GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Abonelik Sözleşmesinden Kaynaklanan Para Alacaklarına İlişkin Takibin Başlatılması Usulü Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:27
Tarih:06.12.2018

ZÜLFÜ TOLGA AĞAR (Elâzığ) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 16 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin görüşmelerini tamamladık, tümünün oylanmasından önce oyumun rengini belli etmek için söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Konuşmamın en başında kendi oyumun renginin lehte olacağını sizlere belirtmek istiyorum. Çünkü kanun teklifiyle getirilen düzenlemeler, teknolojiden daha fazla istifade edeceğimiz, öteleyemeyeceğimiz, sonraya bırakamayacağımız iktisadi hayatın ve iktisadi hayatta mal ve hizmet alımında yer alanlar arasındaki ikili münasebette ortaya çıkan problemleri çözen yargı mercilerimizin beklediği düzenlemelerdir.

Ticari hayatta iki husus önemlidir. Birincisi güven, ikincisi zaman. Görüşmelerini tamamladığımız kanun teklifi tam da bu iki hususta ihtiyaç hissedilen düzenlemeleri içeriyor ve ticari hayatın üzerinde yükseldiği zemini kuvvetlendiriyor. Teklifle, abonelik sözleşmelerinden kaynaklı borçların takip usulünde teknolojiden istifade edilmesi, zorunlu arabuluculuk uygulamasının kapsamının genişletilmesi, konkordato sürecinde mali raporların belirli bir standartta hazırlanması hususlarında ve icra takibinde UYAP sisteminin amaca uygun ve etkin kullanımını sağlamak için yeni düzenlemeler yapılıyor.

Teklifin maddeleri görüşülürken detayların çoğu konuşuldu. Ben sadece birkaç hususa değinmek istiyorum. İcra dairelerinde 8 milyon takibin 3,5 milyonu abonelik sözleşmelerinden kaynaklı takiplerden oluşuyor. Bu 3,5 milyon işlem için binlerce avukat icra dairelerinin yolunu tutuyor. Çağımız teknoloji çağı. Bu çağda insanları mobilize etmek yerine iletişim ağını mobilize etmek hem daha ekonomik hem daha hızlı. UYAP ve PTT'nin entegre edileceği Merkezî Takip Sistemi'yle hem abonelik sözleşmelerinden kaynaklı alacakların takip süreci hızlanacak hem de icra dairelerinin iş yükü azalırken alacağın takip sürecinde ulaşımdan evraka kadar alacağın miktarını yükselten masraf unsurları azalacağı için, hem borçlunun hem de alacaklının katlanmak zorunda kaldığı yük hafifleyecek.

Değerli milletvekilleri, teklifle getirilen bir diğer düzenleme konkordatoyla ilgilidir ki bu bana göre çok önemli bir düzenlemedir. Başta da söyledim, ticari hayatın en önemli unsurlarından biri güvendir. Ticari hayatta zor duruma düşen şirketler, firmalar dün de vardı, bugün de var, yarın da olacak. Bu, ticari hayatın bir gerçeği. Burada önemli olan, ticari hayatın zorluklarını bahane ederek bazı firmaların borçlarını ödemekten imtina etmesini önleyici tedbirleri almamızdır. Sistemin boşluklarından faydalanmaya çalışanlara karşı iyi niyetli alacaklıların haklarını korumak, virüs kapmış bir firmanın ya da hasta olmayıp da eline virüs bulaştıran obje tutan firmaların hastalığını sağlam şirketlere bulaştırmasını önlemektir. Teklifle, konkordato müessesesine, bu müesseseye hakikaten ihtiyacı olan, konkordato süreciyle alacaklıların borcunu öderken gelecekte ayakta kalabilecek şirketlerin, firmaların daha sağlıklı kriterlerle belirlenmesini sağlayacak ve alacaklıları da koruyacak, art niyetlilerin sistemin boşluklarını kullanmasını önleyecek düzenlemeler getiriliyor.

Mesela ne yapılıyor? Düzenlemeyle Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun yetkilendirdiği bağımsız denetim kuruluşlarının mali raporlarının esas alınması yani raporlarının güvenilirliği güvence altına alınıyor. Konkordato komiserlerinin niteliği ve seçim usulü düzenleniyor.

Teklifin bir diğer düzenlemesi, zorunlu arabuluculuğun kapsamının genişletilmesi konusunda. Mevcut hâlde iş mahkemelerinin iş yükünü üçte 2 azaltan arabuluculuk müessesesi -henüz bir müessese olmamasına rağmen- uyuşmazlıkların çözümüne getirdiği hız ve tarafların masraflarını azaltmasıyla etkin olarak kullanılmaya başlanmıştır. Arabuluculuğun kapsamının genişletilmesinin iki yönde faydası vardır: Biri, mahkemelerin iş yükünün hafiflemesi ve mahkemelerin önüne gelen davaların daha kapsamlı incelenmesi ve daha kısa sürede sonuçlanması yani adalete zaman kazandırması. İkincisi ise tarafların bir araya gelerek kısa sürede aralarındaki uyuşmazlığı çözebilmeleri yani taraflara zaman kazandırabilmesidir.

Değerli milletvekilleri, bir diğer düzenleme, UYAP sisteminde icra takibinin gerçekten ihtiyacı olan tarafından yapılmasını düzenlemektir. İcra takiplerini hızlandırmak için kurulan sistemin maalesef...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

ZÜLFÜ TOLGA AĞAR (Devamla) - Özür dilerim Başkanım.

BAŞKAN - Buyurun.

Bir dakika daha veriyorum.

ZÜLFÜ TOLGA AĞAR (Devamla) - ...hız ve etkinliğini artırmak için gerçekten alacaklıların sisteme müracaatını sağlayacak bir düzenlemenin zorunlu hâle gelmesinin sebebi, sorgu sisteminin gereksiz kullanımıdır. Robot yazılımları ve ihtiyaç olmadığı hâlde sistemde gereksiz sorgu yapmayı durdurmanın tek yolu, bu hizmetin bedel karşılığında sunulmasıdır. Sistemde cüzi bir bedel karşılığı yapılacak sorgulama, sistemin yükünü hafifletecek, hız ve etkinliği artırılacaktır.

Değerli milletvekilleri, 16 sayılı Kanun Teklifi'yle getirilen, hem ekonominin üzerinde yükseldiği zemini kuvvetlendiren hem uyuşmazlıkların çözümünde zamanı kısaltırken tarafların yüklenmek zorunda kaldığı masrafları da azaltan hem de vatandaşlarımızı koşturmak yerine teknolojiyi koşturacak düzenlemelerin hayırlı olmasını diliyor, teklifin oylamasında kabul oyu vereceğimi tekraren beyan ediyor, hepinize saygılarımı sunuyorum.

Sağ olun, var olun. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Ağar.