| Konu: | 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısının 5'inci Tur görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 33 |
| Tarih: | 15.12.2018 |
MHP GRUBU ADINA LÜTFİ KAŞIKÇI (Hatay) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sizleri ve ekranları başında bizi izleyen tüm vatandaşlarımızı saygıyla, sevgiyle selamlıyorum.
Konuşmamın başında evvela, biz sınırlarımızın içerisinde bağımsız, rahat ve huzurlu bir şekilde yaşayalım diye sınırlarımızın hemen ötesinde şehit olan Üsteğmen Muhammed Ali Kalo'ya Allah'tan rahmet diliyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; altyapı yatırımları gelişmiş ülkelerde büyümeyi de beraberinde getiren bir unsurdur. Köprüler, otoyollar, bölünmüş yollar gibi altyapı yatırımları, beraberinde istihdam oluşturması açısından oldukça önemlidir. Öyle ki Bakanlık çatısı altında taşra teşkilatları ile bağlı, ilgili ve ilişkili kurum ve kuruluşlarla birlikte, Bakanlığa bağlı yatırımların şantiyelerinde çalışanları da hesaba katarsak 250 bin insanın istihdamını ilgilendiren bir kurumdan bahsediyoruz.
Günümüzde sanayileşmiş ülkeler, altyapı yatırımlarına ve özellikle etkin bir ulaştırma altyapısına gereken önemi vererek bugünkü sanayileşme ve kalkınma hamlelerini tamamlamışlardır.
Şüphesiz, ulaştırma içerisinde en büyük pay, bundan önceki yıllarda olduğu gibi bu yıl da karayollarına aittir. Bakanlığın bundan önceki ve önümüzdeki bütçelerine de bakıldığında, yatırımlar noktasında, karayollarının ulaştırma sektörünün lokomotifi olduğu ortaya çıkacaktır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ulaşım sistemleri, ulaşım hizmetleri tüm vatandaşlarımızı yakinen ilgilendiren konuların başındadır. Bu durum dünyanın diğer ülkelerinde de aynıdır. Dünya genelinde insanların beklentilerini ölçmek adına yapılan ve yaklaşık 7 milyon insanın katıldığı bir anketle bu beklentiler belirlenmiş ve Birleşmiş Milletlerin Küresel Araştırma Raporu'yla kamuoyuna paylaşılmıştır.
Bu ankete göre, insanların dünya çapında 16 beklentisinden birinin de daha iyi ulaşım, daha iyi yollar, diğerlerinin de telefon ve internet erişimi olduğu belirtilmektedir. Bu raporlardan da anlaşılacağı üzere yol, ülke kalkınmasına, toplumun sosyal, ekonomik gelişmesine temel oluşturan en önemli altyapı sistemlerinden biridir.
Günümüzde ulaşım sistemleri her ne kadar gelişen teknolojilerle birlikte çok ileri seviyelere gelse de ulaşım, öncelikle yolla başlar. Cumhuriyetimizin ilk yıllarında öncelikle yerleşim birimleri arasındaki seyahat süresini kısaltan, ulaşılmayan yerlere erişilerek atıl kaynakları kullanılır hâle getiren, yurt savunmasında güvenliğe ve ülke imarına hizmet eden; kültür, sanat ve eğitimin yaygınlaşmasını sağlayan birer ulaşım sistemi hedeflenmiştir.
Ulaştırma alanında özellikle kara yollarının gelişiminde cumhuriyet tarihi boyunca emeği geçen herkese teşekkür etmek hem emeğe saygımızın hem de devletteki devamlılığın vurgulanması açısından bizim için son derece önemlidir. Adalet ve Kalkınma Partisi hükûmetleri döneminde de elbette kara yollarında önemli gelişmeler yaşanmıştır. Otoyollar, bölünmüş yollar, duble yollar, köprüler, viyadükler, tüneller, alt ve üst geçitler ile geniş açıklıklı asma köprüler, tüp geçitler hükûmetin başarısı, ülkemizin de kazanımıdır. Asya'nın Avrupa'ya bağlantısı için yapılan çalışmalarla birlikte Bir Kuşak, Bir Yol Projesi kapsamında alınan mesafe de ülkemiz açısından önemli bir kazanımdır.
Bakanlığın tamamlanan projelerinin yanında devam etmekte olan kara yoluyla ilgili projelerin olduğunu da partimiz olarak yakinen takip etmekteyiz. Milliyetçi Hareket Partisi olarak Kuzey Marmara Otoyolu, Gebze-İzmir Otoyolu, 1915 Çanakkale Köprüsü, Menemen-Çandarlı-Aliağa Otoyolu gibi kamu-özel sektör iş birliğiyle kamu yararına yapılan bu projelere olumlu baktığımızı belirtiyorum. Ancak, yapılan bu olumlu işlerin hakkını teslim ettiğimiz gibi aksaklıkların iyileştirilmesi hususunda yapıcı eleştirilerimizi de buradan paylaşmak istiyorum. Öncelikle, bölünmüş yollardaki hizmet kalitesinin düşük olduğunu belirtmek isterim. Bunun en büyük sebebinin de kara yolu inşaatının çok hızlı bir sürede tamamlanmak adına kaliteden ödün verilmesinden kaynaklı olduğunu düşünmekteyiz. Kaliteden verilen ödün her yıl "bakım ve onarım" adı altında hazineye ciddi bir yük oluşturmaktadır. Yapım kalitesinin üst seviyede tutulması uzun vadede bakım onarım maliyetini düşürerek hazinenin de yükünü artırmaktadır. Dünya Ekonomik Forumu verilerine göre 2018 yılında 137 ülkenin bulunduğu yol kalitesi sıralamasında ülkemiz 5 puanla 30'uncu sırada yer almaktadır. En yüksek değerlendirme notunun 7 olarak belirlendiği bu sıralamada Birleşik Arap Emirlikleri 6,4 puan ile ilk sırada yer almaktadır. Açıklanan bu veriler de tespitimizi desteklemektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kamu-özel iş birliğiyle yapılan projelerde de birtakım eleştirilerimiz var, özellikle dikkatlerinize sunmak istiyorum. Kamu-özel iş birliğiyle yapılan projelerde dikkat edilmesi gereken husus ise verilen garantilerin getirdiği dolara dayalı fiyatlama unsurları ile kamunun karşılaştığı yükümlülüklerdir. Bu ve benzeri projelerde kamu yararı gözetilerek yapılan sözleşmelerin daha makul ve gerçekçi rakamlar taahhüt edilerek, yine bu sözleşmelerin şeffaf bir ortamda gerçekleşmesi beklentimizdir.
Bir diğer konu da, büyükşehir belediyelerimizin sorumluluk alanlarında bulunan köy yollarının yapım ve iyileştirilmesi konularında siyasi faktörler gözetmeksizin eşit ve kapsayıcı çalışmaların yapılmasıdır. Birçok yerde farklı siyasi tercihler nedeniyle hizmetlerin aksatıldığını görmekteyiz. Bunun için de Milliyetçi Hareket Partisi olarak bir çözüm önerimiz var: Vatandaşlarımızın mağduriyetlerinin giderilmesi için Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın, İçişleri Bakanlığı ve büyükşehir belediyelerimizle koordineli bir şekilde çalışması gerektiğine inanmaktayız.
Ekonomik ve sosyal kalkınmaya destek olacak, millî menfaatleri kollayacak, güvenlik sisteminin taleplerini karşılayacak, vatandaşın refah seviyesini yükseltecek ve kullanıcıların memnuniyetini sağlayacak bir ulaştırma ve altyapı sistemi Milliyetçi Hareket Partisi olarak hayalimizdir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bir diğer ulaştırma ve altyapı konusu olan Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu bütçesinde yüzde 51'lik artış olduğunu görmekteyiz. Türkiye, telekomünikasyon sektöründe çok ciddi yol katetmiştir. Türkiye, muasır medeniyetler seviyesine ulaşmanın anahtarı olan bilgi ve teknolojide her gün kendisini geliştirmektedir. Türkiye olarak bu yarışın gerisinde kalmamakla birlikte yerli ve millî üretimleri geliştirerek dünya bilgi teknolojileri ve iletişim arenasında üst sıralarda boy göstermeliyiz. Üreten toplumların kazandığı küresel dünyanın olmazsa olmazı yerli ve millî olmaktır. Bu konuda Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın yerli ve millî üretimi destekleyeceği çalışmalar içerisinde olmasını temenni ediyoruz.
2018 yılı itibarıyla geniş bant internete erişim imkânının ülkemizin dört bir yanına ulaştığını memnuniyetle görmekteyiz. Ancak bazı kırsal bölgelerimizde vatandaşlarımızın bu hizmetlerden tam anlamıyla yararlanamadığını görmekteyiz. Bilgi toplumuna geçiş sürecinin hızlandığı 2018 yılında ülkemizde bu tür aksaklıkların ve mağduriyetlerin olmasını kabul etmek mümkün değil.
Yine, enflasyonla mücadele kapsamında mobil ve sabit haberleşmede yetkilendirilmiş işletmelerin serbest piyasa koşullarında tüketicilere hizmetleri esnasında Bakanlığımızın ücretlendirme denetim mekanizmasını artırmasını talep ediyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; gelelim teknolojinin bir diğer yüzü olan siber saldırılara. Çağımızın en önemli konularından biri siber güvenliktir. Teknolojik gelişmelerle gün geçtikçe sayısallaşan hizmetler nedeniyle siber alanda tehditler artmaktadır. Bu tehditler genellikle bankacılık, enerji, sağlık gibi kritik sektörleri hedef almakla birlikte, ülke ve devlet güvenliğini tehdit eden istihbari konuları da hedef almaktadır. Bugün bu konu sadece Türkiye'nin değil, tüm dünyanın sorunudur. Bu bakımdan ulusal güvenliğimizi ve ülkemizdeki tüm ticari teşebbüsleri korumak adına Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu bünyesindeki Siber Olaylara Müdahale Merkezini ve faaliyetlerini Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak topyekûn destekliyoruz.
2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi'nin konularından biri de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü bütçesidir. Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk'ün "İstikbal göklerdedir." sözlerini bir kez daha anımsatmak ve altını çizmek istiyorum. Sivil havacılık, cumhuriyetin ilk yıllarında dahi üzerinde önemle durulan ve büyümesi için çalışmalar yapılan bir alan olmuştur. Havacılık sektörünün, millî gelir ve istihdam olmak üzere, ekonomi üzerinde önemli bir etkisi vardır.
Sivil havacılıkta görev yapan, başta pilotlar olmak üzere, birçok personel Türk Silahlı Kuvvetlerimizden ve dahi yurt dışından alınmaktadır. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğümüzün asli görevlerinden biri de sivil havacılığa hizmet edecek uygun düzeyde personeller yetiştirmektir. Bu bağlamda MHP Grubu olarak kalifiye personellerin yetiştirilmesi için en üst düzeyde eğitim kurumlarının artırılmasını ve geliştirilmesini, ayrıca bu kurumlardan yetişen personelin de istihdam edilmesini arzu etmekteyiz.
Son olarak, seçim bölgem Hatay'la ilgili -hazır Sayın Bakanımız da buradayken- birkaç konu var, onları dile getirmek istiyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Kaşıkçı, bir dakika ekleyelim, rahat rahat dile getirin.
LÜTFİ KAŞIKÇI (Devamla) - Sayın Bakanım, muhtemelen Hatay'a geleceksiniz. Hatay'a geldiğiniz zaman Valilik ziyaretleri ve parti ziyaretleri olacak. Ancak, hemen akşamı lütfen Hatay'dan çıkmayın, bir gün de kalın. O kaldığınız gün de şöyle bir tebdilikıyafetle, sivil bir araçla Hatay'da dolaşmanızı buradan hassaten rica ediyorum. Hatay'da dolaşırken de Hatay'ın özellikle kara yolları konusunda ne kadar geride kaldığını sizin de canlı olarak gözlemlemenizi istediğimden dolayı bunu sizden rica ediyorum. Antakya Yayladağı arasında bir yolumuz var, 44 kilometre, on altı yıldır bitmedi efendim bu yol. Yine Antakya Altınözü arasında 24 kilometrelik bir bölünmüş yol var, daha başlanmadı, o yüzden "Bitmedi." diyemiyorum. Kırıkhan ile Reyhanlı arası 36 kilometre, Kırıkhan ile Hassa arası 38 kilometre yine bölünmüş yollar var; bunların bir an önce bitmesiyle ilgili Bakanlığınızın Hatay'a özel bir bakış açısıyla bakmasını hassaten rica ediyorum. Hatay, Cumhur İttifakı'na yüzde 48,5 oy verip her türlü yatırımı en güzel şekilde almayı hak ediyor diye düşünüyor ve bu duygu ve düşüncelerle 2019 yılı bütçesinin hayırlı olmasını temenni ediyorum.
Gazi Meclisimizi saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Kaşıkçı.