| Konu: | Yüksek Seçim Kurulunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 30 |
| Tarih: | 29.11.2017 |
MHP GRUBU ADINA MEHMET PARSAK (Afyonkarahisar) - Aziz Türk milleti, saygıdeğer milletvekilleri; 505 sıra sayılı Yasa Teklifi'nin birinci bölümü üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubumuz adına söz almış bulunuyorum. Gazi Meclisi ve siz saygıdeğer milletvekillerini saygılarımla selamlıyorum.
Bölümle ilgili konuşmalarıma geçmeden önce, Sayın Başkanın riyasetindeki ilk hitabetim, bu vesileyle Sayın Başkana da seçilmiş olduğu bu önemli vazifeden dolayı tebriklerimi arz ediyorum.
Yine bölümle ilgili konuşmalarıma geçmeden önce, bugün hepimizin bildiği gibi Mevlit Kandili, Peygamber Efendimiz'in doğumunun yıl dönümü. Ben bu vesileyle bu kutlu, bu mübarek geceyi de hayırlara vesile olması dileğiyle kutluyorum.
Sayın milletvekilleri, Yüksek Seçim Kurulunun, daha doğru ifadesiyle -birazdan arz da edeceğim- Yüksek Seçim Kurumunun biraz gecikmeli de olsa bir teşkilat yasasına kavuşması için böylesi önemli bir yasa teklifinin sunulmuş olması bize göre son derece isabetli, doğru, yerinde bir adımdır. Dolayısıyla biz bu yasa teklifi sunulduktan sonra gerek Komisyon çalışmalarında, alt komisyon çalışmalarında gerekse de Genel Kurul çalışmalarında bu dâhilde hareket etmeye çalışıyoruz.
Saygıdeğer milletvekilleri, bu kanun teklifi, özellikle Anayasa Komisyonumuzda son dönemde en az tartışmayla, en az değişiklikle, en kısa sürede ve en kıymetli, en teknik çalışmalarla geçen kanun tekliflerinden bir tanesiydi çünkü seçimler demokrasinin vazgeçilmez unsurları olduğuna göre böylesi bir yasa herkes bakımından önemliydi. Ama bu yasada bize göre de olmaması gereken, daha doğrusuyla 298 sayılı Kanun'da düzenlenmesi gereken bazı hususlar vardı. İsabetli bir biçimde alt komisyonda söz konusu fıkraların 298 sayılı Kanun'da değerlendirilmek üzere çıkarılmasına karar verildi. Büyük ölçüde o sebeple olmak üzere de hem alt komisyon çalışmaları hem de asıl Komisyon çalışmaları daha kısa zaman içerisinde, daha isabetli, daha anlamlı bir şekilde tamamlanmış oldu ve buralara kadar da geldi. Büyük ölçüde diyorum çünkü evet, çok az sayıda değişiklik oldu önemli olan ama bunların en önemlilerinden bir tanesinin Milliyetçi Hareket Partisi olarak bizim de şahsen altına imzamızı attığımız değişiklik önergesiyle yapıldığını hatırlatmakta burada fayda görüyorum. O da bu kanun teklifinin geçici 1'inci maddesinin (6)'ncı fıkrasında seçim müdürleri ve seçim müdür yardımcılarının atanmasına ilişkin usul ve esaslar düzenleniyordu, buna ilişkin olarak on iki yıla yakındır görevde yükselme sınavı bekleyip işbu kanunda da düzenlenen şartları taşıdığı hâlde, bu kanun kapsamında, daha az oranla, daha az miktarla seçim müdürü ya da seçim müdür yardımcısı olarak atanabilecek personellerin de taleplerini dikkate almak suretiyle ve iktidar partisiyle de müştereken imza altına aldığımız önergenin de kabul edilmesi neticesinde bu konuyu çözüme kavuşturmuş olduk. Böylelikle, atama bekleyen 500'ün üzerindeki söz konusu personeli, bir, hakkı olan görevde yükselme sınavını geçici de olsa bir yasa teminatına kavuşturmuş olduk; iki, öncelikli olarak bunlardan atama yapılmasını ifade etmek suretiyle, bu kanun yürürlüğe girdikten sonra yapılacak atamada -380 civarında- bu mahiyette şartları tutan 500'ün üzerinde personel bulunduğu için ve öncelik de onlara işaret edildiği için tamamının da bunlardan atanabilmesine yol açtık. Ama bir sınav süreci yaşanacak, elbette ki orada ehliyet, liyakat ve adalet ilkelerine göre, bu noktada, kimler daha doğru, kimler daha layık, kimler daha ehil ise adaletli bir şekilde bu doğrultuda hayata geçeceğini düşünüyoruz ve bunun da sıkı bir şekilde takipçisi olacağız.
Üzerinde söz aldığım birinci bölümdeki maddelere şöyle ana hatlarıyla değinmek istiyorum süremle mütenasip olarak: Birinci bölümün ilk maddelerinde, 1'inci, 2'nci, 3'üncü maddelerde kanunun adında da olmak kaydıyla Yüksek Seçim Kurulundan söz ediliyor. Şimdi, Milliyetçi Hareket Partisi olarak biz şöyle bakıyoruz meseleye saygıdeğer milletvekilleri: Artık, Yüksek Seçim Kurulu, evet, anayasal bir organdır, Anayasa'mızda da buna ilişkin açıkça bir düzenleme vardır ama şunu göz önünde bulundurmak gerekmektedir ki ilk defa bir teşkilat yasası yapılırken taşra teşkilatı da olan bir kurum hâline getirildiği için, bize göre "Yüksek Seçim Kurumu" olarak düzenlenmeliydi; Yüksek Seçim Kurulu da bunun tek ve en önemli karar verme organı olarak yine, Anayasa'daki düzenlemeleriyle uyumlu bir mahiyette bu kanun teklifinde düzenlenmeliydi. Dolayısıyla, 1'inci maddede, 2'nci maddede ve 3'üncü maddede, özellikle, "Kurul" olarak ifade edilen o bölümlerin, o kısımların "Yüksek Seçim Kurumu" şeklinde yeniden düzenlenmesi gerektiğini alt komisyon aşamasında da, Komisyon aşamasında da ifade ettik, hâlâ da bunun daha doğru olduğuna inanıyoruz.
5'inci maddeye geldiğimizde, Anayasa'mızın 79'uncu maddesinde Yüksek Seçim Kurulu kararları aleyhine başka hiçbir merciye başvurulamayacağı yönünde açık bir düzenleme var. Yasa teklifinde buna ek olarak başka hiçbir merciye ve başka bir kanun yoluna başvurulamayacağı yönünde teklif vardı. Tartışmalar esnasında, bize göre de isabetli bir şekilde, söz konusu kısmın çıkarılması önerildi ve oy birliğiyle de kabul edildi; böylelikle de Anayasa'yla uyumlu bir hâle getirilmiş oldu. Ama yeniden ifade etmek de fayda var, buna ilişkin bir düzenleme de 298 sayılı Kanun'umuzda var, o kanun teklifi de mutlaka önümüzdeki süreçte en kısa zamanda gelecektir, o aşamada bunu da en doğru bir mahiyette çözüme kavuşturacağımızı düşünüyoruz.
Saygıdeğer milletvekilleri, teklifin 6'ncı maddesinde Milliyetçi Hareket Partisi olarak bizim de kabulümüzle, engelli seçmenlerin ve yurt dışında oy kullanmakta olan seçmenlerin oy kullanma haklarının yani o önemli anayasal haklarının kullanılmasının kolaylaştırılması yönünde bir düzenleme getirildi değişiklikle ve biz de Milliyetçi Hareket Partisi olarak bu çerçevede de katkı sağladık ve Komisyon aşamasında bu iki önemli fıkra da kanun teklifine eklenmiş oldu.
10'uncu maddeye baktığımızda, esasen, 10'uncu maddenin (2)'nci fıkrası kapsamında seçim uzmanları ve uzman yardımcılarının görevlendirilmesi önerilmekte yasa teklifinde. Biz Yüksek Seçim Kurulu faaliyetinin bir yargısal faaliyet olduğu kabulünden hareketle seçim uzmanı, uzman yardımcısı, özellikle de uzmanı yerine raportör hâkim ya da tetkik hâkiminin görevlendirilmesinin daha doğru olduğunu ilk aşamasından itibaren savunageldik. Fakat eğer siyasi iradede ve Meclis iradesinde bunun değil de teklifteki mevcut hâlin kabulü yönünde bir irade varsa da bunun sadece Yüksek Seçim Kurulunun merkez teşkilatında değil, taşra teşkilatlarında da -özellikle büyük şehirlerimiz başta olmak üzere- söz konusu uzmanların görevlendirilerek seçimlerin yönetilmesine, yürütülmesine ilişkin faaliyetlerin daha doğru, daha isabetli bir şekilde yapılabileceğini ortaya koyduk, aynı kararlılığımızı devam ettiriyoruz.
Gene, 10'uncu maddenin (9)'uncu fıkrasında adalet hizmetlerinde geçici çalıştırma yönünde bir hüküm söz konusu. Bu, pek çok milletvekilimize ulaştığı gibi, Milliyetçi Hareket Partisi milletvekillerine, bizlere de ulaştı. Uygulamada da bu yönde çeşitli aksaklıkların olduğu bir gerçek. Hatta, Komisyon aşamasında söz konusu personelin mübaşir olarak dahi kullanılabileceği ifade edildi. Biz onun öyle olmayacağını düşünüyoruz çünkü ne yazık ki bizim, şahsımın da yasa teklifine rağmen, mübaşirler hâlâ genel idare hizmetleri sınıfına geçirilemediği için, hâlâ yardımcı hizmetler sınıfında olduğu için -bu vesileyle tekrar etmek isterim, bir an önce söz konusu yasa teklifimizin de kabul edilmesi gerekir- seçim personeli mübaşir olarak görevlendirilemez ama diğer görevlendirilmeler çerçevesinde de zaman içerisinde işleyişe, oluşa, kamu hizmetlerinin gerekliliklerine uygun mahiyette bir değerlendirme yapılması gerektiğini düşünüyoruz. Milliyetçi Hareket Partisi olarak bu hususun da hassasiyetle takipçisi olacağız.
Son olarak, bu YSK personelinin Adalet Bakanlığı marifetiyle atanması yönünde de birtakım yakınmalar var. Bunun da uygulaması esnasında takipçisi olacağız.
Böylelikle birinci bölüme dair Milliyetçi Hareket Partisi Grubumuz adına sözlerimi tamamlıyorum. Tekrar kandilinizi tebrik ederek saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)