GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:91
Tarih:24.04.2018

MHP GRUBU ADINA MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 553 sıra sayılı Kanun Teklifi üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Bu vesileyle yüksek heyetinizi hürmetle selamlıyorum.

Türk milleti, ülkemize yönelik artan risk ve tehditleri, bekamız üzerinde oynanan oyunları ve yönetim sistemimizde karşılaşılabilecek sorunları görerek 16 Nisan halk oylamasıyla Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine onay vermiş, geleceğini bu sistemin ruhuna göre planlamış ve tayin etmiştir. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçişi düzenleyen Anayasa değişikliklerine uyum amacıyla siyasi partiler ve seçim kanunlarında bazı değişikliklerin yapılması gerekmektedir. Bu kanun teklifi, Anayasa değişikliğinde, özellikle birlikte yapılacak ilk Cumhurbaşkanlığı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerine ilişkin takvimin başladığı tarihte yürürlüğe girecek değişikliklere uyum amacıyla siyasi partiler ve seçim kanunlarında bazı düzenlemeler yapılmasını öngörmektedir.

Teklifin 1'inci maddesiyle 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun'da değişikliğe gidilerek yurt dışı seçmen kütüğüne kayıtlı seçmenlerin daha rahat oy kullanabilmesi amacıyla bazı düzenlemeler yapılmaktadır. Yurt dışı seçmen kütüğüne kayıtlı bulunan seçmenler kural olarak seçimin yapılacağı günün kırk beş gün öncesinden başlamak üzere oy kullanabilmektedir. Cumhurbaşkanı seçiminde ilk oylamada salt çoğunluk sağlanamadığı takdirde bu oylamayı izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılacağı hükme bağlandığından, yurt dışı seçmen kütüğüne kayıtlı seçmenlerin Cumhurbaşkanı seçiminin ikinci oylamasına yönelik oy verme süresi çok kısıtlıdır. Bu nedenle, yurt dışında Türkiye'deki oy verme gününden önceki yedinci güne kadar olan süreye ilişkin, oy verme gününden önceki üçüncü güne kadar oy kullanılabilmesine imkân sağlamak amacıyla değişiklik yapılmaktadır.

Yurt dışında yaşayan seçmenlerin Yüksek Seçim Kurulu tarafından belirlenen oy verme günlerinden kendilerine uygun olan herhangi bir günde oy vermelerine imkân sağlamak amacıyla randevuyla oy kullanılması usulünden vazgeçilmektedir.

Oy kullanma süresinin uzunluğu nedeniyle uygulamada ortaya çıkan zorlukların önüne geçilebilmesi amacıyla siyasi partilerin yurt dışında her oy verme günü için ayrı sandık kurulu üyesi bildirebilmelerine imkân tanınmaktadır.

Teklifin 2'nci maddesiyle 2839 sayılı Milletvekili Seçim Kanunu'nda değişikliğe gidilmektedir. Anayasa'da yapılan değişiklikle getirilen yeni hükûmet sisteminde yürütme yetkisi Cumhurbaşkanına, yasama yetkisi Türkiye Büyük Millet Meclisine ait olacağından, bir kimsenin aynı zamanda hem Cumhurbaşkanı adayı hem de milletvekili adayı olamayacağı ve aday gösterilemeyeceğine ilişkin olarak düzenleme yapılmaktadır.

Teklifin 3'üncü, 4'üncü, 5'inci ve 6'ncı maddeleriyle 6271 sayılı Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu'nda Anayasa'da yapılan değişiklikler çerçevesinde gerekli düzenlemeler yapılmaktadır.

Teklifin 3'üncü maddesine göre, Cumhurbaşkanı ve Meclis seçimlerinin beş yılda bir aynı günde yapılması, bir kimsenin en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilmesi, Cumhurbaşkanının ikinci döneminde Meclis tarafından seçimlerin yenilenmesi hâlinde Cumhurbaşkanının yeniden aday olabileceği hükme bağlanmaktadır. Cumhurbaşkanı ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin görev sürelerinin dolmasından önceki son pazar gününün oy verme günü olması, görev süresinin birlikte yapılan bir önceki seçim tarihi esas alınarak belirlenmesi ve oy verme gününden geriye doğru hesaplanacak altmış günlük sürenin ilk günü seçimin başlangıç tarihi olması düzenlenmektedir. Seçimlerin yenilenmesine karar verilmesi hâlinde, bu karar kırk sekiz saat içinde Resmî Gazete'de yayımlanarak ilan olunacak, bu kararın verildiği günden sonra gelen altmışıncı günü takip eden ilk pazar günü Cumhurbaşkanı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimi birlikte yapılacaktır. Cumhurbaşkanlığı makamının herhangi bir nedenle boşalması ve genel seçime bir yıl veya daha az süre kalması hâlinde, Cumhurbaşkanı seçimi boşalmayı takip eden altmışıncı günden sonraki ilk pazar günü Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimiyle birlikte yapılacaktır. Buna karşın, Cumhurbaşkanlığı makamının herhangi bir nedenle boşalması ve Genel seçime bir yıldan fazla süre kalması hâlinde ise Cumhurbaşkanı seçimi boşalmayı takip eden kırk beş gün içindeki son pazar günü yapılacaktır. Bu şekilde seçilen Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisi seçim tarihine kadar görevine devam edecek ve kalan süreyi tamamlayan Cumhurbaşkanı açısından bu süre dönemden sayılmayacaktır.

Teklifin 4'üncü maddesine göre, Anayasa'da Cumhurbaşkanı seçiminin ikinci oylamasında adaylardan birinin herhangi bir nedenle seçime katılmaması hâlinde aday ikamesinin yapılacağı hükme bağlandığından kanunda gerekli düzenleme yapılmaktadır. Özellikle yurt dışındaki vatandaşlarımızın oy kullanmalarını temin etmek amacıyla ikamenin, geçici sonuçların ilanını takip eden gün saat 17.00'ye kadar yapılabileceği düzenlenmektedir.

Referandum şeklinde yapılan seçimde Cumhurbaşkanının seçilememesi hâlinde, sadece Cumhurbaşkanı seçiminin yenileneceği hüküm altına alınmaktadır. Cumhurbaşkanının görev süresinin dolması, seçimlerin tamamlanamaması veya seçimlerin yenilenmesine karar verilmesi hâlinde yeni seçilen Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya kadar mevcut Cumhurbaşkanının görevinin devam edeceği düzenlenmektedir.

Cumhurbaşkanının varsa siyasi partisiyle ilişiğinin kesilmesine ilişkin hüküm kaldırılmakta ve Cumhurbaşkanı seçilenin varsa milletvekilliğinin sona ereceği düzenlenmektedir.

Teklifin 5'inci maddesine göre, Anayasa değişikliğine uygun olarak Cumhurbaşkanlığına, siyasi parti gruplarının en son yapılan genel seçimlerde toplam geçerli oyların tek başına veya birlikte en az yüzde 5'ini almış olan siyasi partilerin ve en az 100 bin seçmenin aday gösterebileceği hüküm altına alınmaktadır.

Teklifin 6'ncı maddesine göre, Türkiye Büyük Millet Meclisinde gurubu bulunan siyasi partiler grup kararıyla, grubu bulunmayan siyasi partiler ise tüzüklerinde gösterilen yetkili organlarının kararıyla Cumhurbaşkanlığına aday gösterebileceklerdir.

Siyasi partiler tarafından Cumhurbaşkanlığına aday gösterilme işleminde, Yüksek Seçim Kurulunun ilan ettiği süre içinde adayların isimleri ve muvafakat belgeleri ile gerekli diğer belgelerin Yüksek Seçim Kuruluna teslim edilmesi, bilgi ve belgelerde eksiklik tespit edilmesi hâlinde, bu eksikliğin ilgili siyasi partilere bildirilmesi, verilen süre içinde eksikliklerin giderilmemesi hâlinde ise siyasi partilerin aday göstermeden vazgeçmiş sayılmaları hükme bağlanmaktadır. Ayrıca, her siyasi parti veya parti grubunun ancak 1 aday için başvuruda bulunabilmesi düzenlenmektedir.

Teklifin 7'nci maddesinde, Anayasa değişikliğiyle hukuk sistemimize yeni getirilen Cumhurbaşkanlığına seçmenler tarafından aday gösterilmesinin usul ve esasları belirlenmektedir. Buna göre süreç seçmenlerce aday gösterilmek istenen kişinin Yüksek Seçim Kuruluna başvurmasıyla başlayacaktır.

Seçmenlerce Cumhurbaşkanı adayı gösterilmek istenen kişi tarafından kimlik ve açık adres bilgilerini ihtiva eden başvuru dilekçesi ve seçilme yeterliliğine ilişkin bilgi ve belgeler ile en yüksek derecedeki devlet memuruna mali haklar kapsamında yapılmakta olan her türlü ödemelerin bir aylık brüt tutarının 10 katının ilgili Maliye veznesine yatırıldığına dair makbuzun Yüksek Seçim Kuruluna sunulması hükme bağlanmaktadır. Bu şartla seçim işlerini akamete uğratmaya yönelik ve ciddi olmayan başvuruların önlenmesi amaçlanmaktadır.

Yüksek Seçim Kurulunun başvuranın seçilme yeterliliğinin bulunmadığının tespit edilmesi hâlinde başvuruyu reddetmesi, başvuranın bu kararın bildirilmesinden itibaren iki gün içinde dilekçeyle yeniden inceleme talebinde bulunabilmesi ve Yüksek Seçim Kurulunun bu talebi üç gün içinde kesin olarak karara bağlaması düzenlenmektedir.

Başvuranın bilgi ve belgelerinde eksiklik bulunması hâlinde, bu eksikliklerin iki gün içinde tamamlanması hususunun başvurana bildirilmesi ve bu süre içinde eksiklikler tamamlanmaz ise başvurunun reddedilmesi öngörülmektedir.

Yüksek Seçim Kurulunun, başvurusunu kabul ettiği kişileri ilan ederek en az 100 bin seçmenin imzasının toplanması aşamasını başlatması öngörülmektedir. Seçmenlerin bu ilanda belirtilen kişilerden sadece 1'i için 1 kez teklifte bulunabilmeleri kuralı getirilmektedir.

Seçmenlerin kayıtlı oldukları ilçe seçim kurulu başkanlığına bizzat başvurusu üzerine ilçe seçim kurulu başkanlığının kişinin seçmen niteliğine sahip olup olmadığını ve daha önce aday teklifinde bulunup bulunmadığını tespit ettikten sonra seçmene ilan edilen listedeki kişiler arasından tercihini yaptırması, aday teklifinin elektronik ortamda kaydedilerek Yüksek Seçim Kuruluna iletilmesi ve aday gösterme formlarının fiziki olarak ilçe seçim kurullarında saklanması öngörülmektedir. Ayrıca, formların ve bilgilerin aday gösterilen kişilere verilmesi düzenlenmektedir.

Yüksek Seçim Kurulu tarafından belirlenen süre içinde 100 bin seçmen tarafından aday gösterilen kişilerin geçici aday listesinde gösterilmeleri hükme bağlanmaktadır.

Başvuranın adaylığının en az 100 bin seçmen tarafından teklif edilmesi veya ölümü hâlinde, ilgililerin talebi üzerine Maliye veznesine yatırılan tutarın iadesi öngörülmektedir. Diğer hâllerde, söz konusu tutar Hazineye gelir kaydedilecektir.

Ayrıca, aday teklifine ilişkin işlemlerin hızlı ve etkin bir şekilde yürütülmesi maksadıyla ilçe seçim kurullarında yeteri kadar personel görevlendirilmesi ve gerekli tedbirlerin alınması hükme bağlanmakta, başvuru ve formların şekli ve yurt dışı seçmen kütüğüne kayıtlı seçmenlerin aday göstermeleri dâhil, maddenin uygulamasına ilişkin diğer usul ve esasların Yüksek Seçim Kurulu tarafından belirlenmesi hüküm altına alınmaktadır.

Teklifin 8'inci maddesinde 298 sayılı Kanun'da değişikliğe gidilerek yurt dışı seçmen kütüğüne kayıtlı seçmenlerin yurt dışında bulunan herhangi bir temsilcilikte oy kullanabilmelerine imkân sağlanmaktadır.

Anayasa değişiklikleriyle, Cumhurbaşkanı ve Meclis seçimlerinin beş yılda bir aynı günde yapılmasının öngörülmesi, milletvekili sayısının 600 ve milletvekili seçilme yaşının 18 olarak belirlenmesi dikkate alınarak bu hükümlere uyum amacıyla 2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu'nda değişiklik yapılmaktadır.

Değerli milletvekilleri, Türk milleti 16 Nisan halk oylamasıyla Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemini oylamış ve onaylamıştır. Milletimiz iradesini göstermiş, kararını vermiş, bizlere ise layıkıyla uygulama görevi düşmüştür. Güçlü devlet, güçlü yönetim, demokratik istikrar gayeleri yeni sistemin ana omurgasıdır. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi, yasama, yürütme ve yargı organlarının güçlendiği, siyasi ve toplumsal uzlaşmanın ön plana çıktığı, millî iradenin doğrudan tecelli ve temerküz ettiği bir yönetim yapısıdır.

Türk milleti 15 Temmuzda birlik ve beraberlik şuuruyla FETÖ işgalini durdurmuş, 7 Ağustos Yenikapı ruhuyla kenetlenmiş, 16 Nisan halk oylamasıyla da bekamıza yönelik tehditleri ezme iradesi göstermiştir. Yenikapı ruhundan kaçan, korkan, kopan kim varsa uzlaşmadan ürkmüş, birlik ve beraberlikten uzaklaşmış, millî iradeye menfi tavır almış demektir. Biz 7 Ağustos Yenikapı ruhuna sadığız, 16 Nisan halk oylamasının sonucuna bağlıyız, millî birlik ve beraberlik şuuruna ise sonuna kadar sevdalıyız. Türk milletinin bekasını, geleceğin güçlü Türkiyesini amaçlayan herkes de bu ruha sadık kalmalı, aziz milletimizin yanında duracak feraset ve fikriyatı gösterebilmelidir. Bilinmelidir ki milletin iradesini tanımayanı millet tanımaz.

Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi, cumhurun bizzat kendi mimarisi, bizzat kendi eseridir. Yeni hükûmet sistemi, husumet ve hıyanete karşı güvencedir, güvenlik kilididir, millî bekanın sigortası, güvenli siperidir.

Milliyetçi Hareket Partisi olarak inancımız odur ki Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle Türkiye'nin önü açılacak, bölgesel ve küresel bir güç merkezi hâline gelmesi ve lider ülke olması sağlanacaktır.

Türkiye, 24 Haziran 2018'de sandığa gidecektir. Emperyalizmin sınırlarımıza demirlediği, ülkemizle ilgili kirli senaryo ve karanlık planlamalar yaptığı bir dönemde milletimiz bekasına, beraberliğine ve kaderine sahip çıkacaktır. Tuzaklar nafiledir, oyunlar boşunadır. Siyaseti karaborsaya çeviren, karmaşık ve kaotik zihniyetleriyle sistem bunalımı hatta rejim krizi çıkarmak için ellerini ovuşturan müflis siyaset erbabına, Türk milleti hak ettiği cevabı verecek, demokratik bedeli ödettirecektir.

Büyük Türkiye'ye giden yol bizzat Cumhur İttifakı'ndan geçmektedir. Cumhur İttifakı, millî iradeyle birleşip mukaddes ve muazzez bir mücadele şuuruyla iç ve dış mihrakların melun hesaplarını altüst edecek, muhasım ve müstevli odaklarını bir kez daha yenilgiye uğratacaktır.

Cumhur İttifakı, Türkiye Cumhuriyeti'ni kuruluş felsefesine müzahir biçimde geleceğe taşıyacaktır. Hiçbir odak, hiçbir mahfil, hiçbir güruh, hiçbir siyasi düşük, Cumhur İttifakı'nı engelleyemeyecektir. Fitne yayanlar "Sen onu söylemiştin, o bunu söylemişti" diyenler ala ala ancak havalarını alacaklar, kirli avuçlarını yalayacaklardır.

Cumhur İttifakı, Türk milletinin tarihî uzlaşmasıdır. Cumhur İttifakı, istiklal ve istikbalimizin teminatıdır. Kutlu bir diriliş ve yükseliş hamlesi önümüzdedir. Türkiye'nin geleceği bizzat milletimiz tarafından tayin ve tescil edilecektir. Bundan kaçış yoktur, bundan kurtuluş olmayacaktır.

Kanun teklifinin ülkemiz, milletimiz ve partilerimiz için hayırlı sonuçlar getirmesini temenni ediyorum.

Konuşmama son verirken ekranları başında bizi izleyen aziz milletimizi ve muhterem heyetinizi tekrar saygılarımla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Kalaycı.