| Konu: | Gümrük Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 9 |
| Tarih: | 23.10.2019 |
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum. Yüce milletimizi ve ekranları başında bizleri izleyen tüm vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum.
Öncelikle, 85 arkadaşımızla birlikte Gümrük Kanunu'nda bir değişiklik teklifi sunduk. Teklifin içeriği, kapsamı, tamamıyla ihtiyaçlara cevap verecek nitelikte hazırlandı. Doğrusu, biraz önce konuşma yapan hatibin dediğini anlamakta zorluk çektim. Türkiye Cumhuriyeti'nde dış ticaret yapan insanlar, Türkiye Cumhuriyeti'nde ticari ve sınai faaliyette bulunan insanlardır, işletme sahipleridir. İşletme sahipleri de ya Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine ya da Türkiye İhracatçılar Meclisine... Aslında ikisine de üyedirler. Dedi ki: "Değişiklik talepleri TOBB'un ve TİM'in talepleri." E kimin olsaydı acaba merak ediyorum? Kendi kafasında, iş dünyasının değil de kimin değişiklik taleplerini buraya getirmemizi istiyorsa onu da beyan ederse memnun oluruz. Çünkü biz, Türkiye Cumhuriyeti'nin ihtiyaçlarına cevap vermek için buradayız; Türkiye Cumhuriyeti'nin, dün olduğu gibi bugün de üreten, ihraç eden, değer yaratan, refah yaratan ülke olarak gelişmesini sağlamak üzere buradayız. Onun için de işletmelerin ve ticaret erbabının ihtiyaçlarını karşılamak durumundasınız.
85 arkadaşımızla birlikte, evet, sizin dediğiniz gibi TOBB'un ve TİM'in temsilcileriyle toplandık, tek tek konuştuk.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - 84'ünün teklifin bir maddesinden haberi yok.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Devamla) - Kamu idarelerinin tamamıyla konuştuk ve bugün ihtiyaçlara cevap verecek nitelikte bir teklifi önce Komisyonumuza sonra da Genel Kurulun takdirine getirdik. Genel Kurulun takdirleriyle bu teklifin yasalaşmasını ümit ediyorum ve teklife destek veren tüm arkadaşlarımıza yürekten teşekkür ediyorum.
Değerli arkadaşlar, gümrük idareleri 1980'lerde daha çok gelir toplama ve muhafaza birimi olarak öngörülürdü ya da böyle değerlendirilirdi. Bugün geldiğimiz noktada, özellikle 2000'li yılların sonunda arz zinciri güvenliğinin ana unsurlarından, ana profillerinden biri oldu. Zira dünya arz zincirlerinde önemli ölçüde başarıyı tayin eden bir noktaya gitti.
Size Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Konferansının yaptığı bir çalışmayı aktarmak istiyorum. Niye arz zinciri bu kadar önemli? Bir ticari işlem 30 kadar taraf, 40-50 kadar belge, 200 kadar farklı veri ile tüm bilgi ve belgelerin yüzde 60-70'inin en az 1 kez teyidini gerektiren bir süreç anlamına geliyor. Ayrıca, OECD'nin yaptığı bir çalışmaya göre de dünya ticaretinde maliyetlerin yüzde 15'ini gümrük işlemleri oluşturuyor. İşte gümrük işlemleri, aslında sadece eşyanın giriş ve çıkış yaptığı alan olmanın ötesinde, insanların ekonomik faaliyetlerini, kararlarını ve ülkede yatırım yapma ya da yapmama konusunda, küresel anlamda ülkemizi bir ticaret merkezi olarak görüp görmeme konusunda tüm kararları doğrudan etkileyen unsurlardır. Hatta, sadece bu değil değerli arkadaşlar; Dünya Bankası verilerine baktığımız zaman küresel hasılanın yüzde 50'si ila yüzde 60'ı dış ticaretten geliyor, küresel hasılanın yüzde 50'si ila yüzde 60'ı. O zaman ticaret, zenginliğin de üretimin de kaynağı. Ticaret çekici güçtür. Hepinizin bildiği gibi, eğer pazarlayamıyorsanız, eğer satamıyorsanız üretmenizin çok bir değeri olmayabilir; o yüzden üretmeyle, tedarikle, pazarlamayla, ihracatla entegre olmak durumundasınız. İşte, bu yüzden gümrükleri modernize eden, gümrük işlemlerini en hızlı ve en kolay bir şekilde yürüten bir anlayışla çalışmalarımızı sürdürdük dünden bugüne, bugünkü anlayışımız da bunun tezahürüdür değerli arkadaşlar.
Yine, değerli arkadaşlar, ihracat ve ithalat rakamlarından bahsedildi. İhracat ve ithalat rakamları kamuoyuna açık rakamlar, o yüzden bunu burada zikretmenin ya da zikretmemenin getireceği çok fazla bir değişiklik olacağı kanaatinde değilim.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Grup Başkan Vekilinize söyle, Grup Başkan Vekiliniz söyledi.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Devamla) - Bakın, Türkiye, Değerli Başkanın da ifade ettiği gibi, 2000'li yıllarda 31 milyar dolar olan ihracatını geçen yıl itibarıyla 168 milyar dolara çıkardı. Evet, daha fazla yapmak istiyor muyuz? İstiyoruz. Yapabilir miyiz? Yaparız. Onun için işte gümrük rejimlerini modernize ediyoruz, onun için gümrüğü daha hızlı ve daha kolay işlem yapılacak idareler hâline getiriyoruz, onun için ticaret erbabını gümrükle çözüm ortağı hâline getiriyoruz değerli arkadaşlar.
İsterseniz dokuz aylık ithalat ve ihracat rakamlarını sizi kırmamak için söyleyeyim: İhracat rakamı 132,5 milyar dolar, ithalat rakamı da 153,9 milyar dolar yani ihracat artarken ithalat düşüyor. Önceki döneme göre ithalat yüzde 15,3 düşmüş, ihracatımız da yüzde 3 düzeyinde artmış; dolayısıyla buradan çıkarabileceğiniz bir ekmek yok maalesef. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ya, onu Grup Başkan Vekiline söyle sen.
LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - Üretim yok demektir, ortada bir üretim yok demektir. İthalat azaldığı zaman üretim yok Türkiye'de.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, şimdi, Ticaret Bakanlığı dünden bugüne yapmış olduğu çalışmalarla özellikle gümrük idaresini ve işlemlerini dijitalleşmeyle birlikte, bilişimle birlikte daha çok sistemin üzerine yıkmaya çalışan bir anlayışla hareket ediyor. Ne demek istiyorum? Eğer sistem oluşturursanız izleyebilirsiniz, sistem oluşturursanız takip edebilirsiniz, sistem oluşturursanız şeffaf olursunuz, sistem oluşturursanız sonuçları öngörürsünüz. Bu nedenle de dünden bugüne ortaya koyduğumuz sistemlerle bir taraftan kâğıtsız gümrük projelerini hayata geçirmişiz, diğer taraftan tüm dış ticaret işlemlerini elektronik ortama aktarmışız. Ayrıca, eleştirdiğiniz yetkilendirilmiş yükümlü ihracatçılarımızla da ihracatı yerinden yaparak yani vatandaşa yani işletmemize güveni getirmişiz.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Eleştirmiyorum ya, "Kontrolü yok." diyorum, eleştirmiyorum.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Devamla) - Siz işletmelerimize güvenmiyorsunuz ama biz işletmelerimize sonuna kadar güveniyoruz. Ancak güven, kontrol etmeyi; güven, denetlemeyi asla dışlamaz. O yüzden, hem güveniyoruz hem denetliyoruz. O yüzden sistemleri dijital hâle getiriyoruz ki kimin ne yaptığını sistem üzerinden tek tek görebilelim.
Değerli arkadaşlar, ayrıca konteyner ve liman takip sistemleriyle eşyanın nerede, ne kadar beklediğini ve hangi işlem noktasında ne kadar süre kaybettiğini ya da kazandığını görüyoruz.
Diğer taraftan, varış öncesi gümrüklemeyle birlikte, özellikle ihracat amaçlı ithal edilen ham madde ve yarı mamullerin tamamını, eşya çıkış yerinden çıktığı andan itibaren gümrük işlemlerini başlatmak ve geldiği andan itibaren de üretim yerlerine sevk edebilmek için bu Varış Öncesi Gümrükleme Projesi'ne başlamış ve hayata geçirmiş durumdayız.
Diğer taraftan, değerli arkadaşlar, yasa teklifiyle ihracatı daha çok gözeten ve önceleyen bir yaklaşımı getirdik ve daha hızlı hareket edebilmenin... Özellikle, ceza ile fiil arasındaki dengeyi kurmaya çalıştık. Cezanın amacı biliyorsunuz ıslah etmektir, cezanın amacı uygulamayı daha iyi yapabilmektir; o yüzden, ceza ile fiili orantılı hâle getirdik. O yüzden, özellikle kamusal gücün kullanılması sonucunda iş dünyasına dönük eksik alınan ya da fazla alınan vergilerin iadesinde faiz ödemesi zorunluluğu getirdik. O yüzden, vatandaşımızla mahkemeleşmek yerine uzlaşmayı, daha doğrusu uzlaştırmayı seçerek itiraz öncesi ya da sonrası işletmelerin uzlaşmaya gidebilmesi hakkını getirdik.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ZİYA ALTUNYALDIZ (Devamla) - Değerli Başkanım, bitirmeme müsaade eder misiniz.
BAŞKAN - Toparlayın Sayın Milletvekili.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Devamla) - Teşekkürler.
O yüzden değerli arkadaşlar, dün olduğu gibi bugün de Türkiye üreten, ihraç eden, istihdam oluşturan, ticaretle ve üretimle büyüyen eksenine devam ediyor.
Bu yasa teklifini de yasalaştırma konusunda vereceğiniz destekler nedeniyle şimdiden hepinize teşekkür ediyor, hazırlık sırasında katkı veren tüm arkadaşlarıma yürekten teşekkür ediyorum.
Meclisimizi bir kez daha saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)