GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:69
Tarih:12.03.2018

MEHMET EMİN ADIYAMAN (Iğdır) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 10'uncu madde üzerinde söz almış bulunmaktayım, hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, 10'uncu madde, aslında -298 sayılı Yasa'nın 100'üncü maddesinde- bu teklifin omurgasını teşkil eden 15'inci madde doğrultusunda yani seçim ittifakları doğrultusunda gerekli düzenlemeleri öngören bir madde. Doğrusu, 26 maddelik bu teklifin omurgası 15'inci madde yani seçim ittifakları. Dolayısıyla diğer tüm maddeler esas itibarıyla bu seçim ittifakı üzerinden düzenlenmiş ve bu 26 maddede temel olan mantalite, fikir aslında üç anlayış üzerine ya da üç hedef üzerine kurulmuş. İttifaktaki birinci hedef, şu anda iktidarda olan AKP iktidarının amacına hizmet eden bir düzenleme yani yüzde 50+1'i her hâlükârda bulabilmek yani AKP için bir baraj var, bu baraj yüzde 50+1 çünkü hedeflenen, mevcut Cumhurbaşkanının tekrardan Cumhurbaşkanı seçilmesi. İttifakın diğer partisi açısından da bir hedef var, bu hedef de yüzde 10 barajını aşmak. Şimdi, burada her biri açısından bir barajı aşma hedefi ya da kaygısı var, dolayısıyla düzenleme bu kaygılar üzerine inşa olmuş. Ama üçüncü bir amaç, üçüncü bir hedef daha var; o da her iki partinin ortaklaştığı, aslında ortak amacı olan ve bu amaca bağlı olarak düzenlenen maddelerdir. Bunlar da bu her iki hedefi gerçekleştirmek adına, ne olursa olsun bütün seçim sürecini başından sonuna kadar bu ittifakın lehine çevirecek düzenlemeler. Yani neler bunlar? Örneğin, işte, seçim sürecinde sandık çevresinden tutalım sandık kurulunun başkanına, mühürsüz zarf ve oylardan tutalım sandık sonuçlarının birleştirilmesine kadar yani o her ikisinin ayrı baraj hedefinin ortaklaştığı nokta, işte bu hedefe hizmet eden düzenlemeler. Dolayısıyla bu 10'uncu maddede düzenlenen şey, teknik olarak seçim sonuçlarında ittifak anlayışına göre oyların düzenlenmesi, sandık, seçim sonucunda oyların nasıl yazılacağı, hangi partinin hanesine ne yazılacağı, keza ittifakın ortak oylarının nasıl bölüştürüleceğine ilişkin teknik düzenleme. Hedef, ittifakın az önce saydığım o üç ana mantalitesi olunca, buna göre bu teknik düzenlemenin yapılması da teklifi getiren açısından mantıklı görünüyor fakat belki burada gözden kaçırılan şey şu: Şimdi, defalarca izah ettik, "Biz demokratik ittifaklara karşı değiliz." dedik. İttifakların olması tabii bir durum, doğal bir durum ama bu düzenlemeyle getirilen ittifakın antidemokratik olması, özgürlükçü seçim sistemine, eşitlikçi seçim sistemine aykırı olmasından dolayı kaygımız, hedefimiz, amacımız şu, şunu ifade etmek istiyoruz aslında: Normal ittifaklarda hiçbir parti kendi ilkelerinden, kendi paradigmasından, ideolojisinden ya da halka sunduğu seçim beyannamesinden veya siyasal önermelerinden bir taviz vermez, asgari müştereklerde bir ittifak yapılır ve bu ittifaklarla seçime gidilir. Ama bu düzenlemeyle getirilen ittifak anlayışı, aslında ittifak yapacak siyasi partilerin kendi ideolojilerinden, ilkelerinden, siyasi önermelerinden taviz vermeyi gerektiriyor çünkü bu ittifak ilkeler ittifakı değil, demokratik ittifak değil. Bu ittifak, sandığın ya da seçimin matematiksel sonuçları üzerinden inşa edilen ittifak. Dolayısıyla, salt teklifi getiren her iki parti açısından söylemiyorum, başka ittifaklar da zorunlu olarak salt yüzde 10'luk barajı aşmak adına ya da Cumhurbaşkanlığını kazanmak için yüzde 50+1'i hedefleyen siyasi partiler, bütün ilkelerinden, bütün siyasi önermelerinden vazgeçecek ve ilkesizce, salt o matematiksel sonuca ulaşmak adına ittifaklar yapacak, bu da sonuç itibarıyla Türkiye siyaset arenasında ilkesizliği, siyaseti ayağa düşüren...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın lütfen Sayın Adıyaman.

MEHMET EMİN ADIYAMAN (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Dolayısıyla, siyaset, aslında kendi amacına yani halka hizmet, halkın iradesinin gerçek anlamda tecellisine yönelik, demokrasiyi, özgürlükleri hedefleyen bir siyaset olmaktan çıkar, tamamen az önce bahsettiğim çıkarları, partilerin çıkarlarını, matematiksel çıkarlarını güncelleyen ya da onları hedefleyen ilkesizce bir siyaset olur ki bu, gelecekte hepimiz için yani ülkedeki bizden sonra doğabilecek, gelişebilecek partiler açısından da gerçekten ülkede ilkesizce bir siyasetin hâkim olması, siyasetin kendi amacının dışında salt rant siyasetine dönüşen bir siyaset niteliği kazanması gibi bir riski taşıyor diyorum. Bu nedenle karşı çıkıyoruz.

Tekrar saygıyla selamlıyorum. (HDP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Adıyaman.