| Konu: | Tapu Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 97 |
| Tarih: | 03.07.2019 |
MHP GRUBU ADINA MUSTAFA BAKİ ERSOY (Kayseri) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz 91 sıra sayılı Tapu Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle Genel Kurulu ve ekranları başında bizleri izleyen yüce Türk milletinin tüm fertlerini saygıyla selamlıyorum.
Davamızın yiğit ağabeylerinden, çileli ömrünün kısa baharında şehadete eren ülkücü büyüğümüz Ünal Osmanağaoğlu'nu vefatının 5'inci yıl dönümünde rahmet, minnet ve hasretle anıyorum.
Gönül verdiğim, ekmeğini yediğim seçim bölgem olan Kayseri'mizin takımı Kayserispor'umuzun 53'üncü yıl dönümünü tebrik ediyor, şanla, şerefle dolu, hak ettiği noktalara geleceği nice yıllara erişmesini temenni ediyorum.
Ayrıca, on dört yıl boyunca Kayserispor'umuza başkanlık yapıp sayısız başarılara ulaştıran sevgili büyüğümüz Recep Mamur Başkana geçirmiş olduğu rahatsızlıktan dolayı geçmiş olsun dileklerimi sunuyor, bir an önce sağlığına kavuşmasını Cenab-ı Allah'tan diliyorum.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; söz konusu kanun teklifini partimiz açısından genel olarak olumlu değerlendiriyoruz. Teklifle, farklı tapu müdürlükleri veya yurt dışı teşkilatında bulunan tarafların tapu ve kadastro işlemlerini oldukları yerlerdeki görevliler huzurunda yapabilmelerine olanak sağlanması hedeflenmektedir. Böylece, yurt içinde ve özellikle de yurt dışında yaşayan vatandaşlarımızın tapu işlemleri hızlandırılmış ve vatandaşlarımıza kolaylık sağlanmış olacaktır.
Teklifle, tapu kayıtlarındaki hisse hatalarının düzeltilebilmesi amacıyla düzenleme yapılmaktadır. Hataların oluşum nedenleri belirlenerek sınırlandırma yapılmakta ve hatalı hisselerin malikleri ile hak sahiplerine hatanın nedenleri ve düzeltme sonrası oluşacak tabloya ilişkin bilgilendirici tebligat yapılması öngörülmektedir. Tebligat sonrası taşınmaz üzerinde hak sahibi olacak kişileri korumaya yönelik olarak tapu sicilinde bilgilendirme amaçlı belirtme yapılarak bu belirtmenin düzeltmenin kesinleşmesine kadar sicilde tutulması hedeflenmektedir. Belirlenen sürede muvafakat verilmemesi durumunda ise tapu müdürlüğünce hatalı kaydın resen düzeltilmesi ve işlem sonucundan ilgilisine bilgi verilerek altmış gün içinde dava açılabileceği hususunun ilgiliye ihtar edileceği hüküm altına alınmaktadır.
Söz konusu teklifle ipotek şerhlerinin malikinin talebi üzerine tapu müdürlüğünce terkin edilebilmesine ilişkin olarak 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu'nun 883'üncü maddesine hüküm eklenmektedir. Böylece söz konusu hükmün yürürlüğe girmesinden önce tesis edilmiş ve süresini doldurmuş ipotekler hakkında geçiş hükmü düzenlenerek hak kaybının oluşmasının engellenmesi amaçlanmaktadır.
Teklifle tapu işlemlerinde fotoğraf yapıştırma zorunluluğunun kaldırılması, kırtasiyeciliğin ve bürokrasinin azaltılması amaçlanmıştır.
Teklifle hatalı blok veya bağımsız bölüm numaralarının daha kolay ve külfetsiz bir şekilde düzeltilebilmesi amacıyla düzenleme yapılmaktadır. Uygulamada hatalı bağımsız bölümlerin malikleri bu hatanın giderilmesi için bağımsız bölümlerin trampası veya satışını yapmak zorunda kalmakta ve blok numarasında yapılan düzeltme işlemlerinde oy birliğinin aranması çoğu zaman karar alınmasını imkânsız hâle getirmektedir. Böylece vatandaşlarımızın mağduriyetinin ortadan kaldırılması hedeflenmektedir.
Mevcut kanunda tarım arazilerinin tarım dışı kullanım izni alınmaksızın planlanamayacağı hükmü bulunmaktadır. Ancak valilikler ve belediyeler tarafından plan gerektirmeyen yapılar için tarım dışı amaçla kullanım izni alınmaksızın ruhsat verildiği tespit edilmiştir. Ayrıca yine köy ve mezraların yerleşik alanı ve civarı ile yerleşik alanlar plan yapılmadığı, mevcut durumun tespit edildiği gerekçesiyle tarım dışı amaçla kullanım izni alınmadan kullanılmakta olduğu belirlenmiştir. Teklifle tarım arazilerinin korunması ve ihtiyaç hâlinde planlı kullanımı için köy yerleşik alanı belirlenirken 5403 sayılı Kanun kapsamında tarım izni alma zorunluluğunun getirilmesi öngörülmektedir.
Söz konusu teklifle uygulama imar planlarında umumi hizmet alanına ayrılan veya kamulaştırılması gereken alanların kamu eline geçmesini sağlama, nüfusun ihtiyaç duyduğu açık ve yeşil alanların elde edilmesini sağlama yönünde kanuni düzenlemelerin hayata geçirilmesi amaçlanmaktadır.
Ayrıca, yol, meydan, ibadet yerleri, park ve çocuk bahçeleri hariç olmak üzere, yapı yapılabilecek diğer alanlarda alanların kamuya geçişi sağlanıncaya kadar, maliklerin talebi hâlinde, ilgili kamu kuruluşunun uygun görüşü alınarak plandaki kullanım amacına uygun özel tesis yapılabilmesine imkân sağlanması öngörülmektedir.
Teklifle, uygulamada tanım karmaşası olduğundan, parselasyon planı yapılması gereken yerlerde ifraz ve tevhit işlemleri yapılmaktadır. Bu nedenle, maddeyle, ifraz ve tevhidin hangi durumlarda yapılabileceği açıklanmakta ve ifraz ve tevhit şartlarının daha anlaşılır hâle getirilmesi amaçlanmaktadır. Bununla birlikte, kamu yararı düşünülerek, gecikmelerin önüne geçilmesi amacıyla, ifraz ve tevhit işlemleri yönünden, kamu mülkiyetine ait alanlar için istisna getirilmesi öngörülmektedir. Ayrıca, resen ifraz ve tevhit yapılabilmesi yapılaşmaya elverişli olmayan bu parsellerin yapılaşmaya elverişli hâle getirilmesini sağladığından, yaşanan sıkıntıların önüne geçebilmek için ilgili düzenlemenin yapılması önem arz etmektedir.
Teklifle, kadastro ve imar yollarının zaten kamunun kullanımındaki yollar olduğu, yani bir nevi plan öncesi umumi hizmet alanı olduğu değerlendirildiğinden, bu alanların ihdasa konu edilmeden öncelikle imar planıyla belirlenen umumi hizmet alanlarından düşürülmesi ve sonrasında düzenleme ortaklık payının hesaplanması öngörülmektedir.
Çok hisseli parsellerdeki mülkiyet probleminin parsel sahiplerinin muvafakatleri olması hâlinde imar uygulamalarıyla çözülmesi ve bu suretle müstakil parsel oluşması sağlanmaktadır.
Uygulama imar planında hüküm bulunmaması hâlinde, yönetmelikte belirlenen asgari parsel büyüklüklerinin altında parsel oluşturulmasının engellenmesi amaçlanmaktadır.
Teklifle, tarımsal seralarda ruhsat aşamasında yaşanan sıkıntıların giderilmesine yönelik çözüm sağlanması ve bu suretle tarım üretiminin artırılması amacıyla seraların, fen, sanat ve sağlık kurallarına uygun olmak, ilgili il tarım ve orman müdürlüğünün uygun görüşü bulunmak ve entegre tesis niteliğinde olmamak kaydıyla, ruhsat alınmadan ve yola cephesi bulunan parsellerden geçiş hakkıyla yapılabilmesine imkân sağlanmaktadır. Teklifle yapılaşmamış parsellerin belirli şartlarda açık otopark olarak kullanılabilmesinin sağlanması öngörülmektedir.
Genel güvenlik ve asayiş bakımından tehlike arz eden yapılar hakkında kamu güvenliği dikkate alınarak bir an önce işlem yapılabilme olanağı getirilmiştir.
Yapı kayıt belgesine konu taşınmazlar için tapu tahsis belgesi alınması ve bu belgeye esas arsa bedellerinin ödenmiş olması hâlinde ayrıca satış bedeli alınmaması öngörülmektedir.
Teklifle, vatandaşlar tarafından çözümü gerçekleştirilmeyen alanlardaki süreçlerin etkinleştirilmesi, ülke düzeyindeki iyileştirme, yenileştirme ve dönüşüm çalışmalarının bütüncül bir anlayışla koordinasyonunun sağlanması, benzer alanlarda tekil çözümlerin üretilmesi gerekliliği karşısında söz konusu düzenlemenin yapılması amaçlanmaktadır.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; kamuoyunda imar barışı olarak bilinen 3194 sayılı İmar Kanunu'na eklenen geçici 16'ncı madde kapsamında vatandaşlarca yapı kayıt belgeleri alınmıştır. Her ne kadar yapı kayıt belgeleri düzenlense de vatandaşlarımız kanun kapsamına giren taşınmazların neler olduğunun ayrımını tam olarak yapamamaktadır.
Kayseri'mizin Pınarbaşı ilçesinin başta Mezgitli Yaylası olmak üzere diğer yaylalarında, yine aynı şekilde Sarız ilçesinin yaylalarında, vatandaşlarımız, yayla evleri için aldıkları yapı kayıt belgeleriyle elektrik aboneliği işlemlerinde sıkıntılar yaşamaktadırlar. Bahse konu kanuna ilişkin Yapı Kayıt Belgesi Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Tebliği'nde yapı kayıt belgesi alınabilecek taşınmazlar ve alanlar tarif edilmiş ve bunların dışındaki yapılar için düzenlenen yapı kayıt belgelerinin iptal edileceği ve yapılan ödemelerin geri verilmeyeceği belirtilmiş, böylece vatandaşlarımız mağdur edilmiştir.
Bununla birlikte, Kayseri'mizin Develi ilçesi Sindelhöyük Mahallesi'nde parselasyon çalışması yapılarak hazineye devrolan mera arazilerinin bir an evvel hazine tarafından orada yaşayan mahalle sakinlerimize uygun bir bedelle satışının gerçekleştirilerek tapularının kendilerine verilmesi beklenmektedir. Bu problemlerin bir an önce çözülmesinin elzem olduğunu düşünüyor, ilgili birimlerin vatandaşlarımızın mağduriyetlerine hassasiyetle yaklaşacaklarından şüphe duymuyorum.
Develi'mizin problemlerine değinmişken geçtiğimiz günlerde ailesiyle birlikte piknik yapmak için gittiği Develi ilçesi Homurlu Şelalesi'ne düşerek hayatını kaybeden kardeşimiz Serkan Turan Timurboğa'ya Allah'tan rahmet, acılı ailesine başsağlığı diliyorum.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; söz konusu teklifin ülkemize, milletimize ve devletimize hayırlara vesile olmasını temenni ediyor, Genel Kurulumuzu saygıyla selamlıyorum.
Sağ olun. (MHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkürler, sağ olun.