GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Uluslararası Karayolu Güvenliği Trafik Haftası'na ilişkin gündem dışı konuşması
Yasama Yılı:2
Birleşim:89
Tarih:09.05.2017

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Değerli Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygılarımla selamlıyorum.

Bilindiği gibi bu hafta Uluslararası Karayolu Güvenliği ve Trafik Haftası. Türkiye Büyük Millet Meclisinde konunun önemine dikkat çekmek, bir farkındalık oluşturmaya katkı sağlamak için söz aldım. Bana söz veren Başkanımıza teşekkür ediyorum. Geçen yıl da önemli bir etkinlik yapmış, onda da Başkanımızın Başkanlığında sivil toplumu, uzmanları, milletvekillerini bir araya getirmiştim. Mayıs ayının ilk cumartesi Trafik Güvenliği Günü, hafta da Trafik Haftası.

Durum çok vahim yani. Buradan bazı rakamlar okuyacağım üzülerek: Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre üç dakikada 1 çocuk olmak üzere saatte 158 kişiyi, bir yılda yaklaşık 1 milyon 250 bin kişiyi trafik kazasında kaybediyoruz. Ülkemizde 2016 yılında yaklaşık 413 bin kazada 7.500'e yakın vatandaşımız hayatını kaybetti, 300 bin yaralı var. Günde 20'nin üzerinde kişi hayatını kaybediyor. Buradan tüm ölenlere Allah'tan rahmet dilerken Türkiye Büyük Millet Meclisinden de bazı değerli milletvekillerimizden, rahmetli milletvekillerimizden bahsetmek istiyorum: 1978 yılında Adalet Partisi Aydın Milletvekili Mutlu Menderes, 5 Şubat 1993'te Adnan Kahveci, 8 Eylül 1999'da Milliyetçi Hareket Partisi Kütahya Milletvekili Kadir Görmez, Fazilet Partisi Gaziantep Milletvekili Mehmet Bedri İncetahtacı, Cumhuriyet Halk Partisi Konya Milletvekili Nezir Büyükcengiz ve en son -yani çok var- eski bakanlarımızdan Mustafa Taşar.

Peki nedir sorun? Baktığımız zaman, yüzde 98 insan hatası olduğunu görüyoruz bu kazalarda. İnsan nasıl oluyor trafikte? Sürücü, yolcu, yaya. Yüzde 98. En kolayı ne? Bu insan hatasını azaltmak. Peki bunun için ne yapabiliriz? Üç tane çok önemli başlık var, bir: Sürekli denetim yapmamız lazım, yani 7/24 sürücüler bilecek ki "Biz denetim altındayız." Bu manada da, bu kadar ilerlemiş teknolojik imkânlar varken, yeni nesil teknolojiler varken muhakkak bunun denetimini -Emniyet Genel Müdürlüğümüzün de bu yönde çalışmaları var- yapabiliriz.

İkincisi: insanlar üzerinde kalıcı bir eğitim, kalıcı bir bilinç oluşturmamız lazım. Maalesef, bu kadar kaza olduğu hâlde hiç umursamıyoruz, emniyet kemeri takmıyoruz, aşırı hız yapıyoruz. Mesela, kazaların en büyük nedeni, yüzde 50'den fazlası aşırı hız. Şuraya bir bakın, 110 kilometre hızda sanki 15'inci kattan atlıyorsunuz açığa çıkan enerji açısından. İnsan 15'inci kattan atlar mı? Ama gaza basıyoruz. Bu en önemli neden.

Önemli bir başka neden: Kafa kafaya çarpışmalar. Allah'tan son zamanlarda bölünmüş yolların 25 bin kilometreye ulaşmasıyla beraber, uluslararası bir trafik verisine göre ölümlü kazalar yüzde 62 azalmış vaziyette. Emniyet kemeri takmıyoruz; yorgun, alkollü direksiyon başına geçiyoruz.

Şimdi, bunun için de, bu kadar, otuz beş senesini bu işe vermiş bir milletvekili, daha önce bir üniversite hocası olarak ve konunun mağduru bir ailenin mensubu olarak, 3 trafik kazasında 5 yakınını kaybetmiş bir kişi olarak buradan değerli iktidar ve muhalefet partilerine diyorum ki: Bizim birlikte yapacağımız önemli işler var. Neydi? Denetim ve kalıcı eğitim, bilinç. Bu manada, yeni teknolojileri, bu sistemleri ele alacak muhakkak bir trafik yasasını bugün Türkiye Büyük Millet Meclisinden geçirmemiz lazım. Emniyet Genel Müdürlüğümüz bu manada önemli çalışmalar yapıyor. Buradan da Emniyet Genel Müdürlüğümüzün trafikten sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Akdeniz'e teşekkürleri de bir borç biliyorum. Bakın, bizim üniversite olarak teklif ettiğimiz ve Efkan Ala Bey zamanında büyük ilgi gören projemizle ilgili olarak -bugün de Sayın Süleyman Soylu Bakanlığında- Emniyetimiz ile üniversite arasında iki hafta önce protokol imzalandı. İsmi, İUS dediğimiz İnteraktif Uyarı Sistemi. Yoldaki hatayı, hava durumundan dolayı yoldaki olumsuzluğu, herhangi bir kaza olduğu zaman kazayı sürücüye -bugün çok kolay, teknoloji çok ilerledi- bunu bildiriyoruz; ondan sonra da en fazla kaza nedeni olan hız konusunda da İnteraktif Denetim Sistemiyle hızı sürekli, 7/24 ölçüyoruz. Birincide uyarı veriyoruz, ikincide uyarı veriyoruz, üçüncüde istersek ceza yazabiliriz, e-tebligat yoluyla ceza gönderebiliriz. Burada yani bütün bunları yapmak o kadar kolay ki.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Başkanım, biraz daha... Bir dakika olur mu? Bu kadar önemli konu...

MAHMUT TANAL (İstanbul) - Verin efendim, iki dakika da verin, kamu düzeni açısından, kamu yararı açısından faydalı.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Allah razı olsun, çok teşekkür ederim.

BAŞKAN - Bir dakika yerinizden veririm, siz burada bitirin olmazsa.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Bir cümleyle bağlayayım.

BAŞKAN - Tamam, tamamlayın lütfen, açıyorum.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Şu anda açık ve net olarak büyük bir sorumluluk; otuz beş yıllık bir hocalık...

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Üniversitelerde trafik kürsüsü kurulsun Hocam.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Mecliste, burada biliyorum ki ana muhalefetin, muhalefet partilerinin hassasiyeti var. Bu kadar yakınlarımızı kaybetmişiz, vekillerimizi kaybetmişiz. Gelin, burada yapacağımız teknolojik projelere, bunlara bağlı olarak çıkaracağımız yasaya hep beraber destek verelim. Bir can kurtarsak ne kadar önemli. Bunları yapabileceğimizi biliyoruz. Niye bu konuda da, bu istatistiklerde de Avrupa'daki diğer ülkelere göre geride kalalım? Birçok konuda, teknolojide sollamışız gitmişiz, yeni nesil teknolojileri en iyi şekilde kullanan ülkelerden biriyiz, bunu trafikte uygulayalım diyorum.

Bana bir dakika da fazla süre verdiğiniz için, destek verdiğiniz için sizlere teşekkür ediyorum.

Kazasız, güvenli, düzenli seyahatler diliyor, saygılar sunuyorum. (AK PARTİ ve CHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Ilıcalı.