| Konu: | Sanayinin Geliştirilmesi ve Üretimin Desteklenmesi Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 104 |
| Tarih: | 12.06.2017 |
HASAN SERT (İstanbul) - Sayın Başkan ve değerli milletvekilleri; ben de yüce Meclisi saygıyla sevgiyle selamlıyorum.
485 sıra sayılı Sanayinin Geliştirilmesi ve Üretimin Desteklenmesi Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın tümü üzerinde şahsım adına söz almış bulunuyorum.
Değerli milletvekilleri, bildiğiniz gibi, ülkeler siyasetle yönetilir, ekonomiyle büyür. Türkiye Cumhuriyeti devletinde de şu ana kadar gelmiş olan 65 tane iktidarın tamamı da bu ülkeye hizmet etmiştir. Ancak uzun süreli olan rahmetli Menderes'in iktidarı, rahmetli Özal'ın ve şu son on beş yıllık iktidarda ülkemizde radikal kararlar alınmış, devrim niteliğinde çalışmalar yapılmıştır.
Türkiye gibi gelişmekte olan ve dinamik ülkelerde de bu tür çalışmaları desteklemek için kanuni altyapıların organize edilmesi ve güçlendirilmesi gerekmektedir. Bu noktada, iki yıldır çalışmakta olduğumuz Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonunda yapmış olduğumuz çalışmalarda Serbest Bölgeler Kanunu, Sınai Mülkiyet Kanunu, Ticari İşlemlerde Taşınır Rehni Kanunu, Elektrik Piyasası Kanunu, AR-GE'nin Desteklenmesi Hakkında Kanun, Yüksek Teknolojiler Araştırma Merkezi ve Bilim Teknoloji ve Sanayi İcra Kurulu Kurulmasıyla İlgili Kanun, Türkiye Uzay Ajansı Kurulmasıyla İlgili Kanun ve "üretim reformu paketi" diye adlandırdığımız 485 sıra sayılı Kanun'un çalışmasını yapmış bulunmaktayız. Bunların bir kısmı kanunlaştı, Meclisten, Genel Kuruldan geçti, bir kısmı geçmek üzere. Ama bugünkü görüşmüş olduğumuz kanun maddelerine baktığımız vakit, içinde birçok şeyi içermektedir. Üretim ve ticareti destekleyen, ekonomiye güç vermeye çalışan ve yapılmadığı takdirde sıkıntılar oluşturan kanunları düzeltmek için bu tasarı gündeme gelmiştir.
Neyi ifade etmektedir? Hafta Tatili Kanunu'nu, Harcırah Kanunu'nu, Sanayi Sicil Kanunu'nu, Damga Vergisi Kanunu'nu, Harçlar Kanunu'nu, Emlak Vergisi Kanunu'nu, Belediye Gelirleri Kanunu'nu, Yükseköğretim Kanunu'nu, TRT Kurumu Gelirleri Kanunu'nu, İmar Kanunu'nu, Mesleki Eğitim Kanunu'nu, Kıyı Kanunu'nu, KOSGEB ve Destekleme İdaresi Başkanlığı Kanunu'nu, Mera Kanunu'nu, OSB Kanunu'nu Doğalgaz Piyasası Kanunu'nu, Teknoloji Geliştirme Bölge Kanunu'nu, Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun'u, Yapı Denetim Kanunu'nu, Kamu İhale Kanunu'nu, Endüstri Bölgeleri Kanunu'nu, Kamu Mali Yönetimi Kanunu'nu, Elektrik Piyasası Kanunu'nu, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'yi ve Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığındaki kanunla ilgili düzeltmeleri içermektedir.
Bunların içerisine değişik açılarla baktığımız vakit şunu gözlemlemekteyiz: Türkiye'de 2017 yılında yükseköğretimde okuyan 7 milyon 198 bin 987 öğrenci vardır. Bunlardan ön lisans yapan sayısı 2 milyon 555 bindir. Lisans öğrenimi yapan öğrenci sayısı 4 milyon 71 bin, yüksek lisans yapan sayısı 480 bin, doktora yapan öğrenci sayısı 91 bin ve öğretim elemanı sayısı da 151.763'tür yani yükseköğretimle ilgili olan problemlerin çözülmesinin bu sayılara bakıldığı vakit önemli olduğu görülmektedir.
Yine, Türkiye'de 301 adet OSB bulunmaktadır ve bunların birikmiş sorunları var. Bu OSB'lerde 50 bin civarında şirket faaliyet göstermekte, yaklaşık 1 milyon 600 bin kişiye de buralarda istihdam sağlanmaktadır.
Yine, Türkiye'de 274 adet AR-GE merkezi bulunmaktadır. Bu merkezlerde yaklaşık 27 bin AR-GE personeli çalışmaktadır.
Yine, Türkiye'de 63 adet teknoloji geliştirme bölgesi bulunmaktadır ve bu teknoloji geliştirme merkezlerinin 49 tanesi faal durumda, diğerleri faaliyete hazır hâle getirilmeye çalışılmaktadır. Yine, bu teknoloji geliştirme bölgelerinde de 174 adet yabancı şirket ya da yabancı ortaklı firma yer almaktadır.
Yine, Türkiye'de 900 civarında sanayi sitesi bulunmaktadır. Bütün bunlara baktığımız vakit ilgilenilmesi gereken önemli konular var ve yasal düzenlemelere ihtiyaç var demektir.
Yine, ülkeler ticaretle büyüyeceği için... Türkiye'nin maksimum yapmış olduğu bugüne kadarki ihracatı 157 milyar dolardı, bu 157 milyar dolarlık ihracatı Türkiye 72 bin ihracatçıyla gerçekleştirmiştir. Bunları yaparken yapmış olduğu ihracatın yüzde 90'ını da sanayi ürünüyle yapmıştır, bunların yüzde 45'ini de Avrupa Birliği ülkelerine satmıştır. Dolayısıyla, Türkiye'de -ticari açıdan da bakıldığı vakit- ticaretin ve ekonominin büyümesi için önündeki yasal problemlerin kaldırılması gerekmektedir. Bu noktada da yine Türkiye, Türkiye Cumhuriyeti devleti ve Hükûmeti olarak, 277 bin firmaya Kredi Garanti Fonu'ndan 181 milyar Türk Lirası kredi verilmiştir.
Eğer bu kanun yani 485 sıra sayılı Kanun bugün yasalaşırsa -inşallah yasalaşacak- sanayicinin mali yükleri azaltılacaktır, sanayicilerin elektrik tüketiminde TRT payı olmayacaktır. Hafta sonu çalışma izni kaldırılacak, planlı sanayi alanları için ot bedeli ücretleri alınmayacak, planlı sanayi alanları için emlak vergisi kaldırılacak, OSB'deki sanayicilere enerji desteği verilmesine yönelik yeni düzenleme yapılacak, planlı sanayi alanları için damga vergisi ve harçlar kaldırılacak, sanayi sitelerinde yapı denetim hizmet bedellerinde indirim sağlanacak, sanayiye yeni teşvikler gelecek, fen bilimleri ile mühendislik bilimlerinde okuyan öğrencilerin eğitimlerinin en az bir yarı yılını iş yerlerinde yapmaları sağlanacak, teknoloji geliştirme bölgelerinde temel bilimler mezunları istihdamı desteklenecek, organize sanayi bölgelerinin tüm projeleri için kredi ve kredi faiz desteği gelecek, kent içinde kalan sanayi sitelerinin taşınması kolaylaşacak, kamu ihalelerinde yerli üreticiye fiyat avantajı sağlanacak, KOSGEB desteklerinde avans verilmesi yaygınlaştırılacak, OSB'lerde tapuların teminat gösterilebilmesi imkânı gelecek, yatırım yapılmayan parseller üretime kazandırılacak, sanayi parselleri arzı hızlandırılacak, OSB'lerin gayrimenkul yatırım ortaklığı şirketi kurmasına imkân sağlanacak, tamamen veya kısmen bedelsiz parsel tahsisi uygulaması sürekli hâle getirilecek, OSB'lerin altyapı ve lojistik ağı geliştirilecek, OSB'lerde doğal gaz altyapısının sağlanmasına yönelik düzenlemeler gerçekleştirilecek, sanayi alanlarının lojistik bağlantısının yapılması kolaylaştırılacak, organize sanayi bölgeleri uygulamaları yaygınlaştırılacak, planlı sanayileşmesinin sağlanması için ıslah OSB uygulaması yeniden başlatılmış olacak, yurt dışında kurulacak OSB'ler aracılığıyla OSB birikiminin ihraç edilmesi ve başka ülkelere yardımcı olunması sağlanacak, üretime hazır sanayi alanları oluşturulacak, planlı sanayi alanları için altyapısı hazır sanayi alanları belirlenecek, özel endüstri bölgelerinin kurulması sağlanacak, üniversitelerin AR-GE kapasitesini artıracak uygulamalar geliştirilecek, üniversitelerde sanayiye yönelik araştırma yapanların yenilikçi projeleri desteklenecek; Teknoloji Transfer Ofisi, ücretli araştırma izni ve doktora sonrası araştırmacı istihdamına imkân sağlanacak, sanayi sektörüne yönelik eğitim programları oluşturulacak, yükseköğretimde danışma ve koordinasyon kurullarının kurulması sağlanacak, üniversitelerde de ihtisas üniversiteleri ve ihtisas alanları oluşturulacak, üniversitelerde uygulamalı eğitim teşvik edilecek, OSB'lerde endüstri meslek lisesi binaları kredilendirilecek, OSB'lerdeki meslek yüksek okullarına öğrenci başına eğitim desteği verilecek, öğretim üyelerinin 75 yaşına kadar çalışabilmesine imkân sağlanacak, yerli üretim yapanlar desteklenecek, Sanayi İşbirliği Programı'nın kapsamı genişletilecek.
Dolayısıyla, sadece OSB'lerin değil bütün sanayiye destek verecek olan problemli konuların giderilmesi için gerekli olan kanuni altyapı düzenlemelerini içerdiği için, bu kanunun yapılması ve geçirilmesi için gereken desteği AK PARTİ milletvekilleri olarak ve Hükûmet olarak vermek için elimizden geleni yapacağız.
Yüce Genel Kurulu da saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)