| Konu: | Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 127 |
| Tarih: | 18.08.2016 |
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkan, değerli arkadaşlarım; sabah beşe geliyor saat. Hepinizi sabahın bu saatinde saygıyla selamlıyorum.
Yaptığımız iş önemli, onun için sizleri bu saatte rahatsız ettim. 69'uncu madde, Sağlık Bakanlığınca kamu-özel iş birliği modeliyle tesis yaptırılması, yenilenmesi, hizmet alınması gibi bazı konuları düzenliyor; daha doğrusu, bununla ilgili 6428 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinin (4)'üncü fıkrasını düzenliyor. Daha önce bu fıkra Anayasa Mahkemesince iptal edilmişti. İptal gerekçesi de denetimle ilgili hükmün doğru dürüst yazılmamasıydı, "Bir başkasına denetletir." ifadesinin olmasıydı, denetleyicilerin niteliklerinin, şartnamesinin tam belli edilmemesiydi.
Şimdi, burada da bir düzenleme yapılmış ama bu, denetimi hiç bilmeyen birileri tarafından yapılmış, yanlış bir düzenleme yapılmış. Bu, yine, yazık tabii, önümüze tekrar gelecek, hiçbir işe yaramayacak. Hâlbuki kamu-özel iş birliğiyle çok büyük meblağlar söz konusu. Yıllara sâri işler yapılıyordu. Yirmi beş yıl yapılan işlerin denetimi söz konusu olacak. Bununla, bu denetimin yürümesi mümkün değil.
Bakın, diyor ki, şimdiki -kabul edersek- şu ifadeye bakın: "İdare, yüklenicinin sözleşme kapsamına giren faaliyetlerini bütün aşamalarda denetler veya denetletir." Bir daha "denetletir" demiş, hâlbuki Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçelerinden bir tanesi bu "denetletir" ifadesiydi. Sonra "idare" yerine bu sefer "Bakanlık" demiş: "Bakanlık, yüklenicinin performans denetimi ve işin yönetimine ilişkin olarak bir denetim ve yönetim sistemi kurabilir." Düşük bir cümle. "Denetimle yetkilendirilecek isteklilerden, ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin..." Denetleyicinin ekonomik ve mali yeterliliğinin araştırılmasına, belgelendirilmesine gerek yok ki; denetlenecek kişinin denetlenmeyle ilgili bilgiye, beceriye, birikime sahip olup olmadığına bakacaksınız. Yani o bir firmaysa diyeceksiniz ki: "En az 20 kişinin çalıştığı bir yer olsun ya da en az 10 yeminli mali müşavir, SMM ya da başdenetçi istiyoruz, denetçi istiyoruz, sorumlu başdenetçi istiyoruz." Bütün bunlar olur; bunlar olmaz ki, bunlarla denetim yapmak mümkün değil. Onun için, bu yanlış yazılmıştır, bu konuları bilen arkadaşlarımız da var, bunun düzeltilmesi lazım. Çok basit.
"...iş ile ilgili taahhüdü altındaki ve bitirdiği iş miktarını gösteren belgeler...", "...ilgili taahhüdü altındaki ve bitirdiği iş miktarını..." Denetlemede "iş bitirme" diye bir şey söz konusu değil ki müteahhitlik hizmetleri gibi. Düzenli olarak denetim yapılır, yıllık olarak bu işler rapora bağlanır. İş bitirme değil de rapora bağlama söz konusudur.
Sonuç olarak bir de diyor ki: "...ihale dokümanında belirlenen oranda gecikme cezası uygulanmak üzere, idarenin en az on gün süreli ve nedenleri açıkça belirtilen ihtarına rağmen aynı durumun devam etmesi hâlinde..." Denetçiye en ağır cezaları veriyor, en ağır cezaları, altından kalkılması mümkün değil. Ya denetçi bulunmayacak bu şartlar altında... Bir de denetim ilke ve esaslarına göre denetimden on beş yıl süreyle sorumludur. Denetim ilke ve esaslarında on beş yıllık bir süre sorumluluk asla söz konusu olamaz, bu da çok yanlış. Onun için, bu maddenin gerçekten geri çekilmesi ve bilen arkadaşlar tarafından tekrar yazılması gerekiyor.
Değerli arkadaşlarım, ben hazır kürsüye gelmişken, yine uzlaşma ortamı içerisinde, özellikle ülkemizdeki bu birlik ve beraberliği bozacak, sıkıntıya sokacak, özellikle son günlerde yaşadığımız olaylardan sonra, Hakkâri ve Şırnak'ın ilçe yapılmasının kaldırılması durumunun çok olumlu olduğunu belirtmek istiyorum. Doğru bir iş yaptık. Plan ve Bütçe Komisyonunda biz bu konuyla ilgili olarak epey ikazda bulunmuştuk ama Genel Kurulun bunu dikkate alması çok doğru oldu.
Bu vesileyle, sabahın bu saatinde tekrar hepinize saygılar sunuyorum. (CHP ve HDP sıralarından alkışlar)