GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:44
Tarih:10.01.2019

MHP GRUBU ADINA MUSTAFA BAKİ ERSOY (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 37 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin ikinci bölümü üzerinde -25 ve 48'inci madde aralığında- konuşma yapmak üzere, Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz hakkı almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi, ekran başında bizleri izleyen yüce Türk milletinin tüm fertlerini saygıyla selamlıyorum.

Konuşmama başlamadan önce, Kayseri'mizin Hacılar ilçesinde başıboş köpeklerin saldırısına uğrayarak can veren kardeşimiz Mehmet Özer'e Cenab-ı Hak'tan rahmet, yakınlarına başsağlığı ve sabır diliyor, bu üzücü hadisenin tekrar yaşanmaması için yetkilileri gerekli tedbirleri alarak daha hassas davranmaya davet ediyorum.

Kanun teklifinin ikinci bölümünde, hayvancılığın desteklenmesi amacıyla büyükbaş ve küçükbaş hayvanların satışından ve üreticilerden satın alınan sütün satın alma bedeli üzerinden alınan binde 1'lik pay kaldırılmaktadır.

Teklifle, işsizlik ödeneğinden yararlanma koşullarında kolaylık sağlanmaktadır. Bu kapsamda, kanundaki son 120 günlük prim ödeyerek sürekli çalışma şartı "hizmet akdine tabi olma" şeklinde yumuşatılarak yüz yirmi gün boyunca hizmet akdine tabi olmasına karşın devamsızlık hâllerinden kaynaklı ödememe durumunu ortadan kaldırmaktadır.

Son yıllarda özel kişi ve derneklerin ülkemizde akreditasyon faaliyetlerinde bulunma teşebbüslerinin olduğu görülmektedir. Oysa 2010 yılından beri AB ülkelerinde yalnızca tek bir akreditasyon kurumuna yetki verilmektedir. AB'deki bu uygulamaya paralel olarak ülkemizde de Türk Akreditasyon Kurumunu görev alanına giren konularla ilgili olarak tek karar merci olarak yetkilendirmektedir. Ayrıca, yetkisiz akreditasyon faaliyetlerinin durdurulmasına yönelik, ilgili mülki amirlere bir yetki verilmesi veya yasal takiple faaliyetin durdurulabilmesi mümkün hâle gelecektir.

Teklifle, portföy yönetim şirketlerinin emeklilik yatırım fonlarına ilişkin faaliyetlerinin gözetilmesine yönelik Sermaye Piyasası Kuruluna gerekli altyapı kurma yetkisi verilmektedir. Böylece, Sermaye Piyasası Kurulunda, Emeklilik Gözetim Merkezine aktarılan bazı bilgilerin ve ham verilerin incelerek analiz edilmesi ve raporlanarak kurula sunulması, daha açık bir ifadeyle portföy yönetim şirketlerinin bu fonları iyi yönetip yönetmediğinin takibi sağlanacaktır.

Teklifle, Kamu İhale Kanunu kapsamındaki kuruluşların Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğünden yapacakları çay ve çay ürünleri alımları Kamu İhale Kanunu hükümlerinden istisna tutulmaktadır. Teklifle, ihaleye katılacak isteklilerin mal, hizmet veya yapıma özgü cirolarının ekonomik ve mali yeterliliklerinin tespitinde kullanılması imkânı getirilmektedir. Belgesi kullanılan ortağın tüzel kişiliği temsile ve yönetime yetkili olması şartı aranmaktadır. Yüklenici firmalara sözleşmelerin imalat girdilerinde meydana gelen beklenmeyen fiyat artışlarından korunması amacıyla kamu idarelerinin onayına bağlı olarak fesih ya da devir hakkı verilecektir. Bilindiği üzere, fiyatta meydana gelen bir değişimin beklenmeyen fiyat artışı kabul edilebilmesi için malzemenin uygulama ayına ait fiyatının baz fiyata göre artış oranı ile uygulama ayına ait endeksin temel endekse göre artış oranı arasındaki farkın yüzde 3'e eşit veya daha fazla olması gerekmektedir.

Yurt içi ve yurt dışında yaşayan vatandaşlarımızın talebini de göz önüne alarak yatırımcılara sunulan finansman araçlarının çeşitlendirilmesi ve yatırımcı tabanının genişletilmesi amacıyla Hazine ve Maliye Bakanlığının iç ve dış piyasalarda farklı kira sertifikası türlerinden ihraç yapabilmesine imkân sağlanabilmektedir.

Teklifle, şalgam suyu ile bebek ve devam sütü sayılan içeceklerden alınan ve daha önce yüzde 10 olarak uygulanan ÖTV oranı sıfıra indirilmiştir. Yapılan bu düzenlemeyle bu ürünlerin perakende satış fiyatında düşüş beklenmektedir.

Bildiği üzere, önceki dönemde sadece er ve erbaşların kendileri ücretsiz sağlık hizmeti hakkından faydalanabiliyordu. Bu düzenlemeyle, er ve erbaşların genel sağlık sigortası sayılmayan eş ve çocukları ile anne ve babalarının bakmakla yükümlü olduğu kişi kapsamında değerlendirilmesi sağlanmaktadır.

Teklifle, vatandaşlarımızın geçim sıkıntılarının giderilmesi yönünde önemli bir düzenleme yapılarak yaşlılık, malullük ve ölüm aylıklarına bin TL'lik alt sınır getirilmektedir. Böylece vatandaşlarımızın gelirlerinde bir iyileşme olacak ve belirli bir seviyede gelir güvencesine kavuşmuş olacaklardır.

Teklifle, sigorta şirketlerinin sigortalamakta güçlük çektiği ya da teminat vermek istemediği riskleri sigortalayacak, sermayesi Hazine ve Maliye Bakanlığına ait yerli ve millî bir Türk Reasürans Anonim Şirketi kurulması hedeflenmektedir.

Belediyelerin ihtiyaç duyduğu yatırım nitelikli projelerin gerçekleştirilmesi amacıyla Strateji ve Bütçe Başkanlığı bütçesine konulan belediyelere yardım ödeneği, belediyelerin talebi üzerine, Cumhurbaşkanı tarafından kullandırılabilecektir.

Bilindiği üzere, yatırım teşvik sistemleri, ülkelerin stratejik sektörleri için önem arz eden, ara mallara olan ithalat bağımlılığını azaltma potansiyeli taşıyan yatırımları teşvik etmek amacıyla hazırlanır. Yatırım teşvik sistemi, ülkemizin kalkınması ve uluslararası rekabet gücünün artırılması için de hayati önemi haiz bir konudur. Nitekim, mevcut düzenlemeyle, imalat sanayisi yatırımları üzerindeki finansman yükünü gidermek amacıyla KDV iadesine yönelik uygulamanın 2019 yılında da devam ettirilmesi amaçlanmaktadır.

Teşviklerden ve yatırımlardan bahsetmişken seçim bölgem olan Kayseri'mizin savunma sanayisi alanında hak ettiği ancak henüz gerçekleşmeyen yatırımlardan bahsetmek istiyorum. Kayseri, 1933'te tayyare fabrikasının üretime geçmesiyle birlikte savunma sanayisiyle tanıştı ve savunma sanayisinin gelişip büyümesi için her zaman çaba sarf etti. Stratejik konumundan, tankların modernize edildiği Anatamirinden, ASPİLSAN'dan, TAKSAN'ından söz edilip yıllarca "Altyapı hazır, işte yan sanayi, işte insan gücü." denilerek yatırımlardan pay almaya çalıştı ama bir türlü yol alamadı, hep ihmal edildi.

1991 yazında Hava İkmal Merkezi hareketli günlere sahne oldu. Sözde İspanyollarla anlaşma yapılmıştı, askerî amaçlı CASA tipi hafif nakliye uçakları Kayseri'de üretilecekti. Kanada, Fransa, Amerika Birleşik Devletleri firmalarıyla helikopter üretimi için ön anlaşmalar yapılmıştı. Helikopter üretiminde Kayseri'nin payı yüzde 40 olacak, kalanı Eskişehir Hava İkmal Bakım Merkezi ile Güvercinlik ve Mürted'e ayrılacaktı. Bunlar, zamanın Millî Savunma Bakanı tarafından, hükûmet adına yapılan açıklamalardı. İlginçtir, yapıldığı söylenen ön sözleşme ve anlaşmaların üzerinden yıllar geçti, ortada ne uçak var ne de helikopter var. Anlaşılan, altyapıydı, potansiyeldi derken kendimizi avutmaktan öteye yine gidemedik, yine "Kayserili işini bilir." mantığıyla avutulduk.

Kayseri'de Hava İkmal ve Bakım Merkezi ve Anatamir Fabrikası gibi iki önemli kuruluş varken yıl 2019 oldu ama hâlâ biz bu kuruluşların kıymetini bilemiyoruz. Yatırım yapılmadığı için bu fabrikaların özelleştirilmesi veya kiralanması bu işletmeleri heba etmek olur. Bu işletmelere gerekli destekler verildiği takdirde hem savunma sanayimize katkısı büyük olacak hem de Kayseri'mizin üretime katkısı büyük olacaktır. İlk yerli uçak çeker aracımız Rahvan ve bomba yükleme aracımız Seyit Onbaşı, İkinci Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığında, Kayseri'de üretilmiştir. Kayseri üretmeye devam etmek isterken bununla ilgili en önemli husus ağır sanayi yatırımları olmalıdır.

Türkiye Cumhuriyeti devletinin ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyacını kendi savunma sanayisiyle karşılamasının önemini bugün geldiğimiz noktada daha iyi anlıyoruz. Kayseri'de ilk uçak fabrikası kurulmuş olmasına rağmen bugün bu işletmeler gerekli ve yeterli yatırımları alamamaktadır ve kapasitesinin altında iş yapmaktadır. Yıllar önce "Fabrika kuran fabrika." olarak tanımlanan TAKSAN'ı değerlendiremeyen Kayseri'mizin artık kaybedecek zamanı yoktur. TAKSAN bugün özel bir şirket bünyesinde ülke ekonomisine hem de savunma sanayisine katkı sunmak adına mücadele etmektedir.

Savunma sanayisinde parça üretecek takım tezgâhları bu işin kalbidir. Bugün Türkiye'de takım tezgâhı üreten TAKSAN'dan başka fabrika yoktur. Fakat bu fabrika Kayseri'nin fedakâr iş adamları tarafından kendi imkânlarıyla faaliyetine devam etmektedir. Takım tezgâhları üretiminde kullanılan servo motor ithalatına ek yüzde 17 vergi getirilmesi müteşebbisleri düşündürmekte, ithal makinelerin önünü açmaktadır, ülkemizde üretilen takım tezgâhlarının rekabet şansını düşürmektedir. Üreticilerimizi teşvik etmemiz gerekirken ek vergilerle maliyetlerimizi artırmamız üretimi yavaşlatacak, ithal ürünlerin önünü açacaktır. Bu konunun da takipçisi olacağımızı buradan ifade etmek istiyorum.

Kayserili sanayicilerimiz savunma sanayisinin ve sektörün taleplerini dikkate alarak yatırım yapmaya hazırdır. Bu nedenle hep birlikte elimizi taşın altına koyarak gerekli yatırımların önünü açmak zorundayız. Mevcut işletmelerimizi desteklemeliyiz. İlimiz birçok yatırıma altyapı olarak müsaittir, yeter ki devletimiz teşvik etsin.

Tren yollarını, kara yollarını ve hava yolu ulaşımlarını dikkate aldığımız zaman Kayseri'nin Türkiye'nin savunmasının kalbi durumunda olduğunu göreceğiz ve bununla beraber...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Ersoy, bir dakika ilave süre veriyorum.

MUSTAFA BAKİ ERSOY (Devamla) - ...Türkiye'nin savunma sanayi merkezinin Kayseri olması gerektiğini de ısrarla savunuyoruz.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözlerimi noktalamadan önce, emektar gazetecilerimizin 10 Ocak Gazeteciler Günü'nü gönülden tebrik ediyorum, tüm gazetecilerimize hürmet ve muhabbetlerimi sunuyorum.

Milliyetçi Hareket Partisi olarak söz konusu teklifi olumlu değerlendiriyor, destekliyor, vatanımıza ve milletimize hayırlı olmasını Cenab-ı Hak'tan niyaz ediyorum.

Sağ olun, var olun. (MHP sıralarından alkışlar)