GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısının 5'inci Tur görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:33
Tarih:15.12.2018

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi üzerinde söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Konuşmama başlamadan önce, Ankara-Konya seferini yapan tren kazası sonucu hayatını kaybeden vatandaşlarımıza Cenab-ı Allah'tan rahmet, yaralılarımıza da acil şifalar diliyorum.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2019 bütçesinin hayırlı ve uğurlu olmasını diliyorum. Yurdumuzun her yerinde şantiyelerde, hat boylarında, yollarımızda Türkiye'nin çehresini değiştiren 280 bini aşkın Ulaştırma ve Altyapı camiasının her ferdine teşekkür ediyorum. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde bugünkü Meclis Başkanımız, eski Başbakanımız, Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım'ın bu büyük camiayla birlikte gece gündüz çalışarak Türkiye'yi nereden nereye getirdiğini tarih unutmayacaktır, milletimiz unutmayacaktır, gelecek nesiller unutmayacaktır.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Tarih sizleri de unutmayacaktır.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bu vesileyle, Sayın Cumhurbaşkanımıza, Sayın Meclis Başkanımıza, bugün görev başında olan Ulaştırma ve Altyapı Bakanımıza ve önceki bakanlarımıza da şükranlarımızı arz ediyorum.

ALİ ŞEKER (İstanbul) - Pamukova...

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Pamukova, Tavşancıl...

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bu bütçeye katkıda bulunan bütün milletvekili arkadaşlarıma da teşekkür ediyorum.

Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; sözü uzatmadan birkaç satırda görüşlerimi arz etmek istiyorum.

Son on altı yılda yapılan yatırımlarla ülkemizin her köşesi erişebilir ve ulaşılabilir hâle gelmiştir. Yollar bölünmüş, milletimiz daha da güçlü birleştirilmiştir. Marmaray, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli, Körfez Geçişi, dünyanın gıpta ettiği İstanbul Havalimanı hepimizin gururu olmuş, hava yolu da halkın yolu olmuştur.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2003 yılındaki demir yollarının eski fotoğrafını hatırlatmak istiyorum.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Biz de Pamukova'yı, Tavşancıl'ı, onları hatırlatalım sana.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Ulu Önder Atatürk "Demir yolları refah ve ümran tevlit eder." diyerek demir yollarında seferberlik başlatmış ancak sonraki altmış yıl demir yollarına gerekli yatırım yapılmamış, tabiri caizse çivi bile çakılmamıştı. Trenlerin ve hatların bakımı bile yapılamıyordu, hatların yüzde 80'inde sinyal de yoktu.

MAHMUT TANAL (İstanbul) - Hiç olmazsa insanlar ölmüyordu.

RECEP ÖZEL (Isparta) - Ya Başkanım, böyle olur mu?

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Demir yolcular kendi içine kapanmış, demir yollarını ayakta tutmaya çalışıyordu.

MAHMUT TANAL (İstanbul) - İnsanlar ölmüyordu.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ya bırak onu! Marşandizi anlatıyor! Bırak onu ya!

VELİ AĞBABA (Malatya) - 9 kişi öldü, sayın milletvekili de bu işin sorumlularından birisi.

BAŞKAN - Değerli arkadaşlar... Değerli arkadaşlar, lütfen, hatibi izleyelim.

Sayın Akar, değerli arkadaşlar; lütfen, rica ediyorum.

Siz buyurun, devam edin.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Arkadaşlar, herkes bilir ki tren beni sever ben de treni. Öyle sizin sevdiğiniz gibi de değil. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Siz, lütfen, Genel Kurula hitap edin.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Yani her gün sabahleyin gidip rayları öpmüyoruz. Ulu Önder Atatürk'ün dediği gibi, trene hizmet ediyoruz ve treni Türkiye'de var etmek için elimizden gelen her şeyi yapıyoruz. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

VELİ AĞBABA (Malatya) - Bir sürü insan öldü, bunun hesabını vermeyecek misiniz? Hayret bir şey ya!

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Demir yolcular kendi içine kapanmış, demir yollarını ayakta tutmaya çalışıyordu.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Yüzlerce insan ölmüş, binlerce...

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Halkımızın yüzde 100'ü demir yollarını seviyor ama sadece yüzde 5'i trene biniyordu.

BAŞKAN - Sayın Ağbaba, lütfen...

VELİ AĞBABA (Malatya) - Sayın Başkan, olmaz ki böyle bir şey. Bir sürü insan ölmüş, sorumluluğu ellerinde.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Halkımızın demir yolu sevgisinden güç alarak Hükûmetimiz tarafından demir yollarımız, cumhuriyetimizin ilk yıllarında olduğu gibi, Ulu Önder Atatürk'ün izinden giderek devlet politikası hâline getirildi.

VELİ AĞBABA (Malatya) - 1.600 insan ölmüş bu kazalarda. Bunun hesabını vermeyecekler mi? İnsanın biraz yüzü kızarır.

BAŞKAN - Lütfen, değerli arkadaşlar.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - AK PARTİ tarafından bugüne kadar 6 milyar TL'si sinyal olmak üzere 61 milyar TL yatırım yapıldı.

VELİ AĞBABA (Malatya) - AK PARTİ döneminde, bugüne kadar 1.650 kişi ölmüş tren kazalarında, yazık.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Sinyalizasyon olmadığı için insanlar öldü. Yenimahalle'deki kazada sinyalizasyon olmadığı için öldü, hangi sinyalden bahsediyorsunuz?

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Böylece yeni hızlı tren hatları, Marmaray işletmeye alındı. Dünyada 8'inci hızlı tren ülkesi olduk. (AK PARTİ sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar) Sinyal sistemi yüzde 20'den yüzde 50'ye çıkarıldı.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Var var, dün de vardı.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Millî sinyal başta olmak üzere yerli bir demir yolu endüstrisi kuruldu. Bütün hatlar yenilendi, bütün hatlar. Emniyet yönetim sistemi kuruldu. Demir yollarında yolcu sayısı 2,5 kat artarak 188 milyona, yük miktarı da 2,5 kat artarak 32 milyon tona ulaştı.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Dünyanın en güvenli ulaşım aracını en güvensiz hâle getirdiniz.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Hükûmetimize ve demir yolculara teşekkürü bir borç biliyorum. Ancak, demir yollarını ayağa kaldırmak için en az bu kadar daha yatırım yapmamız gerekiyor ve buna herkesin destek olması gerekir, bunun için çağrı yapıyoruz.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Demir yollarında sizden fazla kaza yapan ülke var mı? Dünyada 1'inciyiz, dünyada! Tren kazalarında dünyada 1'inciyiz, bunu da söylesenize. Dünyada trenden insan öldüren tek ülkeyiz biz.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Elbette hedeflerimiz var; 2023 hedeflerine ulaşacak, demir yollarımızı 25 bin kilometreye çıkaracak ve Türkiye'nin yüzde 72'sini hızlı trenle tanıştıracağız. (AK PARTİ sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Bizi hiçbir şeyle tanıştırmayın, tanıştırdığınız trenler insanların ölümüne sebep oluyor.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Dünyada 1'inciyiz, dünyada.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekillerimiz...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Toparlayın Sayın Karaman, bir dakika ilave ediyorum.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - ...evvelsi gün, 13 Aralık 2018 Perşembe günü Ankara'da hepimizi üzen elim bir tren kazası meydana geldi. Kazanın savunulacak bir tarafı yoktur. Kazanın savunulacak bir tarafı yoktur. Kaza savunulamaz. Ancak ben burada bu konuyla ilgili bazı bilgiler vermek istiyorum eğer dinlerseniz.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Dünyada 1'inciyiz, sayenizde.

GÜLİZAR BİÇER KARACA (Denizli) - Hesap verin o zaman.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Hesap verin, hesap.

BAŞKAN - Değerli arkadaşlar, lütfen, rica ediyorum.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Olmaz ki, dünya 1'inciliği... Dünyada 1'inciyiz kazalarda.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Biz hesabımızı verdik, veririz de.

BAŞKAN - Tamamlayın siz konuşmanızı Sayın Karaman.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Bakın, boşuna bağırmayın, ben söylüyorum, tren beni sever ben de treni çok severim. Onun için de sahip oluruz. (AK PARTİ sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)

BAŞKAN - Sayın Karaman, siz Genel Kurula hitap edin.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Suçlunun başı sensin. Ya makinisti cezaevine atıyorlar ya bekçiyi. Genel Müdüre bak!

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Trenlerin işletim sistemi dünyada iki farklı yöntemle yapılır; birisi sinyal sistemi, diğer yöntem de TMİ sistemi.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Ne oluyor? Çok adam öldürürsen, genel müdürsen milletvekili oluyorsun; ödül veriyorlar.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Merkezden idare edilen TMİ sistemi yani trenlerin merkezden yönetim sistemi. Tren hızları 120 kilometre hızın altındaysa bu sistem kullanılır.

VELİ AĞBABA (Malatya) - Ne kadar çok kaza olursa, kaza yapan genel müdürü vekil yapıyorlar. Yazıklar olsun! Olmaz ki!

BAŞKAN - Değerli arkadaşlar, lütfen... Lütfen, değerli arkadaşlar...

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - 120 kilometrenin üzerinde sinyal mecburdur ama 120 kilometrenin altında TMİ sistemi de...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Karaman, bir dakika daha vereyim. Toparlayıp selamlayalım Genel Kurulu.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - İkisi de uluslararası sisteme uygundur. Ülkemizde yüksek hızlı trenler tüm dünya hızlı trenlerinde olduğu gibi ERTMS sistem sinyaliyle çalışmaktadır. Ülkemizdeki hızlı tren hatları dünyanın en yüksek teknolojisiyle donatılmıştır.

GÜLİZAR BİÇER KARACA (Denizli) - O yüzden mi çok kaza oluyor?

VELİ AĞBABA (Malatya) - Dünyada... En çok kaza yapan, insan öldüren genel müdürü milletvekili yapıyorlar.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Elbette sinyal sisteminde, kamera sistemi de ihata sistemi de vardır. Ankara-Sincan arası 2 yüksek hızlı tren hattı değil, konvansiyonel hat statüsündedir.

VELİ AĞBABA (Malatya) - İnsanın biraz yüzü kızarmalı. Yüzü de kızarmıyor.

BAŞKAN - Selamlayalım Sayın Karaman.

SÜLEYMAN KARAMAN (Devamla) - Maksimum hızı 120 kilometredir ve 5 hatlıdır.

Ne olduysa oldu, onu bilmiyoruz, savcılarımız inceliyor. Dün, her zaman 1'inci hattan giden tren 2'nci hattan gitmiştir.

Bütçenin hayırlı olmasını diliyor, hepinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)