| Konu: | İcra ve İflâs Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 65 |
| Tarih: | 28.02.2018 |
HÜSEYİN ÇAMAK (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla İcra ve İflas Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı üzerinde Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına söz almış bulunuyorum.
Bu tasarıyla, yatırım ortamının iyileştirilmesi öngörülse de ekonomik darboğaza düşmüş bir iktidarın kimi ticari işletmeleri iflastan kurtarmaya çalıştığı izlenimi daha belirgindir. İşsizlik ve enflasyon rakamları, ekonominin bu tip düzenlemeler eliyle düzelemeyeceğini gösteriyor. Bunun yerine siyasal ve demokratik iklimin düzeltilmesi, OHAL'in kaldırılması öncelikli bir zorunluluk olarak hâlâ önümüzde durmaktadır.
Sayın milletvekilleri, ülkemiz ekonominin dinamosu niteliğinde, lojistik açıdan önemli üstünlüklere sahip. Türkiye'nin konumu itibarıyla ülkeler arasında bağlantıyı sağlayan bir köprü konumunda olması, Çin'in İpek Yolu Projesi'nde olduğu gibi stratejik önemini daha da artırmaktadır. Türkiye'nin Akdeniz'deki en büyük limanına sahip Mersin de bu bölgenin ticaret ve lojistik merkezi konumundadır. Üretimin ve buna bağlı olarak ham madde ihtiyacının yüksek olduğu illere yakınlığı ve bu illerin Mersin'in sahip olduğu lojistik altyapıyı kullanır olması, şehri sektörel açıdan önemli kılmaktadır.
Yüksek iş hacmiyle Mersin, iç pazarda olduğu kadar dış pazarda da Türkiye'ye önemli katkılar sağlamaktadır. Ayrıca Mersin Limanı, sahip olduğu demir yolu ve kara yolu bağlantıları sayesinde Orta Doğu ticareti için ideal bir konumda olmasının yanı sıra Türkiye'de tüm liman hizmetlerini aynı alanda verebilen tek transit limandır.
Değerli arkadaşlar, 2010 yılında dönemin Çin Halk Cumhuriyeti Başbakanı Wen Jiabao'nun Türkiye'ye gerçekleştirdiği ziyarette yeni İpek Yolu projesi ortak çalışma grubu kurulmasına dair anlaşmanın imzalanması üzerine Türkiye de bu projeye dâhil edildi. Bu anlamda Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu, 30 Kasım 2017 tarihinde Demir İpek Yolu'na bağlandı ve hizmete açıldı.
Anadolu toprakları, coğrafi konumu itibarıyla geçmişten bu yana dünya ticaretinde önemli transit yollardan biri olmuştur. Nitekim, yüzyıllarca, üzerinden geçtiği ülkelere ekonomik faydalar sağlayan tarihî İpek Yolu da geçmişte bu topraklar üzerinden geçmiştir. Günümüzde de ülkemiz, her bakımdan birbirine ihtiyaç duyan ülkelerin yer aldığı üç kıtanın merkezinde yer alan önemli bir konumdadır.
Ayrıca İpek Yolu güzergâhı üzerindeki ülkeler arasında şu an en büyük kara yolu taşıma filosuna sahip olan Türkiye, denize kapalı Orta Asya ve Kafkas ülkelerinin Karadeniz ve Akdeniz limanları ile tüm Avrupa ve dünya pazarlarına bağlanmasında kilit bir rol oynayacak potansiyele sahiptir. Ne var ki Türkiye olarak bu mevcut potansiyeli iyi kullanabildiğimizi söylemek mümkün değildir. Çünkü her şeyden önce, İpek Yolu'nun rotası, verimliliğini maksimize edebilecek ayrıntılar dikkate alınmadan belirlenmektedir.
Bildiğiniz üzere, Çin'den çıkıp Londra'ya kadar varan, Bakü ve Tiflis üzerinden Türkiye'ye giriş yapan İpek Yolu yük taşımacılığı hattı, Kars-Sivas-İstanbul üzerinden ilerlemektedir. Fakat yük taşımacılığının esas alındığı bu projede, Doğu Akdeniz'in lojistik merkezlerinden olan, uluslararası öneme sahip Mersin Limanı da unutulmamalıdır. (CHP sıralarından alkışlar) Nitekim bu projede ilk yük taşımacılığı Sivas-Çetinkaya'dan Mersin Limanı'na getirilmiştir. Lakin sonrasında, mevcut raylı sistemin hızlı trene dönüştürülmemesinden ötürü Mersin Limanı es geçilmiştir. Oysa Mersin, sadece Türkiye'nin değil Orta Doğu ve Akdeniz'in de en önemli lojistik merkezidir. Avrupa Birliği ulaştırma ağı genişleme planında Deniz Otobanları Projesi'ne Türkiye'den kabul edilen iki şehirden biridir. Bu anlamda, Mersin'deki mevcut raylı sistemin hızlı trene dönüştürülmesi ve İpek Yolu hattının verimliliğini artırarak kazancı maksimize edebilmek için Sivas-Çetinkaya'dan Mersin Limanı'na bağlanması gerekmektedir.
Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.