GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesabı 7'nci Tur görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:41
Tarih:18.12.2017

CHP GRUBU ADINA MUSTAFA AKAYDIN (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Değerli milletvekilleri, Millî Eğitim Bakanlığımızın 2018 yılı bütçe görüşmeleri kapsamında grubumuz adına söz almış bulunuyorum. Bizleri televizyonları başında izleyen yurttaşlarımızı ve yüce Meclisimizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum.

Öncelikle, Sayın Millî Eğitim Bakanımıza siyasi üslup ve iletişim nezaketi açısından teşekkür ederim. Bunun, siyasi üslup zafiyeti taşıyan bazı diğer bakanlarımıza örnek olmasını diliyorum. Tabii ki muhalefet olarak görevimiz, eğitimle ilgili eksikleri ve yanlışları dile getirmek.

Değerli milletvekilleri, hepimizin bildiği gibi, eğitim, bir ülkenin geleceğini belirleyen en önemli süreçtir ve Bakanlığımızın adından da anlaşılacağı üzere millî bir kavramdır yani sadece iktidarlarla ilintili değildir eğitim. Yani her platformda tartışarak kararlar alınmalıdır ama bunun böyle olmadığının da yaşadığımız süreçlerde hepimiz farkındayız. Son on beş yılda, değişen 6 bakan ve sayısız değişiklik geçiren millî eğitim politikaları gördük, cumhuriyetin temel ilkeleri göz ardı edildi, Eğitim Birliği Yasası yok edildi, Anayasa'nın 42'nci maddesi yok farz edildi, bilim dışı, laiklik dışı uygulamalara bol bol tanık olduk.

Bugün ülkemizin gündemindeki en önemli millî eğitim sorunları olarak:

1)

Eğitimin kalitesizliği,

2)

Ortaöğretime ve yükseköğretime giriş sınavları,

3)

Müfredat değişiklikleri,

4)

Eğitimin laik ve bilimsel tarafının yok edilişi,

5)

Öğretim elemanlarına yapılan baskılar,

sayılabilir.

Bu sorunların hiçbiri "Ben yaparım, olur." zihniyetiyle çözülemez, "Reis Bey istedi." diye hiç çözülemez.

Millî Eğitim Bakanlığı 2018 bütçesi 135 milyar Türk lirası, genel bütçe içindeki payı yüzde 17,7; son beş yılın en düşük yüzdesi. Gayrisafi millî hasıla içindeki payı yüzde 3,90; son üç yılın en düşük yüzdesi. Daha önemlisi, millî eğitim yatırımlarının 1998 yılında bütçedeki payı yüzde 30 iken bugün yüzde 8,3'e düşmüş durumda. Bu rakamlarla, yakın gelecekte birleşik sınıfları kaldırmak da mümkün değil, orta vadeli planda öngörüldüğü üzere, 2019 yılında ikili eğitimden tekli eğitime geçiş de sadece bir hayalden ibaret değerli milletvekilleri.

Görevine son verilen on binlerce öğretmen, fikir özgürlüğü göz ardı edilerek kanun hükmünde kararnameyle işlerine son verilen yüzlerce akademisyen; bunlar, Türkiye Cumhuriyeti'nin itibarını zedeleyen otokrat ve haksız uygulamalar.

2014'te bitmesi planlanan FATİH Projesi bugün âdeta duvara toslamış durumda, şimdi "2018'de bitecek." deniyor. Eğitim politikaları bilimsellikten tamamen uzaklaşmış, evrim teorisi müfredat dışı, çocuklarımız âdeta hurafeler tarafından yönlendiriliyor.

Değerli arkadaşlar, bu politikalarla, OECD ülkeleri içinde 29-30 yaş grubunun altında olan gençlerdeki hiçbir işe sahip olmama ve okulda da okumama yüzdesi 29 olan ülkemizi bu açmazdan kurtarmamız mümkün değildir. OECD'de bizden sonraki en kötü rakam yüzde 14. Öncelikle yüzde 30'luk eğitimli işsizliği yaratırsanız, mesleki ve teknik eğitimi özendiremezseniz, eğitimin kalitesini artırmak, "Sanayi 4" devrimini yakalamak hiç olası değildir. Dünya yapay zekâyı tartışıyor, biz ise sübyan okullarında hurafelere teslim olmuş çocuklarımıza ağlıyoruz.

Eğitimde pedagojik değerlendirmeye saygı hiç yok. Pedagogların eğitimle ilgili görüşlerini kale alan yok. Dinci vakıf ve dernekler -Ensar, TÜRGEV, TÜGVA, Hayrât, Hizmet gibi- Millî Eğitim Bakanlığı yerine eğitimi ele almış durumdalar.

Bakın, bugün basında yer alan, Kayseri'deki bir ortaokulda Ensar Vakfının bir kitabından alıntılar var. Kitapta "Eğer ince giyinirseniz hayvanlara özenmiş olursunuz." deniyor ve bebeklere namaz kılma dayatmasında bulunuluyor bu kitapta.

PISA 2003 sonuçlarına göre dünyada 20 basamak gerilemişiz, TIMSS'te yine öyle. Sayın Bakanımız zaman zaman "Finlandiya'da da gerileme var." diye buradan bir övünç çıkarıyor ama Finlandiya'nın dünya eğitim sistemindeki yerinin ne olduğunu hepimiz biliyoruz, hiç kuşku götürmez.

Çocuk işçi sayımız 700 bini geçmiş değerli arkadaşlar. 40 bin sözleşmeli, 63 bin ücretli öğretmenimiz var sosyal güvenceden ve yeterli ücretten mahrum. 438 bin öğretmen atama bekliyor. Eğitim fakültelerinde ise şu anda 650 bin öğretmen adayı var. Yani bunların da mezun olduğunu düşündüğünüzde devletten iş bekleyen 1 milyonu geçkin öğretmen piyasamız mevcut olacak ve bugün aldığım, Millî Eğitim Bakanının bütçe konuşmalarında bana verdiği cevaba göre de 109 bin öğretmen açığımız var şu anda Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde.

Değerli arkadaşlar, daha bu konularda söylenecek çok şey var ama ben, özellikle FATİH Projesi'yle ilgili değerlendirmede bulunmak istiyorum. Gene, Millî Eğitim Bakanımızdan aldığımız duyumlara göre FATİH Projesi duvara toslamıştır demiştim. Bu FATİH Projesi'nin en önemli ayağını... Biliyorsunuz 2014'te bitmesi beklenen bir projeydi, şu anda 2017, bitmedi, 2018'e ertelendi, 2018'de de bitmeyeceğini hepimiz çok iyi biliyoruz.

"Dağıtılan tablet sayısı -bakın 17,5 milyon öğrencimiz var- 1 milyon 437 bin." diyor Millî Eğitim Bakanlığımız bana bugün verdiği yanıtta.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - İlk dağıttıkları da eskidi artık, teknolojik olarak kullanılmıyor.

MUSTAFA AKAYDIN (Devamla) - Dünyada zaten böyle bir teknolojiyi kullanan başka bir ülke yok arkadaşlar çünkü "tablet" dediğimiz bilgisayar nihayet iki üç yılda teknoloji dışı kalacak bir oluşum. Ve şu anda, gene Millî Eğitim Bakanımızın verdiği yanıtta görüyoruz ki 1 milyon 375 bin tablet de öğrencilerimiz mezun olduğu için kapsam dışı kalmış. Yani şu anda 17,5 milyon öğrencisi olan millî eğitim sisteminde, değerli arkadaşlarım, tablet sayısı 60 bin civarında.

Bakın, Sayın Bakanım, size bir şey önermek istiyorum, bunu geçen sene de Meclis konuşmalarımda önerdim. Dün Fatih Altaylı'nın programı vardı, çok önemli, çok değerli bilim adamımız Celal Şengör, dünyada doğa tarihi ve bilim müzelerini anlattı. Türkiye'de bir tane yok böyle bir müze. Ben bunu yıllardır söylüyorum geçmiş bir rektör olarak, şu projeye harcadığınız paranın -8-9 milyar Türk lirası olduğu ifade ediliyor- sadece yirmide 1'iyle bile Türkiye'ye bir doğa tarihi ve bilim müzesi kazandırabilirsiniz. Bakın, turistleri demiyorum, sadece çocuklarımızı bu müzelere göndererek gerçekten Türkiye'nin eğitim, öğretim ve bilim yaşamına çok büyük bir katkıda bulunmuş olabilirsiniz diye size bir öneride bulunmak istiyorum.

Değerli arkadaşlar, sınav sistemiyle ilgili de bir iki söz söylemek isterim. Biliyorsunuz, Türkiye'de, yıllardan beri, liselere girişte sınav sistemiyle ilgili ciddi değişikliklerle karşılaşıyoruz. Velilerimiz, öğrencilerimiz şaşkın, ne olacağı belirsiz bir durumda. Bugün "Bir sınav sistemi kaldırıldı." deniyor ama kaldırılmadığını hepiniz çok iyi biliyorsunuz ve Türkiye'de "merdiven altı" denilen dershanelerde de şu anda minimum saat başı ücreti 100 lira ve 200 liraya kadar çıkan ücretler karşılığında da özel öğretmenler ders veriyor zengin çocuklarına.

Değerli arkadaşlar, Türkiye'de şu anda bu kadar büyük talep varken sınav sisteminin kaldırılmasının mümkün olmadığını gelin kabul edelim yani Reis Bey istedi diye sınav sistemi kaldırılmaz. Ne yapmak lazım? Sadece ve sadece -bir ara bunu yapar gibi gözüktünüz özellikle yükseköğretimde- matematiksel, zihinsel beceri ve Türkçe okuduğunu anlama yeteneği üstünden sınav yapalım -kaç saat sürerse sürsün, kaç dakika sürerse sürsün- ve bu sınavda başarılı olan öğrencilerimizi gerek liselere gerek üniversiteye girişte değerlendirelim.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MUSTAFA AKAYDIN (Devamla) - Bu kapsamda bir değişiklik Türkiye'de dershanelere olan ihtiyacı da ortadan kaldıracaktır çünkü bu tür becerileri kazanmak için güneydoğudaki yoksul çobanın da birtakım kitapları okuyarak beceri kazanması mümkündür. Böyle bir önerim var.

Hepinize sevgiler saygılar sunuyorum. Yeni bütçenin hayırlı olmasını diliyorum değerli arkadaşlar. (CHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Akaydın.