| Konu: | CHP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 7 |
| Tarih: | 16.10.2018 |
AK PARTİ GRUBU ADINA AHMET ARSLAN (Kars) - Saygıdeğer Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi en derin saygılarımla selamlıyorum.
Öncelikle, üçüncü havalimanı dünya çapında bir havalimanı, bunu herkes biliyor. Sebebi, bugün dünyanın en büyük havalimanları 90 ila 100 milyon yolcuya hizmet ederken İstanbul üçüncü havalimanı başlangıçta 90 milyon, bütün etapları tamamlandığında 200 milyon kişiye hizmet edecek ve inşallah, günün sonunda yaklaşık 250 bin kişiye istihdam sağlayacak.
Gelelim üçüncü havalimanıyla ilgili açıklamalara. Birincisi, üçüncü havalimanının maliyeti 10 milyar 247 milyon liradır.
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Avro.
AHMET ARSLAN (Devamla) - 10 milyar 247 milyon avrodur, dediğiniz doğru, çok çok teşekkür ediyorum. Kira bedeli ise yıllık 886 milyon avro olmak üzere, KDV dâhil 26 milyar 125 milyon avrodur. Çin'de yapılan 11 milyar, Türkiye'de yapılan 10 milyar 247 milyon; 26 milyar ise alacağımız kira geliridir. Bunun bilinmesinde fayda var.
Dönelim, niye geç yer teslimi yapıldı? Yap-işlet-devret projelerinde vaziyet planıyla ihaleye çıkarsınız, neler istediğinizi söylersiniz ve daha sonra bunlarla ilgili görevli şirket kesin projeyi hazırlar, o kesin projeye göre de yapar. İstanbul üçüncü havalimanının ihalesi yapıldıktan sonra Orman Genel Müdürlüğü dedi ki: "Bana kesin projenizi vermediğiniz sürece ben size burada inşaat yapma izni vermem." Dolayısıyla iş geç başladı. Ancak şartname eki dokümanlarda vardır, deniyor ki: "Kesin proje hazırlanıncaya kadar ve kurumlardan gerekli izinler alınıncaya kadar, vaziyet planı çerçevesinde harita ölçümü, zemin etüdü, sismik ve hâlihazır çalışmalar yapılabilir." Dolayısıyla bu çalışmalara önceden başlandı, bunun bilinmesinde fayda var.
Ve yine kot söylendi. Kotla ilgili de şartnamede ve ihale döneminde firmaların sorularına verilen zeyilnamelerle denmiştir ki: "Etütlere bağlı olarak değişiklikler çıkarsa bunun gereği yapılacaktır." Gereği nedir? Fiyatta düşme olursa günün sonundaki mahsuplaşmada bunu kiraya ekleyeceğiz, fiyatta artış olursa bunu yüklenici olarak sen sineye çekeceksin. Dolayısıyla bu sürpriz değildir, ihale eki dokümanlarda ve zeyilnamelerde belirtilmiştir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
AHMET ARSLAN (Devamla) - Değerli Başkanım, lütfen...
BAŞKAN - Sözlerinizi tamamlayın.
Buyurun.
AHMET ARSLAN (Devamla) - Çok çok teşekkür ediyorum.
Kaldı ki zeyilnameyle verilen cevap bütün firmalara verilir, sadece soruyu sorana verilmez; bunu özellikle vurgulamak isterim.
Ve yine grup önerisinde deniyor ki: "İç finansman temin edildi, hazine garantisi verildi." Değerli arkadaşlar, iç finansman değildir, Türkiye'deki bankaların yabancı şubelerinden temin ettikleri kredidir ki bu dış finansmandır. Dış finansman olunca da hazine garantisi yoktur, borç üstlenimi vardır. Sözleşme fesholur, iş yarım kalırsa kamu o malın sahibi olur, borcu verene karşı borcu üstlenir ancak firmaların yüzde 20 öz kaynağına el koyar; bunun da özellikle bilinmesinde fayda vardır.
Yolcu garantisi verilmiştir ki şu ana kadar -bütün havalimanlarında benzer uygulamayı yapıyoruz- 47 milyon yolcu garantisinden kaynaklı para vermişiz, 460 milyon buna karşılık para almışız. Burada da aynı şey olacaktır.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Arslan.