GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İstanbul Milletvekili Eren Erdem'in, (2/918) esas numaralı 5018 Sayılı Kamu Malî Yönetimi Kontrol Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin doğrudan gündeme alınmasına ilişkin önergesi (4/59) münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:8
Tarih:18.10.2016

ÖZKAN YALIM (Uşak) - Çok teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Çok Değerli Divan, sayın bakanlar, sayın milletvekili arkadaşlarım ve de bizi izleyen aziz Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarım; hepinizi saygı ve sevgilerimle selamlıyorum.

İlk önce çok Değerli Grup Başkan Vekilim Engin Bey'e sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum ve de kesinlikle eleştirilerine yüzde yüz katılıyoruz. Çünkü bir milletin kuruluş tarihi olan cumhuriyet bayramını kutlayamaması gerçekten yüz karasıdır. Bu sebeple, bütün illerimizde 29 Ekim'i çok daha bir etkin şekilde kutlayacağımızın altını buradan özellikle tekrar çiziyorum.

27 Mart 2015 tarihinde çıkarılan 5018 sayılı bir Kanun var. Bu nedir? Cumhurbaşkanının örtülü ödenek kullanması. Evet, değerli milletvekili arkadaşlarım, ilk önce sizlere sormak istiyorum: Hükûmeti, devleti yöneten Sayın Başbakanın, Sayın Cumhurbaşkanının kesinlikle gizli bir işi olmamalı; gizli bir işi olmayacağına göre gizli ödenek yani örtülü ödenek de olmamalı. Bu sebepten dolayı, özellikle şu metni okumak istiyorum sizlere: "Örtülü ödenek kullanımı, kapalı istihbarat ve kapalı savunma hizmetlerini kapsayan ve ödenek kapsamında yapılan harcamaların gizliliğine yönelik yasal dayanaklara bağlı olmasına rağmen sorumsuzluk kapsamında bir harcama kalemi değildir. Ancak, Cumhurbaşkanlığı makamı görevinden dolayı mutlak sorumsuzluğa sahiptir ve diğer taraftan, Cumhurbaşkanlığı makamı örtülü ödenek kullanımının ana mantıki çerçevesini oluşturan güncel sorunları gidermeye yönelik adımların uygulanması noktasında politik çözüm üretecek bir merci de değildir. Anayasa'mızın Cumhurbaşkanının tarafsızlığı ve yürütme sorumsuzluğuyla ilgili hükümleri açıktır. Bu hükümler çerçevesinde, Cumhurbaşkanlığının örtülü ödenek kullanması, bu makamın temsil göreviyle bağdaşmamakta ve bu makamın sistem içindeki yerini hukuki açıdan tartışmalı ve çelişkili hâle getirmektedir. Bu nedenle, Cumhurbaşkanlığı için ayrılan örtülü ödenek kullanımı hakkı acilen kaldırılmalı ve Cumhurbaşkanlığı makamı üzerinde anayasal bağlayıcılığı olan tarafsızlık ilkesi -özellikle buradan altını çiziyorum- ve salt Başbakanlık ve Kabinenin yürütme açıdan sorumlu hâli yeniden geri getirilmelidir, tesis edilmelidir." Yani, Cumhurbaşkanının kullanmış olduğu bütün ödenekler değil gizli, değil örtülü ödenek; kullanmış olduğu bütün ödenekler Başbakanlık ve Kabine tarafından kontrol edilmelidir. Neden? Çünkü, bu ülkenin yöneticileri bizlerin de... Şu andaki Hükûmeti temsilen bakanlar ve Başbakan bulunmaktadır.

Yani, Sayın Cumhurbaşkanı cumhuriyetimizin en tepesindeki en yüce makamda oturmaktadır. Bu sebeple, Türkiye Cumhuriyeti için kullandığı bütün bütçelerin, bütün harcamaların kesinlikle Başbakan ve Kabine tarafından, bakanlar tarafından kontrol edilmesinin ve gerektiği yönde, doğru bir şekilde kullanıldığının kontrol edilmesinin tekrar altını çiziyoruz. Bu sebepten dolayı hem Cumhurbaşkanının tarafsızlık ilkesini yitirmemesi adına, Türkiye Cumhuriyeti'nde yaşayan bütün vatandaşların hakkının eşit şekilde savunulabilmesi adına, o makamın saygınlığının sürdürülebilmesi adına kesinlikle yetkisi olmaması gereken örtülü yani gizli ödenek bir an önce kaldırılıp, şeffaf bir şekilde yaptığı her türlü ödeme, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, başta Başbakan, Kabine, bakanlar olmak üzere, bütün milletvekilleri olmak üzere şeffaf bir şekilde bilinmelidir. Bu sebepten dolayı, Türkiye Cumhuriyeti'ni yönetenlerinin gizli bir işi olmamalıdır, gizli bir şeyi olmayacağına göre gizli ödeneğe de, örtülü ödeneğe de ihtiyaç olmadığı kanaatindeyim. Bu sebepten gizli ödeneğin, örtülü ödeneğin bir an önce kaldırılmasını talep etmekteyiz.

Sizleri saygı ve sevgilerimle selamlıyorum. Teşekkür ederim. (CHP sıralarından alkışlar)