlarının tek bir numara, 112 altında birleştirilmesi amaçlanmıştır. 155, 110, 112 ve 156 gibi kurum numaraları arandığında ASELSAN ve Yeni Nesil Acil Çağrı Merkezi Yazılımı sayesinde çağrılar 112 numarasında birleştirilmektedir. Çağrı karşılama personelleri, çağrıları ilgili kurumlara aktarma, çağrının analizini yaparak asılsız ihbarları filtreleme görevi görmektedir.

Sayın milletvekilleri, Ortak Çağrı Merkezi Projesi sayesinde operasyonel kurumlarımız tek noktada birleştirilmiştir. Alınan ihbarla ilgili birden fazla kuruma aynı anda bilgilendirme yapılmakta, kurum temsilcileri arasında fiziksel yakınlıkları dolayısıyla anlık koordinasyon ve iletişim sağlanmaktadır. Proje kapsamında ortak çağrı, 112'ye geçişler devam etmekte olup acil sağlık hizmetleri olarak 24 ilde mevcutta verilen ASELSAN yazılımı hizmette aksaklık yaşamamak için kullanılmaya devam edilmektedir. Ayrıca, 20 ilde Yeni Nesil Acil Çağrı Merkezi Yazılımı kullanılarak hizmet verilmektedir. Son olarak 15 Ocak 2020 tarihinde Kırklareli ortak çağrı merkezine sağlık birimi dâhil edilmiştir. Sağlık Bakanlığına bağlı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü İzleme ve Değerlendirme Dairesi ile İçişleri Bakanlığı yazılım ekipleri, Yeni Nesil Acil Çağrı Merkezi Yazılımı'nın sağlık modüllerini projelendirme, analiz, tasarım ve geliştirme sürecine beraber başlamış olup iş birliği yeni modül ve uygulamaların geliştirilmesiyle devam etmektedir. İçişleri Bakanlığı çağrı karşılama personelinin yetersiz kaldığı ortak çağrı merkezi illerinde, İçişleri Bakanlığı çağrı alıcı personeline ek olarak sağlık personelimiz çağrı alıcı personeli olarak hizmet vermektedir.

Değerli milletvekilleri, Sağlık Bakanlığımızın 112 acil sağlık hizmetinin bazı verilerini ayrıca sizinle paylaşmak ve geldiğimiz noktayı bildirmek istiyorum. 112 acil yardım istasyonu 2002 yılında sadece 481 iken yıl sonuna kadar bu sayıyı 2.910'a ulaştıracağız. İstasyon başına düşen nüfus sayısı 138 binden bugün 28 bine, ambulans başına düşen nüfus sayısı 107 binden 14 bine azalmıştır. Mevcutta 17 helikopter ambulans ve 3 uçak ambulansla hizmet verilmektedir. 2008 yılından bugüne kadar hava ambulanslarıyla 45 binin üzerinde vakanın müdahalesi yapılmış ve nakli gerçekleştirilmiştir.

Geçtiğimiz günlerde yaşadığımız Elâzığ depreminde etkinliğini gördüğümüz, "UMKE" diye bildiğimiz Ulusal Medikal Kurtarma Ekibi olarak 81 ilimizde özel eğitimli, donanımlı ve tamamı gönüllü 11.993 sağlık personeli yetiştirerek dünyanın en büyük gönüllü medikal kurtarma ekibini kurmuş bulunuyoruz. Bu kapsamda, Dünya Sağlık Örgütünün uluslararası acil medikal takımlar akreditasyon başvuru işlemleri tamamlanmış olup bu süreç sonlanmak üzeredir. Acil sağlık hizmetleri sunumunda UMKE ekiplerinin acil yardım ve kurtarma faaliyeti kapsamında "drone" kullanılması ülkemizde ilk olarak Antalya UMKE ekiplerince gerçekleştirilmiş, 2018 yılında "drone"lar UMKE envanterine katılmış ve ekiplerimizin çalışma alanlarında kullanılmaya başlanmıştır. 2007 yılından günümüze kadar 6 deniz ambulans botuyla 20 bine yakın vakanın müdahalesi ve naklini gerçekleştirdik. Ayrıca, Acil Sağlık Eğitim Projesi kapsamında 30 ülkeden gelen 774 sağlık personeli ülkemizde acil müdahale eğitimi almıştır.

112 Ortak Çağrı Merkezi Projesi'nde emeği geçen kurumlara ve bu vesileyle acil şartlarda vatandaşlarımıza hizmet veren çalışanlarımıza teşekkür eder, yüce Meclisi saygıyla selamlarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)