| Konu: | İcra ve İflâs Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 64 |
| Tarih: | 27.02.2018 |
AK PARTİ GRUBU ADINA MAHMUT ATİLLA KAYA (İzmir) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; 524 sıra sayılı İcra ve İflas Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı'nın birinci bölümünde AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle, yüce heyetinizi saygıyla, sevgiyle selamlıyorum.
Zeytin Dalı Harekâtı büyük başarı ve kararlılıkla devam ediyor. Hain teröristlerin Afrin toprakları üzerinden Suriye-Türkiye sınırıyla tüm kara teması kesildi ve Afrin'de hilal tamamlanmış oldu. Rabb'im yiğitlerimizin yardımcısı olsun.
Bu vesileyle, Zeytin Dalı Harekâtı boyunca şehit düşen askerlerimize Allah'tan rahmet, yaralılarımıza acil şifalar diliyorum. Kahraman ordumuz elbette muzaffer olacaktır, dualarımız gece gündüz onlarla.
Bugün aynı zamanda "Fırtınalara yön veren, kelebeklerin kanat çırpışıdır." diyen, kendisi yerli, duruşu millî, fikirleri ise evrensel olan Muhterem Necmettin Erbakan Hocamızın vefatının 7'nci yıl dönümü. Merhum Erbakan gerçek bir dava adamıydı, Batı'nın tahakkümüne ve hegemonyasına itirazı vardı, bu toprakların taşralı çocuklarına öz güven aşılıyordu. Mücadeleyi, azmi, heyecanı, fedakârlığı, nezaketi ve daha nice güzel hasleti milyonların hayatına taşıyan büyük bir dava adamıydı. Mekânı cennet, ektiği tohumlar salih ameli olsun. Rabb'im rahmet eylesin. Minnetle, özlemle anıyoruz.
Değerli milletvekilleri, iş hayatına katkı ve uygulamadaki sorunların çözümünü sağlamak ve yatırım ortamının iyileştirilmesi için pek çok önemli değişikliği bu kanun tasarısıyla öngörmüş bulunmaktayız.
Türkiye'nin yatırım ortamının daha iyi bir noktaya çıkması hepimizin ortak isteğidir. Ticaret, hukuk ve ekonomi birbiriyle etkileşim içindedir. Yargı sisteminin kalitesi, hızı ve sözleşmelerin icrası konusundaki gücü ekonomiyle yakından ilişkilidir. Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Koordinasyon Kurulu uzun süredir çalışmalarını sürdürmekte ve ülkemizdeki sivil toplum kuruluşlarının görüşlerini alarak ülkemizin yatırım yapılabilme görünümünün iyileştirilmesi ve bunun için yapılması gereken çalışmaları eylem planı olarak gündemine almaktadır. Adalet Bakanlığımızca yeni bir İcra ve İflas Kanunu'nun hazırlanması noktasında çalışmalar devam etmektedir.
Yatırım ortamının iyileştirilmesi amacına hizmet eden bu kanun tasarısıyla İcra ve İflas Kanunu, Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Hukuk Muhakemeleri Kanunu, Milletlerarası Tahkim Kanunu, Tebligat Kanunu, Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun, Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanun, Posta Hizmetleri Kanunu, Vergi Usul Kanunu, Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun, Sınai Mülkiyet Kanunu olmak üzere, toplam 12 kanunda değişikliğe gidilmektedir.
Genel olarak değişiklikleri benden önceki konuşmacı arkadaşlarımız da özellikle anlattılar, daha detaylı, daha teknik bir biçimde bu kanun tasarısını ele alırsak, dört ana başlıkta önemli değişikliklere gidiyoruz.
Bunlar içerisinde, birincisi, bünyesinde birçok sorunu barındıran iflas erteleme kurumunu yürürlükten kaldırıyoruz, konkordato kurumunu etkin ve işlevsel bir yapıya kavuşturuyoruz. Ülkemizde 2003 yılından beri uygulanan iflas erteleme kurumu, ihdas amacını gerçekleştirmesi konusunda, maalesef, isteneni verememiştir. İflas erteleme kurumu, aslında, konkordatoya giderken bir köprü vazifesi görmekteyken konkordato uygulanamaz bir hâl almış ve dejenere bir hâle dönüşmüştür. 15 Temmuz 2016'da revize edilmiş ancak alacaklıların süreç içerisinde herhangi bir şekilde söz sahibi olamamaları, sürecin borçlu ve mahkeme arasında yürütülmesi, yaşanan yargılama sorunları birlikte değerlendirildiğinde, iflas erteleme kurumunun tamamen yürürlükten kaldırılması ve bunun yerine konkordato kurumunun daha etkin ve aktif hâle getirilmesi artık bir zorunluluk olmuştur. Böylece, alacaklılar ile borçlunun müzakere sonucu anlaşmaları ve bu anlaşmanın mahkemece tasdiki esasına dayanan ticari ve sosyal hayat bakımından zaruri bir ihtiyaç olan konkordato kurumu bu kanun tasarısıyla birlikte revize edilmiştir.
Düzenlemeyle, borca batıklık şartını artık aramıyoruz. İşçi nafaka alacaklarını koruyoruz. Borçlu hakkında icra takiplerini durduruyoruz. Borçluya, üç artı iki aylık geçici müddetle alacaklılarını ikna imkânı getiriyoruz. Kesin mühlet bir yıl olarak öngörülmekte ve güçlük arz eden durumlarda altı aya kadar uzatılabileceğini kabul ediyoruz. Alacaklar kurulu kurarak görevlerini düzenliyoruz. Konkordato mühletinin, konkordato borçlusunun durumunun iyileşmesi sebebiyle kalkabileceğini düzenliyoruz. Mühlet aşamasında kanun yolu denetimini sınırlandırıyoruz. Konkordato mühleti içinde borçlunun rahat hareket edebilmesi için kesin mühlet aşamasında alacaklıların haklarında bazı sınırlamalar yapıyoruz. Konkordato mühleti borçlunun ticari faaliyetine komiseri nezaretiyle devam etmesine imkân sağlıyoruz.
İkinci önemli değişiklik tahkim uygulamasında yaşanan sorunlara ilişkindir. Ülkemizde tahkim yargılamasına konu olan uyuşmazlıkların önemli bir kısmını ticari uyuşmazlıklar oluşturmaktadır. 20 Temmuz 2016 tarihinde bölge adliye mahkemelerinin faaliyete geçmesiyle birlikte, tahkim yargılamasında görevli ve yetkili mahkeme sorunu gündeme gelmiştir. Bu kanun tasarısıyla tahkim yargılamasının daha hızlı bir şekilde yapılabilmesi için görevli ve yetkili mahkeme açıkça belirlenerek bu sorun da çözüme kavuşturulmaktadır. Diğer taraftan da ticari uyuşmazlıkların daha hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulması için bazı düzenlemeler de getiriyoruz.
Yine bu kanun tasarısıyla birlikte elektronik tebligatın kapsamı genişletilmektedir. Böylece, kamu idareleri ve bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar, mahallî idareler, kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların bağlı ortaklıkları, müessese ve işletmeleri, sermayesinin yüzde 50'sinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıklar, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları, kanunla kurulanlar da dâhil olmak üzere tüm hukuk tüzel kişilikleri, noterler, baro levhasına yazılı avukatlar, sicile kayıtlı ara bulucular, bilirkişiler, idareleri, kamu iktisadi teşebbüslerini veya sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıkları ile adli ve idari yargı mercileri, icra müdürlükleri veya hakemler nezdinde vekil sıfatıyla temsile yetkili olan kişilerin bağlı bulunduğu birimlere de elektronik tebligatta sorumluluğu getirmiş oluyoruz.
Daha önce uygulanan uygulamada yaptırım olmadığı için bir sonuç elde edilememişti ama bu kanun tasarısıyla birlikte, 2017 yılı itibarıyla yaklaşık 40 milyon tebligatın 28 milyonunun elektronik ortamda yapılmış olması sağlanacaktır. Elektronik ortamda yapılan tebligatlar muhatabın elektronik adresine ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda yapılmış sayılacaktır.
Dördüncü olarak da bu kanun tasarısıyla birlikte, ticari ve ekonomik bütünlük arz eden ya da bir bütün hâlinde satıldığı takdirde daha yüksek gelir elde edeceği anlaşılan mal ve hakların bir bütün olarak paraya çevrilmesi, kül hâlinde satılması hükme bağlanmaktadır. Borçluya ait hacizli malların birlikte satılması, talebi artıracaktır. Ayrıca, birlikte satılmasına karar verilen hacizli malların başka alacaklılar tarafından haczedilmesi hâlinde paranın paylaştırılması aşaması içtihatlara bırakılmaktadır.
Bu dört ana başlıkta yatırım ortamının iyileştirilmesi amacıyla 12 kanunda esaslı değişiklik içeren bu kanun tasarısı, Adalet Komisyonumuzca öncelikle alt komisyona sevk edilmiştir. Alt komisyonda paydaşlar ve bilimsel görüşlerle çok dikkatli bir şekilde uzun müzakereler sonucunda kanun tasarısı tekrar değerlendirilmiş ve hem iktidar hem de muhalefet partilerinin sözcülerinin ortaya koymuş olduğu görüşler doğrultusunda neredeyse oy birliğiyle yapılan değişikliklerle değiştirilmiştir. Daha sonra, Adalet Komisyonumuzda, aynı şekilde, alt komisyonun görüşü doğrultusunda iktidar ve muhalefet partilerinin milletvekillerince yapılan değerlendirmeler ışığında kanun tasarısı yüce Meclisimizin gündemine gelmiştir. Adalet Komisyonu raporumuza muhalefet partilerimizce sunulan muhalefet şerhlerine de bakıldığında, genel olarak kanun tasarısıyla getirilen yeniliklerin temel olarak kabul edildiği de net şekilde görülmektedir.
Ben, bu önemli değişiklikleri içeren kanun tasarını hazırlayan Adalet Bakanımız Sayın Abdulhamit Gül ve ona bağlı bürokratlar olmak üzere hem iktidar partimizin hem muhalefet partimizin bu kanun tasarısına özellikle katkı sunan tüm milletvekillerine, Adalet Komisyonu üyelerine ve değerli akademisyenlere teşekkürlerimi sunuyorum, hayırlı ve uğurlu olmasını diliyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)