GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:86
Tarih:17.04.2018

İRFAN BAKIR (Isparta) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, ekranları başında bizi izleyen kıymetli vatandaşlarım; hepinizi saygılarımla selamlıyorum.

Şu an tartışılan kanun tasarısında çok sayıda kanunda değişiklikler istenmekte ancak bu tasarıda bazı maddeler var ki çiftçilere, orman köylülerine ve bunlarla birlikte ülke ekonomisine, milyonlarca yılda oluşan ve insan eliyle bir hamlede yok edilebilen ekosisteme ciddi ölçüde zarar verecektir. Bu maddelerden biri 19'uncu madde. Bu maddede, Orman ve Su İşleri Bakanlığınca bilim ve fen bakımından orman olarak muhafazasında hiçbir yarar görülmeyen, tarım alanlarına dönüştürülmesi de mümkün olmayan yerlerin orman sınırları dışına çıkarılarak tapuda hazine adına tescil edileceği belirtiliyor. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 169'uncu maddesinin ilk fıkrası şöyle der: "Devlet, ormanların korunması ve sahalarının genişletilmesi için gerekli kanunları koyar ve tedbirleri alır." Son fıkrasında ise ormanlarda daraltmanın hangi koşullarda yapılacağına yer verilmiştir. Buna göre, 31 Aralık 1981 tarihinden önce orman niteliğini kaybetmiş olan belirli nitelikteki yerler dışında orman sınırlarında daraltma yapılması kesin bir biçimde yasaklanmıştır. "Bir madde Anayasa'ya nasıl aykırı olur?" diye soracak olursanız, işte örneği bu. Bu maddeyle Anayasa âdeta hiçe sayılmıştır. Ayrıca "bir yerin bilim ve fen bakımından orman olarak muhafazasında hiçbir yarar görülmemesi" ifadesi bilimsel ve teknik açıdan asla kabul edilemez.

Devlet, orman varlığını korumakla yükümlüdür; verimsiz ya da niteliği zarar görmüş bu gibi alanların tekrar orman niteliğine kavuşturulması için uğraşmalıdır, bu alanların tekrar orman özelliğine kavuşması için politikalar ortaya koymalıdır. Ancak tasarıyla bunun tam tersi yapılacak, orman alanları gitgide daralacaktır. Ormanlık alanların tahrip edilmesinin, yapılaşmanın veya maden işletmeleri için ruhsat verilmesinin önünü açacaktır. Orman içindeki ağaçsız, taşlık, kayalık alanlar sizlerin gözünde vasıfsız, hatta rant alanları olabilir ama bu alanlar orman ekosisteminde önemli bir yere sahiptir. Kayalık alanlar dağ keçileri, yırtıcı kuşlar gibi birçok hayvan türü için habitat yani evdir. Hatta bu alanların Habitat Direktifi'ne göre de korunması gerekmektedir. Ayrıca, Anayasa'nın dışında, taraf olduğumuz Biyolojik Çeşitlilik Yasası'na da açıkça aykırıdır. Yani orman sadece ağaç demek değil, burada bahsi geçen konu sadece ağaçların kesimi değil; burada daha büyük bir kıyımdan, doğanın dengesinin bozulmasından, biyolojik çeşitliliğin yok olmasından, tüm canlıların geleceğinin, geleceğimizin yıkılmasından bahsediyorum.

13'üncü maddeyle orman ürünleri satışlarının dikili hâlde ve orman içinde yapılması olanaklı hâle getirilmektedir. Anayasa'da "Devlet ormanları kanuna göre, devlet tarafından yönetilir ve işletilir." hükmü varken kanunda böyle bir değişiklik yapılması anlaşılamamaktadır. Anayasa'ya aykırı olan bu türden ikili bir yapının oluşturulması ormancılık politikası açısından telafisi mümkün olmayan zafiyetlere yol açacaktır.

Ormancılık alanında Anayasa'ya aykırılıklar bunlarla bitmiyor. 14'üncü madde orman köylülerinin yaşamlarını bir anda altüst etmekte, kanun değişikliğiyle orman köylülerinin gelirleri azaltılmaktadır. Bu, kentlere göçü bir anlamda engelleyen orman kooperatiflerinin yapısını bozarak ülkenin en düşük gelir seviyesine sahip orman köylüsünün ekonomik seviyesini daha aşağılara düşürecek bir düzenlemedir. Yasalar tarafından kendilerine verilen ürettikleri orman emvalinin yüzde 25'ine kendileri için daha ucuz bir maliyetle sahip olma hakkını alıyor. Dikili satışta işi alan firmaların, yüzyıllardır kendileri tarafından korunan ve üretim çağına gelmiş ormanlarda orman köylüsünü çalıştırma garantisi nedir? Şimdi size soruyorum: Ne yapacak bu orman köylüleri? Onlara da mı beğenmeyen gitsin diyorsunuz?

Orman Genel Müdürlüğünün verilerine göre ormanlık alanlar artmış ancak bazı analizler Türkiye'de orman alanının artışının ormancılık örgütünün yapmış olduğu ağaçlandırma çalışmalarından değil de ülke nüfusunun sosyoekonomik yapısındaki değişimden kaynaklandığını söylüyor. Türkiye'de orman alanının artış gösterdiği kentler kırsal nüfusun göç verdiği illerdir; aynı şekilde orman varlığının azaldığı kentler de nüfusun ve sanayileşmenin arttığı kentlerdir. Yani Türkiye'de nerede rant artıyorsa orada ormanlar azalıyor. Ülkelerin çevre politikaları konusundaki başarısıyla ilgili hazırlanan 2018 Çevre Performansı Endeksi Raporu'na göre Türkiye 183 ülke arasında 108'inci...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN Buyurun, tamamlayın.

İRFAN BAKIR (Devamla) - ...biyoçeşitlilik ve habitat alanındaysa 172'nci sırada yer almaktadır. Bu sıralama bize ormancılık politikalarında ne hâlde olduğumuzu gösteriyor. Şimdi konuştuğumuz maddelerle gelecekteki sıralamanın daha da altına düşeceğimiz aşikârdır.

Tüm toplumsal duyarlılık ve tepkiler gözardı edilerek geçirilmek istenen bu tasarıya "dur" demek elimizde, yaşanabilir bir Türkiye kurmak elimizde. Ormanlar bizim malımız değil, bu alanları istediğimiz gibi yakıp yıkamayız, bir cümleyle hiç edemeyiz. Bunun artık bilincinde olmamız gerekiyor.

Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)