| Konu: | Kamu İktisadi Teşebbüsleri Komisyonunun, Kamu İktisadi Teşebbüslerinin 2011-2014 ve 2015-2016 Yılları Denetimine İlişkin Raporlarının Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünün 2011-2016, Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğünün 2011-2016, Atatürk Orman Çiftliği Müdürlüğünün 2011-2016, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunun 2015-2016, Toplu Konut İdaresi Başkanlığının 2011-2016 ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün 2011-2016 Yıllarına Ait Bölümleri ile Raporların Bu Bölümlerine Yapılan İtirazlar ve Komisyonun Görüşü (3/21, 22, 23, 24, 25, 26, 27) münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 26 |
| Tarih: | 04.12.2019 |
AK PARTİ GRUBU ADINA SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Cumhuriyet Halk Partisi Grubunun Kamu İktisadi Teşebbüsleri Komisyonu raporlarına yaptığı itirazlar nedeniyle hazırlanan Komisyon raporu üzerine, AK PARTİ Grubu adına, Demiryolları ve Devlet Hava Meydanlarıyla ilgili söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Demir yollarımızın geliştirilmesi, cumhuriyetin ilk yıllarında olduğu gibi, 2003 yılında Hükûmetimiz tarafından yeniden devlet politikası olarak ele alınmıştır. Bugün Türkiye yüksek hızlı tren ülkesiyse evvela bu karar sayesindedir, bu politika sayesindedir; yeni yüksek hızlı tren hatları yapılıyorsa bu politikanın bir neticesidir. Raya muhtaç Türkiye ray satar duruma gelmişse; yüz yıldır el değmeyen yollar yenilenmişse; kendi rayını, kendi malzemelerini kendi üretiyorsa bunlar, demir yollarının devlet politikası olmasıyla gerçekleşmiştir. Bugün Marmaray işliyorsa, kent içi ulaşımda raylı sistem çözümleri üretilmişse bu kararın sonucudur; Millî Sinyal başta olmak üzere yerli bir demir yolu endüstrisinin temeli atılmışsa bundan dolayıdır; lojistik merkezler kurulmuşsa bundandır.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - On senedir "Millî Sinyal"i duyuyoruz ama daha icraat yok.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Doğu Asya'dan Batı Avrupa'ya modern Demir İpek Yolu bağlantısı sağlanmışsa bu kararın meyvesidir. Geçen ay Çin'den Çekoslovakya'ya ilk uluslararası yük treni seferleri yapılmıştır. Emeği geçen herkese çok teşekkür ederim.
Demiryolları, ülkemizin küresel ve kıtalar arası ticaretten daha fazla pay alması için stratejik öneme sahiptir. Trilyonlarca dolarlık kıtalar arası ticarette köprü konumunda bulunuyoruz. Pekin'den Londra'ya, kesintisiz Demir İpek Yolu'yla, Asya'dan Avrupa'ya ve Avrupa'dan Asya'ya taşımacılıkta en avantajlı koridor hâline geliyoruz.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Bursa yolu ne oldu, Sivas yolu ne oldu; onu söyle ya. Ne zaman bitecek?
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Yurt içinde üretim merkezlerinin demir yoluna bağlanmasıyla, bu fotoğraf bir arada düşünüldüğünde, demir yolu, Türkiye lojistik ve ticaretinin vazgeçilmezi hâline geliyor. Bu yatırımlar her şeyden önce Türkiye'nin geleceğine yapılan yatırımlardır. Bütün bunları demir yollarının devlet politikası olarak ele alınmasına borçluyuz.
Burada mirasını devralmaktan iftihar duyduğumuz, cumhuriyetin kurulmasıyla birlikte demir yolu yapımını millî hedef hâline getiren Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve arkadaşlarını minnetle, rahmetle yâd ederken; kaderine terk edilen demir yollarını, 2'nci demir yolu seferberliğini talimatlarıyla başlatan Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'a şükranlarımızı arz ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) O dönemin Ulaştırma Bakanı, son Başbakanımız Sayın Binali Yıldırım'a teşekkür ediyorum. Emeği geçen Hükûmetimize, Ulaştırma Bakanlarımıza teşekkür ediyorum.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Krediyi kim buldu, krediyi? İstanbul-Ankara... Proje kimin?
BURHAN ÇAKIR (Erzincan) - Ya, bir dur, bir dinle ya!
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sen dinle, ben biliyorum, doğru söylemiyor da onun için söylüyorum.
BURHAN ÇAKIR (Erzincan) - Biz sizinkiler konuşurken hep dinledik.
BAŞKAN - Değerli arkadaşlar, lütfen...
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Demir yollarında atılan her adımda Hükûmetimizle birlikte heyecan duyan...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Recep Tayyip Erdoğan'la ne ilgisi var?
BURHAN ÇAKIR (Erzincan) - Dinle bir, ondan sonra konuş.
BAŞKAN - Değerli arkadaşlar, lütfen...
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - ...demir yolu meselesini millî mesele olarak kabul edip her türlü desteği veren...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Oktay Vural projesi, İspanyol kredisi, hazır kredi...
BAŞKAN - Sayın Akar... Değerli arkadaşlar, lütfen...
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - ...son on beş yılın Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerine bir kez daha şükranlarımı arz ediyorum.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sivas hattını yapabildiniz mi? Bursa hattını yapabildiniz mi? Karaman hattını yapabildiniz mi? (AK PARTİ sıralarından gürültüler)
BAŞKAN - Konuşmacıyı dinleyelim Sayın Akar.
Değerli arkadaşlar, lütfen, karşılıklı olmasın, sayın hatibi dinleyelim.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Edirne Kapıkule'den Van Kapıköy'e kadar, Kars'tan İzmir'e kadar...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Hazır krediyle yaptınız, yarısı da konvansiyoneldi onun.
BAŞKAN - Sayın Akar... Sayın Akar, son konuşmacımızı dinliyoruz.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - ...kar kış demeden hizmet eden Demiryolcu arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Onun için makasçıyı hapse attınız.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; eski fotoğrafı yeniden hatırlayalım. Demir yollarını halkımızın yüzde 98'i seviyor ancak yüzde 2'si biniyordu. Kara tren gecikmesiyle maruftu, meşhurdu. Demiryollarında, ihmal edilen, yatırım yapılmayan kurum psikolojisi hâkimdi.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - "Elektrikli tren geldi de devrim oldu." diyordunuz.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Hızlı tren rüyaydı, Marmaray rüyaydı, yerli demir yolu endüstrisi rüyaydı. AK PARTİ hükûmetlerinden önce Demiryolcular kendi içlerine kapanmışlar, yarım asırlık ihmalin neredeyse kapısına kilit vurma noktasına getirdiği bir buçuk asırlık bu mirası güç bela ayakta tutmaya çalışıyorlardı.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Doğru söylüyorsun!
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bugün gelinen nokta pek çok açıdan TCDD'yi dünyanın ilk 10 ülkesinin demir yolları arasına sokmuştur. Hükûmet olarak Demiryolcuların gerçekleşmesini bekledikleri rüyalardan güç alındı, milletimizin demir yolu sevgisinden güç alındı, Parlamentomuzun sınırsız desteğinden güç alındı, hep birlikte Demir Yollarını bugüne getirdik.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Karaman, Sayıştayın eleştirisi var T26 Tüneli'ne, onu açıklar mısın?
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bu konuları en iyi Haydar Bey bilir ama devamlı oradan benden daha çok konuşuyor. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Eyvallah Sayın Karaman, eyvallah.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Güç aldık, hep birlikte Demir Yollarını bugüne getirdik.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Bir şey söyleyeceğim, konuşmayacağım söz.
BAŞKAN - Değerli arkadaşlar...
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bu yatırımlar 2023 yılına kadar hız kesmeden devam edecek. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Söz, konuşmayacağım; T26 Tüneli'ni bir açıkla, konuşmayacağım.
BAŞKAN - Sükûnetle dinleyelim değerli arkadaşlar, lütfen, sükûnetle dinleyelim.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - İhaleyi nasıl verdiniz? Söz, konuşmayacağım. (AK PARTİ sıralarından gürültüler)
BAŞKAN - Bakın, herkes konuşuyor, lütfen sükûnetle dinleyelim, rica ediyorum.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - On beş yılda halkımızın yüzde 72'sinin demir yollarından istifa edebileceği bir büyüklüğe ulaştık. On beş yılda 137 milyar TL demir yolu yatırımı yaptık.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Bir şey soruyorum, onu açıkla, konuşmayacağım.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Proje stokumuzun büyüklüğüyse 98 milyar TL'dir.
İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Belli, stoklar bitti.
(Uğultular)
BAŞKAN - Uğultuyu keselim arkadaşlar, lütfen...
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Hedef, insanımızın tamamının demir yollarından istifade edebileceği bir ağ oluşturarak gelecek kuşaklara miras bırakmaktır.
İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Ne mirası?
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Demir yolu yatırımlarını 81 milyon insanımızın tamamı destekliyor, siyasi irade destekliyor, siyasi partilerimiz destekliyor...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Bursa hattını kaça ihale ettiniz, yüzde kaç gerçekleşme oldu?
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - ...Parlamentomuz destekliyor, sadece Haydar Bey desteklemiyor. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Teşekkür ediyorum.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Toplumun bütün katmanları, bütün kesimleri destekliyor ve istiyor.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Bak, bir soru: Bursa hattını kaça ihale ettiniz, yüzde kaç gerçekleşme oldu?
BURHAN ÇAKIR (Erzincan) - Ya, bir dinle, dinle!
BAŞKAN - Sayın Akar, lütfen...
BURHAN ÇAKIR (Erzincan) - Ya, siz akşama kadar yalan, dolan, iftira atıyorsunuz biz sizi dinliyoruz, siz dinlemiyorsunuz ya!
BAŞKAN - Değerli arkadaşlar, sessiz olalım lütfen...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ya, bir soru soruyorum ya, bir soru soruyorum, cevap versin.
BAŞKAN - Değerli arkadaşlar, lütfen...
BURHAN ÇAKIR (Erzincan) - Ne söyleyeceğim? Boş konuşuyorsun ya!
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayıştay raporundan bir soru soruyorum, bir cevap...
BURHAN ÇAKIR (Erzincan) - Boş konuşuyorsun! İftiracısınız! Hamasetçisiniz!
BAŞKAN - Sayın Akar... Lütfen, değerli arkadaşlarım...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Bursa hattını kaça ihale ettiniz, gerçekleşme oranı ne kadar? Tek bir kelime, tek bir cümle, tek bir soru.
BAŞKAN - Değerli arkadaşlar...
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da Türkiye Büyük Millet Meclisinin desteğinin Demiryollarının yanında olacağına inancımız tamdır.
BAŞKAN - Sayın Karaman, bir saniye lütfen... Sayın Karaman, bir saniye...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Karaman, Google haritasından, Google'dan proje yaptınız bu ülkede siz.
BURHAN ÇAKIR (Erzincan) - Ya bu mu konuşuyor?
BAŞKAN - Sayın Akar... Değerli arkadaşlarım, bakın...
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Haydar Bey, gel buraya...
BAŞKAN - Sayın Karaman... Sayın Karaman, rica ediyorum.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ben anlatacağım onları.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Gel, gel.
BAŞKAN - Sayın Akar, lütfen...
Bakın, bu saate kadar -çok uzun bir saat- görüşmeleri yaptık; AK PARTİ Grubu adına son konuşmacıyı dinliyoruz. Lütfen, sükûnetle dinleyelim değerli arkadaşlarım; herkes konuşuyor...
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Başkan, bir sürü trene de bindirip gezdirdim; öğrensin...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Başkan, Sayıştay raporlarını görüşüyoruz.
BAŞKAN - Lütfen...
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Talebim şu: Sayıştay raporlarındaki tespitleri anlatsın, TCDD'nin Genel Müdürü değil ki icraatları anlatıyor.
BAŞKAN - Lütfen Sayın Akar, böyle bir usul yok ama. Lütfen rica ediyorum...
Sayın Karaman, siz lütfen devam edin; sürenize ben bir dakika da ekleyeceğim.
Buyurun.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - İki dakika da benim için ver Sayın Başkan!
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Demir yollarında bu gelişmeler olurken elbette bazı eleştiriler olabilir. Türkiye bu alanda dünyanın ilk sıralarına yerleşinceye kadar, ülkemiz yeniden hızlı demir yolu ağıyla örülene kadar bu yatırımlar sürecek diyoruz.
ENEZ KAPLAN (Tekirdağ) - Kazalarda mı birinci olacağız?
BAŞKAN - Siz Genel Kurula hitap edin Sayın Karaman, lütfen.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Sayın Başkan, yüce Meclisin değerli üyeleri; CHP Grubunun itirazlarına bir göz atalım. Birinci itirazı ne? Kurumun uygulama projelerinin tüm detaylarıyla hazırlanmadığı ve kesin projelerle ihaleye çıkıldığı eleştirisidir. Anahtar teslimi götürü bedel işlerin uygulama projesiyle ihaleye çıkılması esastır.
ATİLA SERTEL (İzmir) - İzmir-Ankara hattı ne oldu?
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Esasen, altyapı kurumları da TCDD de bunu istemekte ve mümkün olduğunca da uygulamaya çalışmaktadır.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sivas hattı ne oldu? Kaçta bitireceğiz, gerçekleşme oranı ne, maliyeti ne? Sayıştayın tespitleri doğru mu?
BAŞKAN - Değerli arkadaşlar, lütfen... Rica ediyorum değerli arkadaşlar.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayıştayı boşa çalıştırıyoruz ya!
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Ancak çok büyük altyapı projelerinde uygulama projesi mümkün olmamakta ve çok uzun zaman almaktadır.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Serbestleşme olmasına rağmen Mazıdağı Projesi'ni niye Cengiz İnşaata verdiniz?
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bu yüzden 4734 sayılı KİK Kanunu'nun 62/(c) maddesi doğrultusunda, kurumlara kanuna uygun olarak kesin projeyle de ihaleye çıkma yetkisi yüce Meclis tarafından verilmiştir.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - 109 milyona niye Cengiz'e verdiniz Mazıdağı'nı?
BAŞKAN - Değerli arkadaşlar, lütfen... Sayın Akar, rica ediyorum.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - O hâlde, kurumlar kısa zamanda işi bitirmek için kanundan gelen bu yetkiyi zorunlu hâlde kullanabilirler. Demir yolu projeleri kilometrelerce uzunlukta, her türlü topografik araziden geçen altyapı yapım işleriyle birlikte, her biri ayrı bir ihale konusu olabilecek teknik özellikleri ve büyüklükleri haiz elektrifikasyon, sinyalizasyon ve telekomünikasyon sistemlerinden müteşekkil üstyapı sistemlerini de bünyesinde bulundurmaktadır. Altyapı projelerinin hazırlanmasında çok uzun proje hazırlama süreçleri ve çok kısa aralıklarla sondajlar yapılsa dahi elde edilen verilerle uygulama aşaması farklılık gösterebileceğinden, uygulama projeleri yerine 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'na uygun olarak yapım işleri kesin projelerle ihale edilmektedir.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Allah aşkına bir şey söyle.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - İkinci itiraza gelirsek, TCDD'nin demir yolu yapım işlerine özgü, kendi birim fiyat, tarif ve analizlerinin yapılması konusunda ilgili Bakanlıkla birlikte çalışma yürütülmesi konularını kapsamaktadır. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 62'nci maddesinin (c) fıkrası demir yolu işlerinde kamulaştırma yapılmadan işin ihale edilmesine imkân vermektedir. Projelerin hazırlanma aşamasında, güzergâhın geçtiği yerlerde mülkiyet sahibi olan özel ve kamu tüm kuruluşların görüşleri alınarak gerekli koordinasyon yapılmaktadır. Bu, her durumda yerine getirilmesi gereken, zaten yerine getirilen bir husustur; aksi takdirde, projenin sahaya uygulaması mümkün olmayacaktır. Demir yolu inşaatlarında elektrifikasyon ve sinyalizasyon işleri dâhil tüm altyapı-üstyapı projelendirme işlerinde menfez, köprü, viyadük, mevcut yapılar ve gabariler de dikkate alınmaktadır. Altyapı işlerinde uygulama projesi hazırlamak süre ve diğer hususlar açısından her zaman mümkün olmadığından kanuna uygun olarak kesin projeler hazırlanmakta ve projelere dayalı olarak da ihalelere çıkılmaktadır.
TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü yüz altmış üç yıllık bilgi ve birikime sahip bir kuruluştur. Elde edilen bu tecrübe, her kurumda olduğu ve olması gerektiği gibi, teknik ve idari şartnamelere yansıtılmakta ve sürekli geliştirilmektedir.
Eleştiri konusu bazı şekil ve teknik konulara yönelik hususlar kurum tarafından gerek Sayıştay denetim raporlarına cevap aşamasında gerek KİT alt komisyonu toplantılarında yapılan uygulamalarla anlatılmış, açıklamalar yapılmış, eleştiri konularına yönelik hususların giderilmesi için azami gayret gösterilmiştir. Bütün bu konularda Demiryolcuların gösterdiği dikkate ve ilgiye teşekkür ederken ülkemizi dünyanın 8'inci, Avrupa'nın 6'ncı hızlı tren ülkesi hâline getiren Hükûmetimize ve Demiryolculara teşekkür ediyorum.
Bu arada müsaade ederseniz iki konuya da açıklık getirmek istiyorum. Bir kere, TRT'de Ersin Düzen'e bölüm başı 2.500 lira veriliyor, 34.500 lira değil; yanlış bilgi. TRT kandil programlarını iç yapım olarak yapmaktadır, iddia edildiği gibi bir ödeme yoktur.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Karaman, alanın değil orası senin.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bunlar da benim alanım.
TOKİ'ye gelince, sosyal konut inşaatı yüzde 86, lüks konut inşaatı ise yüzde 14 oranında yapılmaktaydı ancak 2019'dan sonra artık, sosyal konut yapımına TOKİ devam ediyor, TOKİ'ye de başarılar diliyorum.
Şimdi, Devlet Hava Meydanlarında yapılan itirazlara gelelim. 2003'ten sonra "Hava yolu halkın yolu hâline gelecek, herkes uçağa binecek." sloganıyla başlayan havacılıktaki gelişmelerde en büyük pay Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan ile zamanın Ulaştırma Bakanı, son Başbakanımız Sayın Binali Yıldırım'ındır. Zatıalilerine ve tüm Ulaştırma Bakanlarımıza teşekkürlerimi sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Bunun başarılmasında, havalimanlarındaki gelişmedeki en büyük pay ise Devlet Hava Meydanları İşletmesinindir. Dünyada yap-işlet-devret yönteminin gelişmesi ve havacılıkta söz sahibi olmamız bu kurumun başarısı ve Türk müteahhitlerinin başarısıdır, hepsine ayrı ayrı teşekkür ediyorum.
2008'den itibaren Atatürk Havalimanı ihtiyaca cevap verememiş, her ne kadar Sabiha Gökçen Havalimanı da genişletilerek faaliyete geçirilse de oluşan talep her iki limanın kapasitesinin üzerine çıkmış, 2012 yılında İstanbul'da yeni bir havalimanı ihtiyacı oluşmuş ve İstanbul Havalimanı'nın fizibilite çalışmaları başlamıştı.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Bizi kandırmış bu Sayıştaycılar hep!
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bugün dünyanın gıpta ettiği en büyük havalimanı İstanbul'da inşa edilmiştir. Emeği geçen herkese teşekkür ediyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Devlet Hava Meydanlarıyla ilgili itirazların ilki, havalimanları kamu yararı gözetilerek inşa edilmelidir eleştirisidir. Zaten havalimanları yapılırken fizibilite yapılır ve fizibilite çalışmaları, teknik çalışmalar, planlamalar, çevre şartları da dikkate alınarak yapılmaktadır.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Zafer Havaalanı'na neredeyse 3 kentin toplam nüfusu kadar garanti vermişsiniz, bayağı iyi fizibilite yapmışsınız; alkışlıyorum sizi!
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Devlet Hava Meydanlarının hem Türkiye'de hem de yurt dışındaki başarısı da bundan gelmektedir.
İtiraz edilen 2'nci konu ise, kurumun uygulama projelerinin tüm detaylarıyla hazırlanmadığı ve kesin projelerle ihaleye çıkıldığı eleştirisidir.
(Uğultular)
BAŞKAN - Uğultuyu keselim değerli arkadaşlar, lütfen, rica ediyorum.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Anahtar teslimi götürü bedel işlerin uygulama projesiyle ihaleye çıkılması esastır. Esasen, altyapı kurumlarından bunu istemektedir ancak çok büyük altyapı projelerinin uygulama projeleri mümkün olmamakta veya çok uzun zaman almaktadır. Bu yüzden 655 no.lu Kanun Hükmünde Kararname ile 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun'a uygun olarak kesin projeyle ihaleye çıkmaya yetki tanınmıştır. Öyleyse, kanundan gelen bu yetkinin eleştiri konusu olmaması lazım.
3'üncü itiraz ise İstanbul Havalimanı'nın ihalesinde Devlet Hava Meydanlarının garanti vermesi, borç yüklenmesiyle ilgilidir. Öncelikle her iki konu da yasa gereğidir. İstanbul Havalimanı'nda ihaleye çıkılırken bu hususlar şartnamede duyurulmuş ve ihaleye bu şekilde çıkılmıştır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Karaman, az önce sözünüzü kestiğimiz için size bir dakika süre veriyorum, devam edin.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Zira, bu ihale 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkındaki Kanun'a tamamen uygun olarak yürütülmüş ve bundan sonra da bu kanun çerçevesinde yürütülecektir. Kaldı ki anılan kanuna göre garanti verme, borç üstlenme yetkisi kuruma aittir yani Devlet Hava Meydanlarına aittir. Kurum da kanundan gelen bu yetkisini kullanmış, ayrıca, hazine garantisi de verilmemiştir.
4'üncü itiraz ise Zafer Havaalanı'yla ilgilidir. 2011 yılında Ulaştırma Bakanlığı, Devlet Hava Meydanları ve Afyon, Kütahya, Uşak illerinin yetkilileriyle görüşülerek ilk defa her ile bir havalimanı yerine bölgesel havalimanı yapımına dönük fizibilite ve teknik çalışmalar yapılmış ve bu 3 ilin yurt içi ve yurt dışı bağlantıları burada fizibil olduğunu göstermiştir.
Burada, zamanım bitmeden şunu söyleyeyim: Zafer Havaalanı'na ödenen Devlet Hava Meydanı gelirinin sadece yüzde 8'idir, 443 milyon dolar kâr etmiştir Devlet Hava Meydanları. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Nerede, nerede?
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bu, büyük bir başarıdır. Emeği geçen herkesi kutluyoruz.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ankara dış hatlardan mı, nereden etmiştir?
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Yap-işlet-devret...
CAVİT ARI (Antalya) - Nereden bahsediyorsunuz, nereden?
BAŞKAN - Evet, teşekkür ederiz Sayın Karaman, süreniz bitti.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ya boş ver! Sayın Karaman, bizi kandıramazsın sen.
ALİ ŞEKER (İstanbul) - Yüzde 96 sapmışsınız.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Ek süre verecektiniz.
BAŞKAN - Ben size bir dakika süre ekledim.
Teşekkür ederim.
SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar; Komisyon sıralarından alkışlar)