GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2015 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesabı 3'üncü Tur görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:34
Tarih:08.12.2016

AK PARTİ GRUBU ADINA MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Değerli Başkan, değerli milletvekilleri; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığımızın 2017 yılı bütçesi üzerine AK PARTİ Grubu adına söz aldım, hepinizi saygılarımla selamlıyorum.

Otuz beş yıllık bir ulaştırma hocası olarak -on dört yıldır burada- bir hoca kimliğimle söylüyorum, Ulaştırma Bakanlığının yapmış olduğu çalışmaları beş dakikaya sığdırmak yapacağım en zor bir iş ama bu beş dakika içerisinde önemli bazı bilgileri sizlerle paylaşmak istiyorum.

Bir kere, hemen şuradaki bu slayta baktığımız zaman, ülkemizin Avrupa, Asya, Afrika'yla ilgili çok önemli bir konumu var. Bu konumu neden gösteriyorum? Burada, 1,5 milyarlık bir nüfus, 35 trilyon dolarlık gayrisafi yurt içi hasıla, 7 trilyon dolarlık ticaret hacmi olan bir coğrafyanın ortasındayız ve batı ile doğu arasındaki önemli koridorlar üzerindeyiz. Ulaştırma Bakanlığımızın yapmış olduğu hizmetler bize burada büyük bir avantaj sağlayacak, ekonomimizi güçlendirecek. Her üniversitede de derste "Ekonominin itici gücü ulaştırmadır." diyoruz. Bu manada, yapılan Marmaray'ın, işte, buradan, Pekin'den Londra'ya bağlayacak demir yolunun, Kars-Tiflis hattının, Hükûmetimizin yaptığı çalışmaların çok önemli olduğunu biliyorum, görüyorum. İnanıyor ve diyorum ki emeği geçen o günkü Başbakanımıza, Cumhurbaşkanımıza, -efsane Bakandı o zaman- bugün Başbakanımıza, Ulaştırma Bakanımıza, bugünkü Bakanımıza ve ekibine sonsuz teşekkürler sunuyorum.

Üniversitede, çok sayıda, milletvekilliğimden önce toplantılarda "cek", "cak"; "Marmara yapılacak, yolların standardı artacak, hava yolunun payı artacak, ulaştırmanın payları eşitlenecek." Nerede? 1990'da bir ulaştırma planı yaptı, "Kara yolunun payı deniz yolu ile hava yoluna eşit gelsin." dedi, daha da yükseldi.

BÜLENT YENER BEKTAŞOĞLU (Giresun) - Tren yolu, tren yolu!

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Ama bunu da şöyle anladık ki: Burada bir siyasi istikrara ihtiyaç var, uzun süreli hükûmetlere ihtiyaç var. Bugün, 2005 yılında -benim de içerisinde bulunduğum- Ulaştırma Bakanlığımız bir ana plan çalışması yaptı. Bu çalışmaya bağlı olarak da ne güzel, çalışmalar devam ediyor.

Demir yolunda önemli gelişmeler var, hava yolunda gelişmeler var. Lafla değil rakamla konuşmak istersek...

BÜLENT YENER BEKTAŞOĞLU (Giresun) - Tren yolu, tren yolu!

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - İşte, 2002'den 2016'ya 304 milyar liralık bir yatırım yapılmış. Bunlar gerçek rakamlar, burada bir siyasete gerek yok. Tekrar söylüyorum: Üniversite kimliğimle hakkı teslim etmeye çalışıyorum.

Kara yolunun payı 198 bine çıkmış. Ben bu bölünmüş yolların ölümlü kazalarda ne kadar büyük avantaj sağladığını... İki kazada kaybettiğim iki birinci derecede yakınım, o yollar bölünmüş yol olsaydı o yollar affedici olacaktı ve bugün yanımda annem, babam, ağabeyim ve yengem olacaktı. Ya, bunları biz görerek, bilerek, bir siyaset olarak değil, bunu yapıyoruz.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Kazalar azalmadı ama.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Hava yolunun payına bakıyorsun, demir yolunun payına bakıyorsun, artmış. "Allah razı olsun." denilebilir.

Burada kara yoluyla ilgili arkadaşım konuşacak ama şu rakamı paylaşmak isterim: 2003'te 6.101'den 25 bine yaklaşmış. Bu çok büyük bir başarıdır; bu, bir başarı hikâyesidir.

Burada, ben, CHP'li, muhalefetteki değerli vekillerimize de şunu söylemek isterim ki: Bunlar gerçek rakamlar ama bunun üzerine tartışmalar varsa tartışalım, daha iyi yönlendirelim, daha fazla katkıda bulunalım. Ama "Bu Marmaray lüzumsuzdur, Avrasya lüzumsuzdur, burada bunlar yanlış yapılmış." dersek, o zaman bilimsel olarak da buna karşı çıkarız, siyasi olarak da pek şık bir şey olmaz.

İşte, bakın, kazaların maliyetine bakın, yüzde 1,5'unu alırsak gayrisafi millî hasılanın 29 milyar liralık bir şeyi var. Kaybediyoruz işte. Bölünmüş yolların artması, diğer, hava yolunun, demir yolunun payının artması büyük avantaj sağlıyor.

Yine, 100 milyon taşıt-kilometreye düşen can kaybı 2003'te 5,72'den, 2014'te 2,17'ye düşmüş.

Demir yollarına baktığımız zaman, Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün zamanında yapılan demir yolu hatlarına bakıyoruz, 3.700 kilometre demir yolu yapılmış, o zamandan bu zamana, 2002'ye kadar yatmışız. Bugün size söylüyorum, iyice dinlemenizi istirham ediyorum. 2004'ten 2015'e yılda 150 kilometrelik demir yolu yapılmış. Bu ne demek?

Şimdi, burada söylenecek çok şey var ama en son sözüm Bakanım size. Erzurum seçim bölgemde bir Raylı Sistem Projesi hazırladık, Sayın Bakanım da "Gönderin Ulaştırma Bakanlığına, destek olalım." dedi; Büyükşehir Belediyemiz gönderdi. Ne olursunuz bu 9,5 kilometreyi yapalım. Şu anda Hükûmetimize sunduğum bir Enerji Raporu var. Hava kirliliği sınır değerleri zorluyor. Burada muhakkak trafiğin de, ulaşımın da elektrikli olması lazım, tramvay büyük bir avantaj. Bakanımızın, Hükûmetimizin bizim bu tramvay projesine destek vereceğini düşünüyorum.

Kuzeyde Ovit'i yaptınız Allah razı olsun, güneyde boş kalan Tekman-Palandöken Tüneli'ni yapmamız lazım, Çirişli Tüneli'ni yapmamız lazım. Bunları yapalım.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - Yüksek hızlı treni Sayın Cumhurbaşkanımız...

MUSA ÇAM (İzmir) - Bütün bütçeyi Erzurum'a aldın. Bütün bütçeyi Erzurum'a aldın, Erzincan'a, Gümüşhane'ye bir şey bırakmadın.

MUSTAFA ILICALI (Devamla) - ...en son Ankara Garı'nın açılışında "Yüksek Hızlı tren Erzurum'a 2023'te gelecek." dedi. Erzurum'dan hemen bunu başlatalım, orayı çıkartalım.

Değerli Bakanımız, değerli milletvekillerimiz, söyleyecek çok şey var, bütçenin hayırlı uğurlu olmasını diliyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

Cumhuriyet Halk Partisinin ve diğer muhalefetin de alkışlamasını beklerdim. (AK PARTİ ve CHP sıralarından alkışlar)

Bugün tanıtım günlerinde "Erzurum Tanıtım Günleri" vardı.

BAŞKAN - Sayın Ilıcalı, teşekkür ederim.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Demiryollarında çalışan sayısı 66 binden 22 bine düştü.

MUSTAFA ILICALI (Devamla)- Muhalefetle beraber gittik; ondan dolayı da tüm muhalefete, CHP ve MHP'ye teşekkür ediyorum tanıtım günlerimize geldiğiniz için.

Sağ olun, var olun. (AK PARTİ, CHP VE MHP sıralarından alkışlar)