GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:69
Tarih:12.03.2018

MEHMET EMİN ADIYAMAN (Iğdır) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2839 sayılı Milletvekili Seçim Kanunu'nun 29'uncu maddesinde değişiklik öngören teklifin 18'inci maddesi hakkında söz almış bulunmaktayım.

Değerli milletvekilleri, 18'inci maddeyle aslında seçim hukukuna iki yeni kavram ekleniyor. Ben araştırmadım, başka ülkelerin hukukunda var mı, yok mu, bilmiyorum ama ilk defa bizim seçim hukukumuza giren bu kavram "ittifak payı" ve "ittifak ortak oyları" şeklinde bir düzenleme içeriyor.

Tabii, teknik olarak madde teklifle bağlantılı olarak bu ittifak içerisinde oyların partilere nasıl paylaştırılacağı, nasıl dağıtılacağına ilişkin bir düzenleme. Her siyasi partinin aldığı oylar dışında bir de "ittifakın ortak oyları" diye ifade edilen bu oyların partilere nasıl bölüştürüleceğini düzenliyor. Tabii, bu, işin teknik boyutu ama buradaki önemli husus şu: İttifakın ortak oyları. Bunlar nereden geliyor, nasıl oylar?

Şimdi, baktığımızda ittifak oluşturmamış, kendi başına seçime giren tüm siyasi partiler için "geçersiz" kabul edilen oylar yani herhangi bir partinin tercih alanının dışına taşınmış bir tercih mührü "geçersiz" kabul ediliyor; normalde, uygulamada böyle. Ama ittifak dediğimiz, birden fazla partinin aynı ittifak içerisinde yer alması durumunda diğer partiler için "geçersiz" olan bu uygulama burada "ittifakın ortak oyları" şeklinde ifade bulmuş. Yani herhangi bir partiye, ittifak içerisindeki herhangi bir partiye tercih kullanmamış ya da kullandığı tercih her iki partinin de tercih alanına taşınmış ya da hiçbir partiye değil de sadece ittifakı çerçeveleyen çerçevenin içerisine mühür basılmışsa "ittifakın ortak oyları" olarak kabul ediliyor. Bu öncelikle seçim adaleti açısından bir eşitsizlik, bir hukuksuzluk ya da diğer partiler için öngörülmeyen, meşru görülmeyen tercih, ittifak için meşru ve geçerli bir tercih olarak kabul ediliyor.

Şimdi buradaki mantık anlaşılıyor aslında, mantalite anlaşılıyor. İşte hep ifade ediyoruz ya, düzenleme ittifakın çıkarları üzerine. İttifak noktasında anlaşmış, teklifi getiren partilerin kendi çıkarları doğrultusunda düzenlenmiş diyoruz ya, işte, bunun mantığı şudur: Ne varsa torbaya doldur yani ittifak torbasına -geçerli, geçersiz- diğer partiler için geçersiz olan oylar ama buraya doldurun.

Şimdi, tabii, bu, işin teknik boyutu ama bir de hukuk açısından, gerçekten seçmenin iradesi açısından da ciddi bir sorun çünkü seçmen, tercihini kullanırken aslında tercihinin net olması lazım, kesin olması lazım. Eğer seçmenin iradesi o oylara net ve kesin yansımıyorsa doğal olarak bu Parlamentoya da temsilî demokrasi anlamında ya da halkın iradesinin somut olarak yansıması açısından bir engel teşkil ediyor çünkü belirsiz oylar üzerinden bir irade yansımış olacak bu Parlamentoya. Dolayısıyla, bütün bu ittifak mantığı, düşüncesi, barajı aşma, yüzde 50+1'i bulma, yüzde 10 barajını aşma gibi hep tartıştığımız hususların dışında bir de özgün olarak oy hırsızlığına dayanan bir sistem ya da hukuksuz, geçersiz oyları ittifakın lehine çeviren bir düzenleme.

Sözlerime son vermeden önce Milliyetçi Hareket Partisinin bu teklifte yer alan ekibini gerçekten kutluyorum. Sadece yüzde 50+1'i elde etmek adına AK PARTİ lehine düzenlenen düzenlemenin dışında 26 maddenin yüzde 90'ı MHP lehine düzenlenmiştir, o ekibi de canıgönülden tebrik ediyorum. Seçim sonucunda ne kastettiğim, somut olarak, matematiksel olarak ortaya çıkacaktır diyorum.

Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (HDP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Adıyaman.