GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: FİNANSAL KİRALAMA, FAKTORİNG VE FİNANSMAN ŞİRKETLERİ KANUNU TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:25
Tarih:15.11.2012

CHP GRUBU ADINA BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sıra sayısı 239 olan Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu Tasarısı üzerine söz almış bulunuyorum. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Finansal kiralama, faktoring ve finansman şirketleri, uygulamada şu anda, bunları düzenleme konusunda, bunlarla ilgili denetim yapma konusunda Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumuna yetki verilmiş vaziyettedir biliyorsunuz ve bu kurumlarla ilgili olarak yani faktoring, finansal kiralama ve finansman şirketleriyle ilgili olarak şu anda da mevcut bir düzenleme vardır. Bu düzenleme, finansal kiralama şirketleriyle ilgili olarak 3226 sayılı ve 1985 yılında çıkan bir Kanun. Faktoring ve finansman şirketlerinin kuruluş ve faaliyetleriyle ilgili ise 1983 yılında çıkmış bir Kanun Hükmünde Kararname, 90 sayılı Ödünç Para Verme İşleriyle İlgili Kanun Hükmünde Kararname. Yani oldukça eskimiş. Aslında, düzenleme şu anda da var ama uygulamada ortaya çıkan sorunlar nedeniyle, uygulamada ortaya çıkan olumlu veya olumsuz konular nedeniyle bu Kanun'un değişmesine gerek vardı, bununla ilgili olarak bir çalışma yapıldı. Zaman içerisinde, tabii ki kanunların değişmesi gerekiyor. Hızlı değişim, teknolojideki değişim bunu gerektiriyor.

Plan ve Bütçe Komisyonunda konuyla ilgili olarak iyi bir çalışma yapıldı, altyapısı da var konunun. Konuyla ilgili olarak meslek kuruluşlarının görüşleri alındı, onlarla birlikte bir çalışma yaptık ve önemli değişiklikler de yaptık. Mesela, ödenmiş sermayeleriyle ilgili olarak bu şirketlerin, önemli bir artırım yaptık. En az olması gereken ödenmiş sermaye tutarını günün koşullarına uygun hâle getirdik. Bu şirketlerin gözetim ve denetimleriyle ilgili olarak yeni bir yapı oluşturduk, daha sağlam bir yapı oluşturduk. Şirketlere, muhtemel zararlarına karşılık olarak, karşılık ayırmaları amacıyla bir zorunluluk getirdik.

Yine, "uygulama", "operasyon" ve "kavramlar" gibi başlıklar uluslararası literatüre uygun hâle getirildi bu konuyla ilgili olarak.

Yine, Finansal Kiralama Şirketleri Birliği, Faktoring Şirketleri Birliği ve Finansman Şirketleri Birliği kurulmakta ve bu kurumlara üye olma zorunluluğu da getirilmektedir bu yeni düzenlemeyle.

Yine, sektörde idari ve adli cezalar da günün koşullarına uygun hâle getirilmiştir diye düşünüyoruz.

Biz Cumhuriyet Halk Partisi olarak, mesleki örgütlerin görüşleri doğrultusunda tasarıyı destekledik. Çünkü, meslek kuruluşları, bununla ilgili olan dernekler de görüşlerini bildirdiler, biz de Cumhuriyet Halk Partisi olarak destekledik tasarıyı ve günün koşullarına, uluslararası terminolojiye uygun hâle getirilmesine, uluslararası bir seviyeye, çağdaş bir seviye çıkarılmasına destek olduk.

Yalnız bir konu var özellikle, Komisyonda açıklamaya çalıştığımız hâlde, anlatmaya çalıştığımız hâlde pek herhâlde yeterince derdimizi anlatamadık, muhalefet şerhimiz de var; bunu, yine Genel Kurulumuzun takdirine sunuyoruz. Bu konuyla ilgili olarak özellikle dikkatinizi çekmek istiyorum. Konu şöyle, bizim Cumhuriyet Halk Partisi olarak itiraz ettiğimiz bir konu, Anayasa sorunu var düzenleme sırasında. Biliyorsunuz, Anayasa'mıza göre vergiler kanunla konulur, kanunla kaldırılır. Anayasa'mıza göre  bir vergi kanunla konulur, kanunla kaldırılır ve yine de vergi muafiyet ve istisnaları konusunda, indirimler konusunda da Bakanlar Kuruluna oranların düzenlenmesi konusunda yetki tanımıştır bizim mevzuatımız. Sadece, Bakanlar Kuruluna oranların tespiti konusunda bir yetki vermiştir.

Burada şöyle bir durum söz konusu: Mevcut mevzuat uyarınca bankalar ve sigorta şirketleri ayırdıkları karşılıkları vergi matrahından indirim konusu yapabiliyorlar. Sigorta şirketleri Kurumlar Vergisi Kanunu'na göre, genel hükümlere göre indirim konusu yapabiliyor. Yalnız, bankalar ve tabii bu düzenlemeye göre bankaların hukukuna tabi olan bu şirketler de özel karşılık ayırmada Bankacılık Kanunu'na tabi olacaklar. Bankacılık Kanunu'na göre de oranların tespiti yetkisi BDDK'ya ait. Sadece Bakanlar Kuruluna verilmiş olan yetki maalesef burada BDDK'ya veriliyor. Bu, Anayasa'ya açıkça aykırı bir durum. Biz, Komisyonda bunu çok ayrıntılı olarak anlatmaya çalıştık ama Plan ve Bütçe Komisyonu biliyorsunuz anayasal bir komisyon, 40 kişiden oluşuyor, 25 iktidar mensubu var, maalesef bu konuyla ilgili olarak yeterince söz dinletemedik.

Değerli arkadaşlarım, konuyla ilgili olarak söylemem gereken bir husus da şu olabilir: Biliyorsunuz, 2012 Avrupa Birliği İlerleme Raporu'nda çıkan birçok yasa eleştiriliyor. Deniliyor ki: "Çıkarılan yasalar genellikle Avrupa Birliği seviyesinde değildir, çıkarılması gereken yasalar Avrupa Birliği seviyesinde değildir ve çıkarılan yasalar konusunda öncesinde gereken istişare ve hazırlık yeterince yapılamıyor." 2012 Avrupa Birliği İlerleme Raporu'nda böyle bir eleştiri var. Bununla ilgili olarak böyle bir eleştirinin olmayacağını düşünüyorum bu sefer. Bu konuda sizlere müjdemi verebilirim.

Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu'nun kabulü hâlinde ülkemize hayırlı olmasını diliyorum.

Hepinize saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Kuşoğlu.