| Konu: | Nüfus Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 10 |
| Tarih: | 18.10.2017 |
İÇİŞLERİ BAKANI SÜLEYMAN SOYLU (Trabzon) - Böyle bir imkân verildiği için teşekkür ederim, bunu hakikaten açıklamaya gerek vardı. Bir önceki kanunda veya meri kanunda, cari kanunda "İlgilinin herhangi bir belge ibraz edememesi halinde sözlü beyanı esas alınarak bildirim tutanaklara geçirilir ve doğum tutanakları, bildirimi yapan ile görevliler tarafından imzalanır." diye bir madde vardı, hepsi bu kadardı. Yani sözlü beyan esas alınıyor.
Oysa, biz bu kanunun hazırlanması aşamasında, taslağın hazırlanması aşamasında bunun yeterli olmadığını, daha ziyade, doğumların hastaneye yönlendirilmesinin esas tutulması lazım geldiğini, bunun için de burada yeni birtakım düzenlemeler yapılması lazım geldiğini konuştuk arkadaşlarımızla. "Ne yapabiliriz?" ve "Nasıl yapabiliriz?" dendiğinde -bir aile hekimi sistemimiz var- bir, aile hekimi sistemini işin içerisine koyalım diye düşündük. İki, sadece aile hekimiyle beraber bu sistemi de gerçekleştiremeyeceğimizi düşündük ve bunu hemen mülki idare amiriyle beraber tamamlayalım istedik. Buradaki esas amacımız, takdire bırakmak değil yani mülki idare amirinin takdirine bırakmak değil; tam tersi, mülki idare amirine takdir hakkı bırakmadan burada zorlamaktır. Burada kayıt esastır. Yani kayıt dışılığı ortadan kaldırmak ve kaydı esas almak.
Burada düşündüğümüz de şudur, bu, biraz da benim tarzımdan kaynaklanıyor. Yani ben bu tip kanunların ve kanun maddelerinin çerçeve olması lazım geldiğini düşünenlerdenim. Onun için, biz bunu ikincil yönetmelikle daha sıkı ve daha kavi bir şekilde yapalım diye bir değerlendirme içerisinde olduk. Amacımız, sadece sözlü beyana bırakmak değil. Sözlü beyanı hem mülki idare amiri hem de öteki taraftan aile hekimiyle beraber... Çünkü aile hekimi hamilelikten itibaren doğumu izlemekle yükümlü olan kişi. Burada onu bağlayarak...
Yani şundan herkes emin olsun ki, yönetmelikte yani ikincil düzenlemelerde bu... Burada zaten "yaptırılır" veya "verilir" diye bir kavram söylemiyor, direkt emrediyor ve takdir hakkı bırakmıyor. Belki burada şüpheye düşüren kavram "teyit" kavramıdır. Aslında teyit kavramı, bu doğumun doğrulamasını gerçekleştirmek için yapılan bir kavramdır ama buradaki bu şüpheyi ortadan kaldırabilecek -bize göre şüphe değil ama böyle bir şüphe uyanabilir- ikincil düzenlemedir, ikincil düzenlemede bunu çok daha kavi bir şekilde, çok daha kuvvetli bir şekilde yaparız. Çünkü bizim muradımız, boşluk bırakmak değildir; tam tersi, sıkılaştırmak ve kayıt altına almak ve buradan bir istismarı önlemektir.
BAŞKAN - Teşekkürler.
FİLİZ KERESTECİOĞLU DEMİR (İstanbul) - Bir ek yapmam mümkün mü?
BAŞKAN - Buyurun, bir ek yapın.
FİLİZ KERESTECİOĞLU DEMİR (İstanbul) - O zaman, yönetmelikte her sözlü bildirimde bunun yapılacağı ve bir zorunluluk olduğu ifade edilecek midir?
İÇİŞLERİ BAKANI SÜLEYMAN SOYLU (Trabzon) - Tabii, tabii, kesin bir şekilde yönetmelikte muradımız bu. Yani kesin bir şekilde yönetmelikte her sözlü bildirimde bu, mülki idare amiri tarafından aile hekimiyle beraber şey yapılabilir. Hatta burada belki kolluk kuvvetlerinin de bu konuda kullanılması konusundaki bir değerlendirmeyi de işin içerisine koymak bizim için esastır.
Teşekkür ediyorum.