GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:41
Tarih:26.12.2018

MHP GRUBU ADINA MUSTAFA BAKİ ERSOY (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bugün görüşmelerine başlamış olduğumuz 38 sıra sayılı Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin birinci bölümünde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına konuşmak üzere söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu ve ekranları başında bizleri izleyen yüce Türk milletini saygıyla selamlıyorum.

Görüşülen teklif, vatandaşlarımızın bazı konulardaki mağduriyetinin giderilmesine yönelik önemli düzenlemeler içermektedir. Teklifin 1'inci maddesi, aynı zamanda geçtiğimiz günlerde Plan ve Bütçe Komisyonumuzda görüşülen (2/1369) esas numaralı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin 2'nci maddesinde de konu olmuştur. Emniyet teşkilatının aziz mensuplarına yönelik oluşturulan POLSAN (Polis Bakım ve Yardım Sandığı) Emniyet mensuplarının katılması hâlinde özellikle emeklilik dönemlerinde yüksek getirisi olan bir sandıktır. Mevcut hâliyle bu sandığa katılım isteğe bağlıdır. Sandık tüzüğünün 18'inci maddesine göre, ortaklık aidatı, ortakların emekliliğe esas olan brüt maaş veya ücretlerinin yüzde 5'i tutarındadır, bu miktar Genel Kurul kararıyla yüzde 10'a kadar artırılabilmektedir.

Polis Bakım ve Yardım Sandığının bir yıl içindeki faaliyetlerinden ve iştiraklerinden elde ettiği net kârın yüzde 40'ı kâr payı olarak sandık ortaklarının aidat toplamı oranında hesaplarına eklenmektedir. Ortaklara emeklilik, maluliyet ve vefat yardımları için net kârın yüzde 10'u ihtiyat fonuna ve yüzde 50'si yatırım fonu olarak sandık sermayesine dâhil edilmektedir. Diğer taraftan, süreç içerisinde üye olan personel sayısında dalgalanmalar söz konusu olmuştur. Bu durum da sandığın işleyişinde sıkıntılara sebebiyet vermiştir. Son yıllarda oluşan dezenformasyon sonucu personel sayısı 45 binlere kadar düşmüş ve mevcut üyelerin de sosyal haklarında zedelenmeler meydana gelmiştir. POLSAN'ın gerek emeklilik yardımı gerekse maluliyet ve vefat yardımı yaptığı düşünüldüğünde, Emniyet teşkilatı mensupları ve aileleri için son derece önemli bir işlevi olduğu ortadadır.

Teklifle getirilen düzenlemeyle, özellikle sandığın mevcut üyeleriyle ilgili bir düzenleme getirilmemektedir. Bu kişiler, yine üye oldukları dönemde sandığın statüsü neyse ona tabi olmaya devam edeceklerdir. Ancak, söz konusu madde kanunlaştıktan sonra Emniyet mensubu olarak çalışmaya başlayanlara ilgili sandığa üyeliği zorunlu hâle getirip mali olarak sürdürülebilir bir yapının kurulması amaçlanmaktadır.

Teklifin 2'nci maddesiyle, arazi varlığı az olan küçük çiftçilerin desteklenmesi amacıyla, ziraat odası üyelik aidatlarının belirlenmesiyle ilgili 6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanunu'nun 20'nci maddesinde değişikliğe gidilerek asgari ücretin yüzde 2'si olan aidat alt sınırının yüzde 1'e düşürülmesi düzenlenmiştir. Aidat üst sınırı çok yüksek olsa bile birlik yönetim kurulunun takdir yetkisi geniş bulunduğundan pratikte yeni dönemde aidatları yükseltmeme, sabit tutma, hatta ihtiyaç hâlinde indirim yapma imkânı bulunmaktadır ancak aidat alt sınırı asgari ücretin yüzde 2'sinin altında belirlenemediği için bu takdir yetkisi küçük çiftçiler için kullanılamamakta ve bu durum, tarımsal varlığı, arazi miktarı az olan küçük çiftçilerin aleyhine bir durum oluşturmaktadır. Arazi varlığı az olan küçük çiftçilerin desteklenmesi ve bu olumsuzluktan kurtarılmak üzere daha düşük miktarda aidat belirlenebilmesi amacıyla söz konusu düzenlemeyi desteklemekteyiz.

Yine çiftçileri desteklemek kapsamında, söz konusu teklif vesilesiyle, seçim bölgem olan Kayseri'mizin güzide ilçesi Bünyan'ın bölge çiftçilerinin bir sorununu dile getirmek istiyorum. Bünyan, ekonomik anlamda tarımın ön planda olduğu bir ilçemizdir. Maalesef bu ilçemizde dört yıl üst üste doğal afetler meydana gelmiş, bölge çiftçimiz mağdur olmuştur. Tarım ve Orman Bakanlığı, borcu olan çiftçilerin borçlarının yüzde 3,5 faiz oranıyla ertelenebileceğini açıklamış ancak Tarım Kredi Kooperatifi tarafından kullandırılan krediler yüzde 33 gibi çok yüksek faiz oranı üzerinden yapılandırma kapsamına alınmıştır. Bazı çiftçiler ise tarım sigortasını kooperatiften yaptırmadığı gerekçesiyle yapılandırma kapsamına alınmamıştır. Bünyan çiftçisinin talebi... Bu mağduriyetlerinin giderilmesi adına üst üste meydana gelen doğal afetlerden zarar gören tarım bölgelerindeki çiftçilerin tamamının kredi borçlarının yüzde 3,5 faiz oranı üzerinden yapılandırma kapsamına alınması gerekmekte ve bu borçların düzenli ödenebilmesi için yeniden üretime geçilebilmesi anlamında ana borcun yüzde 50'si oranında taahhütlü ek kredi imkânının tanınması bölgedeki çiftçilere büyük oranda fayda sağlayacaktır. İlçemiz Bünyan'da -ekonomisinde tarımın ön planda olduğu bölgelerde- çiftçilere desteğin iyileştirilmesi elzem olup doğal afetten kaynaklı maddi ve manevi kayıpların iyileştirilmesi adına gerekli çalışmaların yapılmasını arzu etmekteyiz.

Değerli milletvekilleri, teklifin 3'üncü maddesiyle 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'na geçici madde eklenmiştir. Maddeyle, 2918 sayılı Kanun kapsamındaki fiiller için uygulanacak ceza tutarlarının 2019 yılında yeniden değerleme oranında artırma yapılmaksızın uygulaması öngörülmektedir.

Bildiğiniz gibi, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'ndaki ihlaller için her takvim yılı başından geçerli olmak üzere önceki yılda uygulanan mutlak ceza tutarları, o yıl için Vergi Usul Kanunu hükümlerince tespit ve ilan olunan yeniden değerleme oranında artırılmaktadır. Trafik cezaları elbette ki caydırıcı olmalıdır. Bu çerçevede, yakın zamanda Gazi Meclisimizin çıkardığı 7148 sayılı Kanun'la 24 farklı cezada ciddi artırıma gidilmiştir. Örneğin, seyir hâlinde cep telefonuyla konuşanlara yönelik 108 TL olarak uygulanan idari para cezası 235 TL'ye çıkarılmıştır. Dolayısıyla trafik cezalarında geçtiğimiz ekim ayında yer yer yüzde 100'ü aşan bir oranda artırıma gidilmişken tekrar, üç ay sonra ceza artırımına gitmenin çok doğru bir durum olmadığı kanaatini taşıyorum. Aynı şekilde, 2020 yılında bu cezalar yeniden değerleme oranında güncellenerek uygulanmaya devam edecektir.

Teklifin 4'üncü maddesinde ise yıllarca birikmiş bir sorunun çözüme kavuşturulması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, 2960 sayılı Boğaziçi Kanunu'nun tanımlanan Boğaziçi öngörünüm bölgesi içerisinde belirlenen alanlarda, özellikle Üsküdar ve Beykoz'da yer alan taşınmaz maliklerinin de yapı kayıt belgesinden faydalanması öngörülmüştür. Burada Milliyetçi Hareket Partisi olarak tek temennimiz, ranta dayalı bir suistimalin olmamasıdır.

İmar barışı kapsamında düzenlenen söz konusu koordinatların Boğaziçi sahil şeridinin ve Boğaz'ın korunmasından ödün verilmeden, Boğaz'a zarar vermeyecek şekilde belirlenmesi son derece önemli ve hassasiyetle takip ettiğimiz bir konudur.

Ayrıca, önemle belirtmek isterim ki Boğaz'a en yakın olan sahil yolu ile deniz arasında kalan bölgelerin bu düzenleme kapsamında yer almaması, bu düzenlemenin var olan sıkıntıları gidermeye yönelik bir işareti olarak da değerlendirilmektedir.

Teklifin 5'inci maddesiyle, tebligat gecikmesinden kaynaklanan bir sorunun çözümü amaçlanmaktadır. İstanbul şehir içi trafiğinin rahatlatılması amacıyla bazı araçların 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ile Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden geçişi yasaklanmıştı. 2 Kasım 2016 tarihinden 1 Ocak 2019'a kadar olan zaman aralığında araç sınıfları itibarıyla söz konusu köprülerden geçmesi yasak olan ama buna rağmen geçenlere verilen idari para cezalarının tahsilatından vazgeçilmektedir. Ayrıca, yapılan itirazlardan ve açılmış davalardan feragat edilmesi kaydıyla tahsil edilen para cezalarının ilgililere, 28 Şubat 2019 tarihine kadar başvurmaları hâlinde 29 Mart 2019 tarihine kadar ret ve iade edilmesi iyi niyetli vatandaşlarımızın mağduriyetini önlemiştir. Bu maddeyle, Milliyetçi Hareket Partisi olarak seçim beyannamemizde söz verdiğimiz gibi şoför esnafına elimizden gelen desteği esirgemeyeceğimizi, emektar kardeşlerimize her daim sahip çıkacağımızı bir kez daha belirtmek istiyorum.

Teklifin 6'ncı maddesiyle kamuoyunda Büyükşehir Yasası olarak bilinen 6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un geçici 1'inci maddesinin (15)'inci fıkrası kapsamında tüzel kişiliği kaldırılan köylere sağlanan bazı istisnalara süre uzatımı getirilmiştir. Bu kapsamda, Emlak Vergisi Kanunu'na göre alınması gereken emlak vergisi ile Belediye Gelirleri Kanunu uyarınca alınması gereken vergi, harç ve katılım paylarına ilişkin istisna süreleri ile bu yerlerde içme ve kullanma suları için ücretin, en düşük tarifenin yüzde 25'ini geçemeyecek şekilde belirlenmesine ilişkin uygulama süresinin 31 Aralık 2022 tarihine kadar uzatılması teklif edilmiştir. Ayrıca, tüzel kişiliği kaldırarak tek mahalleye dönüşen beldelerde içme ve kullanma sularından alınacak ücretin, mevcut en düşük tarifenin yüzde 50'sini geçemeyeceğine ilişkin düzenlemedeki süre de 31 Aralık 2022 tarihine kadar uzatılmaktadır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Milliyetçi Hareket Partisi olarak kanun teklifini desteklediğimizi belirtiyor, vatanımıza ve milletimize hayırlar getirmesini Cenab-ı Allah'tan niyaz ediyor, Genel Kurulumuzu saygıyla selamlıyorum.

Sağ olun. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim.