GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Af niteliğinde olan bir önergenin Meclis üye tam sayısının beşte 3 çoğunluğuyla geçmesine dair pek çok Anayasa Mahkemesi kararı olduğuna ilişkin açıklaması
Yasama Yılı:2
Birleşim:24
Tarih:22.11.2016

LEVENT GÖK (Ankara) - Sayın Başkan, bütün arzumuz, isteğimiz, yapılacak her uygulamanın İç Tüzük'ümüze, Anayasa'mıza uygun olması. Bu aşamada, az önce ifade ettiğim gibi, af niteliğinde olan bir önergenin Meclisin üye tam sayısının beşte 3 çoğunluğuyla geçmesine dair pek çok Anayasa Mahkemesi kararı var. Herkesin hatırlayacağı gibi kamuoyunda "Rahşan affı" olarak bilinen o af yasası da "Şartla Salıverilmeye ve Bazı Cezaların Ertelenmesine Dair Kanun" başlığını taşımaktadır. Anayasa Mahkemesi, zamanın Cumhurbaşkanı Sayın Ahmet Necdet Sezer'in açmış olduğu dava üzerine verdiği kararda, ismi öyle de olsa içerdiği hükümlerin bir af niteliğini taşıdığını ifade etmiş ve beşte 3...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın lütfen.

LEVENT GÖK (Ankara) - Sayın Başkanım, iki dakikalık süre rica edeceğim, fazla da değil.

BAŞKAN - İki dakika veriyorum.

LEVENT GÖK (Ankara) - Yani bir başka tartışma yaratmak istemiyorum da kayıtlara girmesi açısından önemli, onları ifade ediyorum.

Anayasa Mahkemesi beşte 3 nitelikli çoğunluk aranmadığından dolayı yasayı iptal etmiştir.

Şimdi, burada esas sıkıntı şudur: Bu önerge, geçici 1'inci maddedeki önerge tam anlamıyla Rahşan affının da ötesine geçen bir af niteliğindedir çünkü kamu davasının düşmesinden bahsediliyor. Bu, tam bir genel affın sonucudur. İnfaz durduruluyor, erteleniyor ve bu tablo içerisinde Anayasa Mahkemesinin -beşte 3 çoğunluk aranmaksızın bu yasa eğer çekilmeseydi- bunu iptal edeceğinden hiçbir şüphem yoktu. Anayasa Mahkemesindeki esas sıkıntı başkaca bir tablo içindi. Anayasa Mahkemesi, eğer bu uygulama devam etseydi, uzlaşıyla geçen diğer 48 maddenin de tümünü iptal edecek idi, geçmişteki uygulamalarda bunlar vardır.

Şimdi, burada, Genel Kurulda tartışılan, bizim görüşümüze göre, beşte 3 çoğunluk olmadığı için reddedilen bir madde söz konusudur. Bence bunun en uygun yolu, yasanın tümünün Komisyona çekilmesi ve Komisyonda bu maddenin çıkarılması ve daha sonra kabul edilen maddenin tekrar Meclise gelmesidir. Bu görüşlerimizi ifade ediyoruz. Bu görüşlerimizin de kayıt altına alınması bizler açısından önemli çünkü bir maddenin ne zaman çekileceği ya da çekilmeyeceği İç Tüzük 88 ve 89'da bellidir. Şu anda Hükûmetin yapması gereken bir tekririmüzakereydi. Bence o dahi sorunluydu. Bunları, ileride tartışmak üzere, kayıtlara işlenmesi bakımından anlatmayı uygun buluyorum.